Inlägg från: psyko II |Visa alla inlägg
  • psyko II

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-11 15:41:02 följande:

Stackars barn, hoppas de blir bättre!

Vaneföreställningar jag menar att man uppfattar saker och ting på annat sätt än i verkligheten. Kan rör sig om vad som helst. när man är sjuk. Man blndar ihop verkligheten med fantasi. Jag tex tror ofta att jag är gravid när jag är sjuk.

Barnen går det ingen nöd på, dom vet vad det handlar om och vi pratar och jag förklarar att jag är xtra irriterad just nu och att det inte är dom det är fel på osv.
    Anonym skrev 2010-10-11 17:29:46 följande:
    Tyckte bara att svaret jag får från en "erfaren" bipolär var ganska trist, för då kan ju alla bara säga så till alla i den här tråden, gå till din läkare, jag vill ju bara veta om andra också har det så i perioder med självkänslan, precis som andra här får skriva om att de i perioder handlar för mycket.

Jag blev iallafall skitledsen av att få höra at jag gömmer mig bakom min diagnos och vänd dig till läkaren, jag har inte samma rätt att prata om hur det käns, kanske är för att jag aldrig skrivit med min signatur eller vadsomhelst men jag orkar inte, nu har jag iallafall skrivit av mig vad jag tycker om konstiga svar i en tråd där alla brukar stötta varandra.
    Förstår lite vad du menar, jag går hos terapeuter o dyl, men vissa saker säger jag inte än, därför vill jag spåna lite själv och komma fram till saker.  Gömmer mig inte heller bakom en diagnos, men jag vill gärna förstå den och får jag infall och prata om speciella saker så är det inte säkert att jag känner att prata om samma saker just den dagen jag är hos terapeuten, så fortsätt att skriva här du:)
  • psyko II
    susye skrev 2010-10-11 18:12:01 följande:
    när jag skrev att du ska prata med en läakre så var det kring frågan psykos då det är ett väligt allvarligt tillstånd som kan sluta i total katastrof. VET det o lever med det idag. för övrigt får du förmin del ställa de frågor du vill precis som alla andra här o jag hoppas du kommer känna att du får svar om du nu fortsätter skriva här vilket kag hoppas du gör. och vad det gäller dårligt självförtroende o dålig självkänsla så lider jag av det typ alltid men förmin del tror jag inte det beror på sjukdomen utan på min personlighet men givetvis blir det som allt annat sämre i depp.
    hehe det va jag som pratade om psykoser :) Vet att jag kan ta upp det med läkare, men jag har väldigt svårt att prata om sånt, därför väljer jag att höra här hur andra har det.
  • psyko II
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-11 20:29:06 följande:
    Kan barnen förstå detta? Skönt att höra att ni har så öppet klimat hemma ;)
    jag har vuxna barn som är uppvuxna med mig dom har det inte gått någon nöd på i allafall, De små jag har hemma nu förstår väl kanske inte riktigt allt än, men dom förstår att jag kan vara på lite olika humör och att det inte är dom det är fel på utan jag tar på mig den skulden :)  vi har alltid varit öppna och pratat mycket.

Sen det där med att vara rak, vissa kan ta det andra inte, är man i en depperiod kanske det är svårare att ta det medans man kan ta det lättare annars, kan ju vara känsligare i vissa perioder, men när vi nu ändå "pratar" öppet om det så kanske det är lättare för anonym eller nån annan att ta det när du ändå säger att det inte är meningen att såra nån :) tycker inte att du heller ska lämna tråden, alla e vi ju olika? ;)
  • psyko II
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-11 20:59:40 följande:
    Ja vi är alla olika, men om man är i en deppfas är de så bra att söka tröst/stöd på nätet? Är de inte bättre med nära vänner, kontaktperson, familjen. Tror ni verkligen man kan få de stöd man behöver i tex denna tråd. Jag tror de är lätt att ta åt sig om man är känslig och uppfatta att någon är  på en om man är känslig. jajja alla är olika, de vet jag redan, och tur är väl de Skrattande
    Sant det du säger till en viss del, men jag har inga nära vänner jag kan vända mig till, inte heller någon familj förutom barnen, men dom vänder jag mig inte till i sådana situationer. Enda stället jag vänder mig till är min terapeut, fast det e bara en gång i veckan, annars vänder jag mig hit (bla)med alla mina frågor och funderingar (om jag inte kan vänta till just den veckodagen) Sen är det inte alltid jag säger allt till henne heller utan jag vill luska ut själv, höra andras erfarenheter osv. :)
  • psyko II
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-11 21:26:32 följande:
    Har du någon kontaktperson att vända dig till förutom terapeuten? Jag har en kontaktperson men vi ses bara när jag har behov av de. Oftast räcker de med att jag ringer och får höra hennes råd så vänder de för mig och jag kommer på rätt köl igen. Har även en grupp med bipolära, en studiecirkel, som jag brukar träffa ibland, var med mera förut, för några år sedan. Jobbar du eller är du sjukskriven, pluggar?
    Nej, ingen kontaktperson, ingen grupp för bipolära än vad jag vet, terapeuten skulle kolla upp det, men bor i en liten stad så det är inte säkert att det finns nått sånt här. Jag har oftast svårt att öppna mig för folk, att säga att jag mår dåligt, jag har alltid varit den starka och klarat mig själv, 3 år sen det brast och jag va tvungen att be om hjälp så det är fortfarande lite nytt därför e jag glad att denna tråd finns just nu :)
  • psyko II

Jag kan ha lätt att prata om problem, just när jag Inte är nere å behöver det som bäst.
    När jag får neråt perioder skriver jag inte ett ord här hehe så mycket jag skriver nu har jag inte skrivit på länge, jag får mina perioder. Tråden är aktiv periodvis, beror väl på hur man mår för tillfället antar jag.

• psyko II
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-11 22:34:56 följande:
    Ja de tror jag med. Jag skallläsa igenom alla inlägg, när jag får tid. Men jag antar att alla som skrivit inte är aktiva, tyvärr. Jag är med i tråden i hopp om att få mera erfarenhet av hur de fungerar med graviditet och sedan vakna nätter och att ha barn som bipolär. Har fått några svar tidigare, men är nyfiken på hur flera upplever de.
     jag har ju 6 barn från 5-23 kan säga att stundtals var det tufft, var dessutom singel mesta tiden då jag har svårt att stanna kvar i en relation, det va ett s k till å från förhållande. Jag visste inget om sjukdommar, trodde alltid att det va mig det va fel på. (också en taskig barndom). Nätterna kunde vara för jävliga och fick jag inte sova var det skitjobbigt, men jag har som tur var haft rätt snälla ungar som aldrig haft kolik eller nått sånt.
    Du har fördelen att vara beredd och kanske har ett kontaktnät runt dig. Graviditeterna har varit underbara, inga problem där. Sen jag sökte hjälp har det varit lättare att hantera problem, fått bättre tålamod mm Vet att det är superviktigt med sömnen så där gäller det att ha fasta rutiner när man lägger sig å går upp, barnen fick lära sig rutiner från början och då var det lättare att lägga dom också. När jag har haft de värsta perioderna, typ varit xtra irriterad (på allt) så är jag alltid noga med att prata med barnen efteråt (om man typ bråkat) tror det är viktigt att inte dom får ta på sig något, om dom nu inte gjort nått riktigt fel vill säga, men då får dom också prata om det och vi försöker komma fram till varför det blev som det blev och hur det kan bli bättre.
  • psyko II

Hur ser ni på eran diagnos? Har ni fattat (tagit in) att ni (vi)faktiskt är bipolära?
    Jag har så jäkla svårt att få in det, sitter och intalar mig själv att det e bara nått jag har fått för mig, jag har aldrig (vad jag vet) träffat nån bipolär människa. I mitt huvud är det "konstiga" människor som man ser på stan med massa plastkassar o dyl jag har ganska svårt att fatta att jag e psykiskt sjuk, det e ju bara nått som "konstiga" människor är! äsch jag svamlar.......
    Va hos terapeuten i dag, jag är duktig på att hålla masken men jag försökte vara så ärlig jag kunde, men jag tror inte det verkade som att hon tyckte det va så allvarligt nu, fast jag sa att hjärnan får snart en kortslutning.
    Allt är ett virrevarr av tankar i huvudet.

• psyko II
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-13 19:13:20 följande:
    Missfighter: Jag kan se mig själv som bipolär men jag har aldrig sagt eller tänk att jag är psykiskt sjuk. Jag hade svårt att ta in diagnosen förut jag oxå, men då sökte jag upp en studiecirkel för bipolära, som jag träffade en gång i veckan, jag skaffade mig en kontaktperson och jag läste på ordentligt. Jag gjorde även ett nätverkskontrakt som ligger i min journal hur mina manier har sett ut tidiga tecken och hur jag vill ha det när jag blir sjuk.

Sen har jag pratat med psykologer i två omgångar, senaste psykologen tyckte nog inte att jag hade några problem att ta upp direkt.. och de hade jag nog inte heller, var väl den här strävan efter att bli perfekt, vilket inte går, som gav sig till känna. Även träffat en beteendevetare där jag jobbat på med att ändra mitt tänkande när de gäller självkänslan. Numera är jag nöjd med min insats på jobbet, förut kunde jag jobba ihjäl mig för att sedan tycka jag var värdelös i vilket fall som helst. Jag fick ett mantra som jag skulle rabbla dagligen.. Jag och min arbetsinsats är värdefull och jag gör så gott jag kan!

Efter min senaste sjukdomstid, jag var inlagd i 3 månader, så var jag tvungen att börja berätta på jobbet om min sjukdom och cheferna fick veta såklart. Jag har inte mött några svårigheter eller problem pga detta. Tidigare har tänkt att jag skulle kunna hugga av min vänsterarm mot att få slippa berätta på jobbet. Och jag har även tänkt att jag skulle låta bli att bilda familj för att slippa berätta för cheferna om min sjukdom, om vi säger att jag skulle få särskilda behov som tillhör sjukdomen. Jag har haft skamliga känslor helt enkelt för att jag är bipolär.

Det är en process man måste gå igenom, att acceptera sig själv som man är, även med en diagnos i bagaget.
    Tack för vad du delar med dig, oerhört tacksam för detta! Tror jag är lite i fasen förnekelse.
    Jag va inlagd för första gången förra sommaren, ca 3 månader, men jag har fler diagnoser än bipolär, kanske därför jag vill ha så mycket svar som möjligt på just detta så jag kan bena ut vad som är vad, fast enligt min teraput så går diagnoserna lite in i varandra. Ja.......acceptera sig själv som man är........svårt men inte omöjligt.
    Bra att du kunde vara öppen på jobbet :)
  • psyko II
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-14 16:59:09 följande:
    Har ni några planer inför helgen? Själv blir det lungt, sambon jobbar och jag skall inte göra nåt speciellt. Träna massor hade jag tänkt göra dock ;))
    Jag ska vara barnledig, fast jag umgås mycket med xet så det blir väl inte så barnledigt i allafall hehe
    Fixa nått riktigt gott att äta typ fondye tror jag. Annars blir det rätt lugnt. Vi åker på en liten weekendstur till gbg nästa helg, det ser jag fram emot Träna skulle jag också vilja göra, men det blir inte gjort, går lite i vågor det där. Vad har du för andra intressen, vad brukar du göra?
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2