Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
Kikar in snabbt bara och svarrar för att inte stressa upp någon.. Ang. gravidiitet och litium så är det så att när jagg blev graviid avråddes man att ta litium. Detta är nu ändrat av vad jag sett runt omkriing på nätet. Det verkar helt beroå vilken läkare man har. Betänk att jag var gravid för 1,5 år sedan.
Det soom är risken med att äta litium (när jag åt) är att barnet kan få ett hjärtfel. Dettta hjärtfel går enkelt attt operera och lämnar inga men.
I vecka 18 är alla organ så väl utvecklade att man kan se om det finns något på hjärtat. Men hade det varit ett hjärtfel hade man inte avbrytit utan mer om det var fler fel så att barnet inte kunnat överleva ändå. Men sådant är inte risk för iaf av vad jag fått berättat för mig.
Det finns risk med att äta litiium och vara gravid MEN risken är inte så stor att man bör göra ett avbrytande om man redan är graviid och ätit litium, så sa läkaren ordagrant till mig då. Han var chefsöverläkare på psyk i stora staden.
Detta är vad JAG uppfattat av alla läkarsamtal. Och som sagt, alla läkare verkar ha olika uppfattning och tiden har gått sedan jag var gravid.
För egen del kommer jag att helt avbryta min medicinering när vi ska försöka igen, detta då jag mådde så toppenbra under gravv att jag alltid vill vara gravid. Men det varierar ju naturligtvis på alla. Jag har aldrig blivit psykostiskkt eller liknande så jag kan sluta med litiuum ett litet tag.
Det roliga är dock att när jag blev gravid så ställdes dosen in ooch jag gick helt plötsligt ner och ingen kunde förklara varför. Lägger man på en tablett ska man höjas.
*susar vidare*
Ber om ursäkt om jag skrämde upp någon, var absolut inte min mening.. Kram