Inlägg från: Anonym (Bippo2/adhd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bippo2/adhd)

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-31 21:00:17 följande:

Bippo2/adhd

Ja, de borde vara ett o samma sätt att diskutera/agera på! Står klart och tydligt i pm hur man skall gå till väga med olika sorters riskpatienter. Hur svårt skall de vara för läkare att läsa på och följa de?

Exakt :/ Om du hittar länken till PMet får du gärna dela med dig, kan vara intressant att läsa på inför nästa graviditet om jag vågar mig på nåt sånt igen =)
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-31 22:20:51 följande:
    Men om du inte är nån högriskpatient varför läsa på, du kunde ju sluta med lithium?
    Alla kan sluta med litium, frågan är bara hur man mår. Det är heller inte säkert att man uppnår samma resultat om man återinsätter litium som en gång fungerat utmärkt.
    Jag själv upplever mig inte som en högriskkpatient. Det grundar jag på att jag aldrig legat inlagd.

Ber om ursäkt för att jag kände att det är bra att vara upplyst. Tänkte i min enfald att en sådan här rapport borde fler ta del av i min närhet som är bipolära och just nu planerar barn. Förlåt, det var dumt.

Godnatt på er och ha det bra.
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Stealth skrev 2010-11-03 10:00:07 följande:
    Ur min personliga synvinkel så känns det konstigt att inte få ge råd till någon som inte ber om det, jag hoppade ur den här tråden ett bra tag också för att vad jag kunde se så fick man inte ställa frågor om mediciner vilket verkade ha ändrats nu.

I vilket fall, nu när man får igen, jag hade 0,47 i värde på lithiumet och läkaren var nöjd med det, men jag känner inte direkt av det (lite, det hindrar mina maniska perioder, jag är rapid cycling, det är väl ett par fler anonyma härinne som är det va?)

Läkaren ringde dessutom mig på jobbet...
    Tack, vi delar samma synvinkel. Tycker det är märkligt att ens inlägg tas bort bara för att nån inte kan läsa. Men en del vet bäst så bättre att lyssna på dem...

Jag låg på 0,47 och de ökade dosen med en tablett på kvällen. Och jag märkte en omedelbar skillnad.
    Min läkare tyckte väl det var okej men jag stod på mig. Man bör ju helst ligga mellan 0,5 -0,8. Prata med läkaren igen och säg att du vill testa en tablett till om du inte är nöjd?
    Vi har samma typ :) Vilket är lurigt som fan.
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Stealth skrev 2010-11-03 15:34:44 följande:
    Nej vad kul, eller ja, du fattar! Hur ofta svänger du? Jag svänger flera gånger i veckan fast olika starrkt varje vecka typ. Nu har lithiumet stoppat väldigt bra uppåt!

Jag får försöka ringa dom igen, hatar att tjata om medicin och så. Just nu är jag inne i en PÅ period. Jag har panikångest runt 9-10 timmar per dag, så det blir att äta stesolid som attan. skittråkigt men vad gör man!
    *s* Jag fattar! Ingen vill ju vara ensam på den öde ön :P

Jag svänger flera gånger om dagen, sen har jag större svängningar mer sällan, det kan gå en hel vecka eller till och med två.

Just panikångest har jag sluppit, men vanlig ångest har jag. Dock medicinerar jag inte mot det för jag vågar inte med barn i huset :/

Jag kände att ångesten gick ner när jag kom på rätt dos med litiumet. Så prata med läkaren och ifrågasätt. Det är ju dennes ansvar att få dig att förstå. Men vad jag märkt så vill ju inte alla ha en del i sin behandling utan litar blint på läkare. . .
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Stealth skrev 2010-11-03 18:39:31 följande:
    Jag har bara ätit lithium sen i mitten av september så jag är ju nyinsatt

jag är i en ganska pressad sits med jobbet just nu och det utlöser gärna ångestperioderna, men jag hanterar de bättre nu. Jag märkte också att en typisk maniperiodutlösare för ett par dagar sedan inte alls gjorde mig hyper! Det var häftigt fast lite skumt, det har ju aldrig varit så innan!

Jag fick ett psykbryt i helgen tyvärr där jag blev sådär arg och hatade alla och allt, men jag gick och la mig en stund och lipade, gick upp och kunde be om ursäkt för att jag var sur. Det händer inte heller! Idag så handlade jag på ica utan att köpa en trisslott. det är också häftigt!

Jag har haft en enda biverkning av lithiumet, det är att mat smakar salt, men det har börjat avta. Jag dricker inte mer än innan. (och att hjärtat ballar ur och slår i otakt mer än vanligt men jag är van...)
    Har din litiumsköterksa förklarat det här med sårbarheten hos en bipolär? Det fick iaf mig att förstå lite mer.
    Man har helt enkelt en lägre gräns än "friska" och utgår man från det så kan man kanske sänka kraven?

Sen finns en bra film på bipolarna som ett läkemedelsföretag gjort, har du sett den?
    Jag brukar pracka på mina anhöriga den emellanåt *s*
  • Anonym (Bippo2/adhd)

Ni som haft problem med Litium.. Mådde ni illa och tappa matlusten? Står på hög dos och får inte ordning på det fysiska :/

• Anonym (Bippo2/adhd)
    Maia skrev 2010-12-09 06:56:35 följande:
    Jag fick biverkan diarré som aldrig gav sig så jag fick sluta. Mins inte hur länge jag stod på den medicinen.
    Ah okej. Jag har bliviit extremt känslig för blodsockerfall sen de la på sjunde tabletten. Blir så illamående att det vattnas i munnen, jag blir även yr. Ska utredas för detta nu men vill så hemskt gärna ha kvar litiumet för det funkar bra. Kass i magen har jag alltiid variit mer eller mindre pga galloperation så det stör mig inte, det är resten som gör att jag inte vågar åka någonstans ifall det snurrar tll i huvudet.

Vad fick du istället för litium? Finns det några bra alternativ liksom?
  • Anonym (Bippo2/adhd)

Men när i helvete ska ni släppa det som varit?
    Måste ni blanda in ny ahela tiden och sitta och klaga? Get over it. Vi tycker inte alla lika.

Bråket handlade om att en tyckte man skulle äta litium under grav och jag tycker det är fel. Olika läkare säger olika.

• Anonym (Bippo2/adhd)
    Zyfox skrev 2011-01-13 01:32:29 följande:
    Jag måste fråga er om ni blir aggressiva å slåss ibland?
    Japp, har ett par domar i bagaget men försöker gå iväg innan jag smäller till numera. Tror dock det mer än min ADHD som gör det =)
  • Anonym (Bippo2/adhd)
    Stealth skrev 2011-01-18 20:26:52 följande:
    Det är olika, nu var det tre dagar senast, ibland bara en dag, iobland är de mixade så då vet jag inte.
    fick ställa upp dosen idag för att häva. Har bara legat på 0,4 på prverna med lithium så jag har lite marginaler.
    Men man ska väl inte höja litiumet hur som helst utan provtagning osv?
    Dessutom är det väl önskvärt att hamna mellan 0,5 - 0,8 på litiumet för det ska ge full effekt.

Bara en undran i all välmening =)
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2