• milli79

    Sår & om att bara amma ena bröstet?!

    Har fått förmodligen ett sår, ser ut som ett litet hål på ena bröstvårtan och så är den svullen (antar att sonen skavt/bitit med de 2 tänder han fått). Det gör verkligen jätteont att amma på vänster bröst. Har smörjt med nån zinksalva... nån som vet någon annan salva som funkar bättre??? Ska man ringa sjukvårdsupplysningen? Det är ju svårt att få det att läka när man ammar ofta.

    Sonen är 7mån men har velat amma väldigt ofta sista veckorna (gett smakisar/mat sen 4mån) speciellt på kvällen. Han vägrar välling och ersättning och det går oftast bara att få i honom några skedar gröt på kvällen men däremot vill han amma. Blir inte heller nöjd med ena bröstet och som sagt nu gör det sååå ont i ena, men vill ju att han ska somna. Även på nätterna är det svårt att få bara ena bröstet att räcka till.

    Vet ni hur det funkar. Kan jag sluta amma helt på ena bröstet ökar mjölkprod då på andra? Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Sår & om att bara amma ena bröstet?!
  • Vevvis

    Finns bra salvor men annars funkar det bra med att smörja såret med bröstmjölk och lufta mycket. Visst kan du prova att bara amma på andra bröstet om du vill, men det tar lite tid innan produktionen ökar. Om du handpumpar det såriga bröstet håller du ändå igång produktionen så du kan amma vidare på båda brösten när såren läkt.
    Om du står ut med smärtan så går det även bra att amma trots såriga bröstvårtor. Det brukar läka ihop ganska fort ändå och den värsta smärtan brukar försvinna efter två, tre dar.

    Har en son som är 8 mån och hade också en period runt 7 mån då han ville äta oftare. Han har redan 8 tänder och jag fick också sår.
    Jag ammade vidare på det såriga bröstet men erbjöd alltid det bra bröstet först, var han sen inte nöjd fick han även det andra men det gjorde att han inte åt riktigt lika ofta och länge från det såriga bröstet. Vilket gjorde att det onda bröstet fick lite välbehövlig återhämtning. Se bara upp så att du inte får sår på det andra bröstet med.

    Lycka till!

  • milli79

    Tack för ditt svar. Har provat att att pumpa ur med bröstpumpen men det gör lika ont. Känns dock något bättre idag. Är väl bara att ha tålamod...

  • hilah

    Hade också ett bitsår på ena bröstvårtan en gång och varje gång sonen ammades på den sidan gick såret upp igen. Aj. Jag fick låna en elektrisk pump och pumpa på den sidan tills det hade läkt. Den elektriska är skonsammare än handpumpen (med handpumpen kändes det värre än vid amning), så du kanske kan testa det. Det tog ca en vecka tills jag kunde amma på den sidan igen.

  • Göteborgsmamman75

    Jag fick sår på ena. Det gick över smörjde med bepanten eller vad det hette.

    Däremot så råder jag dig till att hålla produktionen igång i det såriga bröstet genom pumpning jag gjorde inte det, vilket ledde till att lillan bara åt från ena och blev inte mätt, så jag fick ta till flaska, sen hux flux vägrade hon helt ta bröstet med ens hon fått smaka på ersättningen.

    Man kan nog få upp tillräckligt i det andra bröstet så det räcker, men för att gardera sig tror jag ändå man ska hålla produktionen igång tills såret läker, kan ta någon vecka eller två. Så skulle jag gjort om jag fick göra om

    Lycka till.

  • milli79
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-02-19 14:49:11 följande:
    Jag fick sår på ena. Det gick över smörjde med bepanten eller vad det hette. Däremot så råder jag dig till att hålla produktionen igång i det såriga bröstet genom pumpning jag gjorde inte det, vilket ledde till att lillan bara åt från ena och blev inte mätt, så jag fick ta till flaska, sen hux flux vägrade hon helt ta bröstet med ens hon fått smaka på ersättningen. Man kan nog få upp tillräckligt i det andra bröstet så det räcker, men för att gardera sig tror jag ändå man ska hålla produktionen igång tills såret läker, kan ta någon vecka eller två. Så skulle jag gjort om jag fick göra om Lycka till.
    Ja han hade gärna fått övergå till ersättningen kan jag känna nu... hm men ingen risk antar jag. Han är ju ändå över 7mån och vill fortf amma ofta ofta... även om det är mysigt ibland.
    hilah skrev 2010-02-19 14:43:43 följande:
    Hade också ett bitsår på ena bröstvårtan en gång och varje gång sonen ammades på den sidan gick såret upp igen. Aj. Jag fick låna en elektrisk pump och pumpa på den sidan tills det hade läkt. Den elektriska är skonsammare än handpumpen (med handpumpen kändes det värre än vid amning), så du kanske kan testa det. Det tog ca en vecka tills jag kunde amma på den sidan igen.
    Aha en elektrisk pump skulle man haft ja... men känns så onödigt att köpa nu så sällan man pumpar ur.

    Tack alla för tipsen!
Svar på tråden Sår & om att bara amma ena bröstet?!