• miracle maker

Supershopping.se -blufföretag?

Hej, 

Jag fick ett brev från företaget "Supershopping" innehållandes en produkt som heter "Hoodia superslim patch". Detta skulle vara ett välkomstpaket, och kom tillsammans med en faktura på 59kr som är portoavgiften för försändelsen. Men jag har INTE beställt detta eller tackat ja till något erbjudande, har aldrig ens hört talas om vare sig företaget eller produkten!

Om fyra veckor kommer mitt första "abonnemangsleverering", som kommer kosta 358kr!

För frågor uppger de att det är "lättast att skriva ett mail" till en dansk emailadress eller lämna ett meddelande på en dansk kundtelefon. Varor kan endast skickas tillbaka till en adress i Estland. Abonnemanget kan sägas upp via den svenska hemsidan, supershopping.se, men enbart efter att man betalt det här välkomstpaketet.

Någon mer som har råkat ut för det här?? Vad gör ni åt det? Vad händer om jag inte betalar, eller vad händer om det gör det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-19 12:12
    Kan tillägga att brevet var postat från Finland...

• Svar på tråden Supershopping.se -blufföretag?
  • väntarentjej

Hej, jag och min Sambo har varit med om exakt samma sak då vi har polisanmält de hela. Nu har de till och med gått till ett incaso företag då min sambo talade med dem och de slängde på luren och sa att vi skulle betala, annars skulle de gå  vidare till tingsrätten.

Väldigt irriterande att man ska behöva gå så långt som vi har gjort nu. 

• HannaS86

Polisanmäl som andra också skrivit. Du har inte ingått avtal o då kan de inte kräva att du betalar. Om det blir för omständigt att anmäla så skicka ett mail att du inte ingått avtalmoch kommer det fler produkter så lägg dem på hög bara. Om de skulle gå via inkasso/kfm vilket är högst osannolikt är det bara att bestrida, då måste de gå till tingsrätt o det medför höga kostnader för dem + att de garanterat kommer förlora så det kommer de inte göra iaf :) jag jobbar på inkasso o pluggar juridik så jag är säker på att det jag skrivit stämmer.

• Olle 270

Så här går du till väga för att bestrida fakturan

– Meddela företaget skriftligt att du inte tänker betala. I brevet ska du uppge dina kontaktuppgifter. Dessutom ska du ange numret, beloppet och datumet på den faktura som du inte tänker betala och anledningen till varför du inte betalar.

– Det kan vara bra att spara en kopia på brevet. En extra trygghet är också att skicka brevet rekommenderat.

– Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.

– Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev. Det är tillräckligt att invända mot det första betalningskravet.

– Trots att du har invänt mot en faktura kan det hända att företaget har tagit ärendet vidare till ett inkassobolag. Då får du ett nytt krav, denna gång från

inkassobolaget. Det är viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen. Brevet kan utformas på samma sätt som brevet till företaget som hade det ursprungliga kravet på dig. Skicka även med det brev du skrev till företaget.

– Om du inte har beställt en produkt är du inte skyldig att betala bara för att ett inkassobolag kräver dig på pengar. Många inkassobolag undersöker inte om kravet är korrekt förrän en konsument bestrider det. Det är upp till företaget som kräver dig på pengar att bevisa att du är skyldig att betala.

– Du riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkasso- bolag. En betalningsanmärkning får du först när tingsrätten har dömt att du är skyldig att betala och du trots detta väljer att inte betala. Bestrid alla krav som du inte anser att du ska betala.

Källa: Konsumentverket.

Jag har kört hela kedjan och nu backar både Supershopping och Alektum. Det kanske var min kopia till ECC European Consumer Comitte anmälan som gjorde susen! 
  • JustMe007

Hej, precis fått hemskickat två brev med en faktura i varje + någon slags plåster (detox o slim...).
     Då jag inte fick tag på konsumentvägledn. så provade jag att kontakta polisen. De tipsade om att dra ett streck över fakturorna, skriva varför jag inte vill betala och att polisanm gjorts. Skriv aldrig under med ditt namn eller prata med dem muntligen. De brukar vara duktiga på "klippa o klistra". Skicka inte m returporto eller betala ngt. Blir du inte av med dem ändå, kontakta polisen igen. Deras "inkasso" brukar vara en person som sitter på andra sidan skrivbordet, enl polisen iaf. 

• mamis2

shit tänkte pröva deras plåster men så var det så mycket som man skulle göra så ja skit i det och stängde av sidan hoppas dom inte skicka hem massa skit ändå , hatar såna idioter som lurar en på pengar

• Irene 011

Hej, Jag sitter med en likadan försändelse framför mig trots att jag tidigare fått ett välkomstpaket, sagt upp abonnemanget och skriv ett argt brev där jag frånsagt mig alla framtida försändelser. Jag skickade tillbaka i rekommenderat brev så jag verkligen vet att det kommer fram. Det är ju hur fräckt som helst och inget telnr är angivet. Kan man anmäla dem på något sätt? Denna försändelse kommer jag att skicka tillbaka. Det är väl lika bra att hota med att anmäla dem om de fortsätter att skicka ej beställda produkter.

• Internet

Ja, då har även jag fått en försändelse från Supershopping... Eller snarare min fru. Hon är bestämd på att hon aldrig har beställt någonting som har med omega 3 att göra. Men hon har dock svarat på några frågeenkäter på internet. Typiska för sådana är att man har chans att vinna tex presentkort på ica för 10000kr. Man ska bara fråga på några frågor och fylla i sin e-mail och kontaktuppgifter... Jag tror ni känner igen dom. Har man väl fyllt i en så kan telefonen gå het de närmsta dagarna. Vi har nu gått in på deras hemsida och avslutat abonnemanget och överväger att betala de 59kr som fakturan ligger på. I vårt fall så är jag inte helt säker på min frus oskuld. Hon kan ju ha kryssat fel på enkäten... Ibland så kan de förvrida frågor och läser man dom för snabbt så kryssar man fel.

• aldrig

hej svarade på en icatävling o tryckte på godkänn men jag har inte svarat godkänd från supershopping vad gör mandom måste åka fasrdå luas alla som har tävlingar på facebook

• aldrig

detvar bara med i tävling
     går inte att trycka på länken om man ångra detinom 24 timmar

Svar på tråden Supershopping.se -blufföretag?