• miracle maker

Supershopping.se -blufföretag?

Hej, 

Jag fick ett brev från företaget "Supershopping" innehållandes en produkt som heter "Hoodia superslim patch". Detta skulle vara ett välkomstpaket, och kom tillsammans med en faktura på 59kr som är portoavgiften för försändelsen. Men jag har INTE beställt detta eller tackat ja till något erbjudande, har aldrig ens hört talas om vare sig företaget eller produkten!

Om fyra veckor kommer mitt första "abonnemangsleverering", som kommer kosta 358kr!

För frågor uppger de att det är "lättast att skriva ett mail" till en dansk emailadress eller lämna ett meddelande på en dansk kundtelefon. Varor kan endast skickas tillbaka till en adress i Estland. Abonnemanget kan sägas upp via den svenska hemsidan, supershopping.se, men enbart efter att man betalt det här välkomstpaketet.

Någon mer som har råkat ut för det här?? Vad gör ni åt det? Vad händer om jag inte betalar, eller vad händer om det gör det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-19 12:12
    Kan tillägga att brevet var postat från Finland...

• Svar på tråden Supershopping.se -blufföretag?
  • HannaS86
    Internet skrev 2013-10-21 23:32:35 följande:
    Ja, då har även jag fått en försändelse från Supershopping... Eller snarare min fru. Hon är bestämd på att hon aldrig har beställt någonting som har med omega 3 att göra. Men hon har dock svarat på några frågeenkäter på internet. Typiska för sådana är att man har chans att vinna tex presentkort på ica för 10000kr. Man ska bara fråga på några frågor och fylla i sin e-mail och kontaktuppgifter... Jag tror ni känner igen dom. Har man väl fyllt i en så kan telefonen gå het de närmsta dagarna. Vi har nu gått in på deras hemsida och avslutat abonnemanget och överväger att betala de 59kr som fakturan ligger på. I vårt fall så är jag inte helt säker på min frus oskuld. Hon kan ju ha kryssat fel på enkäten... Ibland så kan de förvrida frågor och läser man dom för snabbt så kryssar man fel.
    Det är så logiskt som man tror ang avtalslagen. Man kan aldrig bli ensidigt bunden till ett avtal, alltså t.ex. att någon skickar en produkt till dig och säger att "du gått med på att köpa den" fungerar inte så länge ni inte har ett avtal tillsammans. De kommer aldrig kunna bevisa att de har ett avtal med din fru eftersom att hon inte varken muntligt eller skriftligt ingått ett avtal. Att t.ex. vara med i en tävling och godkänna avtalsvillkoren är inte heller bindande om det inte står i avtalsvillkoren specifikt vad som avtalats; att din fru kommer få vilken produkt mm. Och seriösa sidor som ica mm skulle aldrig smussla in sånt i avtalsvillkoren. 
  • Katrina24

Jag har också  fått varor och faktura från supershopping och jag har aldrig beställt något,
    Struntade i att betala men då kom inkasso och nu har jag betalat.
    Har pratat Alektum inkasso om det här och bett dom titta på den här spalten för att se
    hur många som blivit lurade. Alektum anser att dom inte är ett blufföretag så det är bara att
    betala.
    Jag är fruktansvärt upprörd men vad fan ska man göra.

Blufföretag supershopping
  • sportpappa
    Katrina24 skrev 2014-02-11 12:20:10 följande:
    Jag har också  fått varor och faktura från supershopping och jag har aldrig beställt något,
    Struntade i att betala men då kom inkasso och nu har jag betalat.
    Har pratat Alektum inkasso om det här och bett dom titta på den här spalten för att se
    hur många som blivit lurade. Alektum anser att dom inte är ett blufföretag så det är bara att
    betala.
    Jag är fruktansvärt upprörd men vad fan ska man göra.
    Det du absolut inte ska göra är att betala. Då godkänner du beställningen.
    Bestrid alla fakturor och inkassokrav.
    Det är först när det kommer till Kronofogden som det börjar bli allvar. Tills dess är det bara att bestrida och absolut inte betala.
  • Anglavadd

Jag har råkat ut för dom oxå.....

Vet inte vad vi ska göra!!!

Känner igen mig i alla förklaringar och har blivit utsatt för detsamma... Nu pratar vi maj 2014. Har fått välkomstpaket med "bantarplåster" skulle väl ALDRIG beställa nåt dylikt. Hur gick det för er??? Någon mer som blivit utsatt för detta nu??? Har polisanmält men dom lägger ner anmälan

Hur kan det bli så här??

• HannaS86
    Anglavadd skrev 2014-07-21 09:16:25 följande:

Jag har råkat ut för dom oxå.....

Vet inte vad vi ska göra!!!

Känner igen mig i alla förklaringar och har blivit utsatt för detsamma... Nu pratar vi maj 2014. Har fått välkomstpaket med "bantarplåster" skulle väl ALDRIG beställa nåt dylikt. Hur gick det för er??? Någon mer som blivit utsatt för detta nu??? Har polisanmält men dom lägger ner anmälan

Hur kan det bli så här??

Bara att bestrida "in i absurdum", det enda som återstår för dem om du bestrider allt eftersom du får brev från olika (supershopping, ev. inkasso eller kfm) är att stämma dig och det kommer de inte göra. De stämmer inte för såna småsummor, och särskilt inte när det finns risk (extremt stor risk!) att de förlorar.
  • Jollemannen

Hej, 

blev precis uppringd av en person från "Kundklubben" som påstod att jag blivit utvald till finalen att vinna presentkort på 10.000 kr på siba. Som finalist skulle jag även få Daily Ginger från Supershopping gratis och endast betala frakten på 59 kr. Jag frågade vilken kundklubb jag blev utvald från och då nämnde tjejen som kallade sig Jenny Lundberg att det kunde vara SAS eller Coops kundklubb.

Nu var jag dum nog inte bara lägga på. Jag frågade frågor men gick tillslut med på att få ett gratis test av Daily Ginger från Supershopping.se 

Då jag testade ringa upp numret som var 0911-56 08 50 så fanns det ingen abbonent på numret. 

Jag tänker att jag kommer betala den fakturan men så snart som möjligt gå in på supershopping.se och säga upp fakturan samt maila dem detsamma. 

Hur skulle ni ha gjort?

• sportpappa

I det här fallet har du tackat ja till ETT gratis test och gått med på att betala frakten. Du har inte gått med på något annat än det om du inte hoppat över att nämna något i din TS. Du har inte ingått något abonnemang som behöver sägas upp.
    Om fakturan kommer på just det som du gått med på så bör du betala fakturan. Läs noga igenom de villkor som säkert följer med fakturan.
    Om det står något om abonnemang i fakturan eller något annat som du inte avtalat om så bestrider du den och hänvisar till att du inte vill ingå något abonnemang utan endast gått med på att få ETT gratis test och att betala frakten. Betala då INTE fakturan eftersom den inte överensstämmer med vad du avtalat om. Kontakta företaget och be att få en korrekt faktura med det du avtalat om.

Bestrid hela vägen till Kronofogden. Om det går till Kronofogden och du får ett betalningsföreläggande så protesterar du eller betalar inom 10 dagar. Du får ingen prick.

• HannaS86
    Jollemannen skrev 2014-09-24 11:23:16 följande:

Hej, 

blev precis uppringd av en person från "Kundklubben" som påstod att jag blivit utvald till finalen att vinna presentkort på 10.000 kr på siba. Som finalist skulle jag även få Daily Ginger från Supershopping gratis och endast betala frakten på 59 kr. Jag frågade vilken kundklubb jag blev utvald från och då nämnde tjejen som kallade sig Jenny Lundberg att det kunde vara SAS eller Coops kundklubb.

Nu var jag dum nog inte bara lägga på. Jag frågade frågor men gick tillslut med på att få ett gratis test av Daily Ginger från Supershopping.se 

Då jag testade ringa upp numret som var 0911-56 08 50 så fanns det ingen abbonent på numret. 

Jag tänker att jag kommer betala den fakturan men så snart som möjligt gå in på supershopping.se och säga upp fakturan samt maila dem detsamma. 

Hur skulle ni ha gjort?

Jag blev också uppringd av nåt liknande för ungefär en vecka sen. Nån som påstod att jag var med i en utlottning från Coop, typ "utvald". Bara den lilla detaljen att jag inte har något kort/medlemskap på Coop. Och förutom att delta i nån utlottning så för BARA 39kr så skulle jag få nån solbrännetablett eller nåt sånt, orkade inte riktigt lyssna. Det 

Jag tycker att nr du har fått gratistestet så ska du direkt kontakta alla kontaktuppgifter som finns med leveransen; testa att ringa (det kommer hamna med på din telefonräkning = bra bevis att du försökt kontakta dem), maila (skriftligt är toppen), du kan tom skicka rekommenderat brev om du har en adress till dem men det är svårt att bevisa vad som stod i brevet du skickade så som man kan bevisa med mail. Så se minst till att maila för att säga upp abonnemanget :)

Eller förresten har du redan fått en leverans? vad är det för faktura du kommer betala? 

Oavsett, jag förutsätter att du är säker på att du inte gick med på något muntligt om just en bindningstid. Efter du har sagt upp abonnemanget, oavsett om de svarar eller inte, så är det bara att bestrida ev. fakturor på nya produkter som de skickar till dig. Folk är i allmänhet för rädda för att bestrida när de får felaktiga/tveksamma fakturor. Du kommer inte få en betalningsanmärkning för att du inte betalar. De kommer gå antingen till inkasso eller direkt till kronofogden. Det du gör när du får brev från dem är att du bestrider direkt till inkasso eller kfm enligt de anvisningar som står i brevet. Då kan inte supershopping kräva betalt utan de måste gå till tingsrätten och stämma dig och det gör man inte på så små belopp eftersom det är dyrt och tar tid + att det är extremt stor risk att de förlorar. 

• HannaS86
    sportpappa skrev 2014-09-24 12:02:07 följande:

I det här fallet har du tackat ja till ETT gratis test och gått med på att betala frakten. Du har inte gått med på något annat än det om du inte hoppat över att nämna något i din TS. Du har inte ingått något abonnemang som behöver sägas upp.
    Om fakturan kommer på just det som du gått med på så bör du betala fakturan. Läs noga igenom de villkor som säkert följer med fakturan.
    Om det står något om abonnemang i fakturan eller något annat som du inte avtalat om så bestrider du den och hänvisar till att du inte vill ingå något abonnemang utan endast gått med på att få ETT gratis test och att betala frakten. Betala då INTE fakturan eftersom den inte överensstämmer med vad du avtalat om. Kontakta företaget och be att få en korrekt faktura med det du avtalat om.

Bestrid hela vägen till Kronofogden. Om det går till Kronofogden och du får ett betalningsföreläggande så protesterar du eller betalar inom 10 dagar. Du får ingen prick.

Oh förlåt, såg inte ditt eminenta svar innan jag själv svarade :)
Svar på tråden Supershopping.se -blufföretag?