Jollemannen skrev 2014-09-24 11:23:16 följande:
Hej,
blev precis uppringd av en person från "Kundklubben" som påstod att jag blivit utvald till finalen att vinna presentkort på 10.000 kr på siba. Som finalist skulle jag även få Daily Ginger från Supershopping gratis och endast betala frakten på 59 kr. Jag frågade vilken kundklubb jag blev utvald från och då nämnde tjejen som kallade sig Jenny Lundberg att det kunde vara SAS eller Coops kundklubb.
Nu var jag dum nog inte bara lägga på. Jag frågade frågor men gick tillslut med på att få ett gratis test av Daily Ginger från Supershopping.se
Då jag testade ringa upp numret som var 0911-56 08 50 så fanns det ingen abbonent på numret.
Jag tänker att jag kommer betala den fakturan men så snart som möjligt gå in på supershopping.se och säga upp fakturan samt maila dem detsamma.
Hur skulle ni ha gjort?
Jag blev också uppringd av nåt liknande för ungefär en vecka sen. Nån som påstod att jag var med i en utlottning från Coop, typ "utvald". Bara den lilla detaljen att jag inte har något kort/medlemskap på Coop. Och förutom att delta i nån utlottning så för BARA 39kr så skulle jag få nån solbrännetablett eller nåt sånt, orkade inte riktigt lyssna. Det
Jag tycker att nr du har fått gratistestet så ska du direkt kontakta alla kontaktuppgifter som finns med leveransen; testa att ringa (det kommer hamna med på din telefonräkning = bra bevis att du försökt kontakta dem), maila (skriftligt är toppen), du kan tom skicka rekommenderat brev om du har en adress till dem men det är svårt att bevisa vad som stod i brevet du skickade så som man kan bevisa med mail. Så se minst till att maila för att säga upp abonnemanget :)
Eller förresten har du redan fått en leverans? vad är det för faktura du kommer betala?
Oavsett, jag förutsätter att du är säker på att du inte gick med på något muntligt om just en bindningstid. Efter du har sagt upp abonnemanget, oavsett om de svarar eller inte, så är det bara att bestrida ev. fakturor på nya produkter som de skickar till dig. Folk är i allmänhet för rädda för att bestrida när de får felaktiga/tveksamma fakturor. Du kommer inte få en betalningsanmärkning för att du inte betalar. De kommer gå antingen till inkasso eller direkt till kronofogden. Det du gör när du får brev från dem är att du bestrider direkt till inkasso eller kfm enligt de anvisningar som står i brevet. Då kan inte supershopping kräva betalt utan de måste gå till tingsrätten och stämma dig och det gör man inte på så små belopp eftersom det är dyrt och tar tid + att det är extremt stor risk att de förlorar.