Jesper Juul V Ross Greene
Har varit med sonen (snart 8 år) idag till döva och hörselskadades motsvarighet till Bup. Vi har problem hemma med att jag inte kan hantera sonen när han blir arg och han inte kan hantera sig själv när han blir så arg. Senast han fick ett utbrott fick min sambo ta en taxi för att komma hem för jag satt på toaletten så att han inte skulle kunna fortsätta slå mig. Jag tycker att jag har prövat allt (vilket jag är medveten om att jag inte har) och därför får vi nu hjälp av en psykolog och jag läser det jag kan hitta i ämnet.
Har börjat läsa Jesper Juuls Ditt kompetenta barn och har beställt Din kompetenta familj. Fick nu rådet av psykologen att läsa två böcker av en karl som heter Ross Greene som skrivit två böcker med namnen Vilse i skolan och Explosiva barn.
Nu undrar jag om det är någon som har läst några av dessa böcker och vad ni tycker. Jag sitter fast i ingenmansland lite och vet inte hur jag ska hantera situationen. De flesta dagar är bra dagar men det kommer emellanåt väldigt många dåliga dagar också och det är ju de som är svåra att hantera.
Kom gärna med råd och synpunkter på vad ni tycker om böckerna eller om ni har några andra bra lästips eller handfasta tips på hur man ska göra med en åttaåring som inte slutar slåss, säga fula och dumma saker när han blir arg. Jag har förövrigt provat att lämna över till sambon och det funkar ju när han är här. När jag är själv så har jag provat att säga till han att gå in på sitt rum, fösa in han på rummet, gå in i mitt sovrum och stanna där, ignorera han, bli arg på han, straffa han genom att ta hans saker och självfallet alltid alltid och åter alltid prata med han under tiden och efteråt. Inget av det fungerar särskilt väl...