• Lusthan

Jesper Juul V Ross Greene

Har varit med sonen (snart 8 år) idag till döva och hörselskadades motsvarighet till Bup. Vi har problem hemma med att jag inte kan hantera sonen när han blir arg och han inte kan hantera sig själv när han blir så arg. Senast han fick ett utbrott fick min sambo ta en taxi för att komma hem för jag satt på toaletten så att han inte skulle kunna fortsätta slå mig. Jag tycker att jag har prövat allt (vilket jag är medveten om att jag inte har) och därför får vi nu hjälp av en psykolog och jag läser det jag kan hitta i ämnet.

Har börjat läsa Jesper Juuls Ditt kompetenta barn och har beställt Din kompetenta familj. Fick nu rådet av psykologen att läsa två böcker av en karl som heter Ross Greene som skrivit två böcker med namnen Vilse i skolan och Explosiva barn.

Nu undrar jag om det är någon som har läst några av dessa böcker och vad ni tycker. Jag sitter fast i ingenmansland lite och vet inte hur jag ska hantera situationen. De flesta dagar är bra dagar men det kommer emellanåt väldigt många dåliga dagar också och det är ju de som är svåra att hantera.

Kom gärna med råd och synpunkter på vad ni tycker om böckerna eller om ni har några andra bra lästips eller handfasta tips på hur man ska göra med en åttaåring som inte slutar slåss, säga fula och dumma saker när han blir arg. Jag har förövrigt provat att lämna över till sambon och det funkar ju när han är här. När jag är själv så har jag provat att säga till han att gå in på sitt rum, fösa in han på rummet, gå in i mitt sovrum och stanna där, ignorera han, bli arg på han, straffa han genom att ta hans saker och självfallet alltid alltid och åter alltid prata med han under tiden och efteråt. Inget av det fungerar särskilt väl...

• Svar på tråden Jesper Juul V Ross Greene
  • Flickan och kråkan

Vad gäller Jesper Juul så gillar jag honom. Mest konkret när det handlar om konflikter tycker jag hans bok "Konsten att säga nej med gott samvete" är. Den tycker jag är riktigt bra. Har läst övriga också.

Har inte läst något av Ross Green.

• Lusthan

Den boken visste jag inte fanns. Nu har jag visserligen inga problem att säga just nej men jag antar att boken handlar om mer än att kunna säga just nej. Mitt absolut största problem är att veta hur jag ska hantera konflikten när den finns där så att den inte blir värre än den redan är. Hur jag ska göra för att bryta när han är så himla aggressiv och arg.

• Flickan och kråkan
    Lusthan skrev 2010-02-19 13:18:58 följande:
    Den boken visste jag inte fanns. Nu har jag visserligen inga problem att säga just nej men jag antar att boken handlar om mer än att kunna säga just nej. Mitt absolut största problem är att veta hur jag ska hantera konflikten när den finns där så att den inte blir värre än den redan är. Hur jag ska göra för att bryta när han är så himla aggressiv och arg.
    Den handlar om att säga nej på rätt sätt (vad som är rätt är självklart ingen objektiv sanning ), inte om att säga nej generellt. Att säga nej utan att så att säga skuldbelägga, kränka eller såra den man säger nej till. Håller helt med hans resonemang om hur man ska göra och säga, men det är svårt att inte falla in i gamla vanliga mönster ändå . Har gett mig mycket. Nu är mina barn så små ännu så vi har inte haft konflikter på det sättet som du står inför nu, men jag jobbar som lärare på högstadiet och hans tanke om hur man ska/bör markera gränser och säga nej tycker jag absolut håller, inte minst för att undvika att hamna i en negativ spiral, och för att få gehör för det man säger....men sedan är det ju svårt att säga från person till person så att säga. Det är ju bara du och din son som känner er relation och den situation just ni befinner er i.
  • Lusthan

Ah, men då har jag nog användning utav den skulle jag tro. Det låter som ett bra lästips faktiskt. Att säga nej har jag inga problem med men jag kan tänka mig att det kanske inte är riktigt rätt sätt alla gånger. Kanske har jag också med mig något längre fram sen när jag ska börja jobba. Pluggar till gymnasielärare. Nu vet jag inte om det är så många konflikter där men jag kan tänka mig att man behöver säga nej i alla fall och göra det på ett sätt som inte kränker, sårar mer än nödvändigt är nog väldigt användbart skulle jag tro. Både privat och offentligt eller vad vi ska kalla det.

Det tipset ska jag ta till mig. Kanske gör det att situationen blir lite lättare här hemma.  Tack så jättemycket. :)

• canmamma

Jag har bläddrat i Greenes Explosive child och tycker att den verkar mycket bra. Han menar att vissa barn inte har lärt sig den flexibilitet och adaptibilitet som krävs för att hantera ett rasieriutbrott på ett socialt acceptablet och konstruktivt sätt. Därför måste föräldrar och lärare fokusera på att lära ut just de egenskaperna istället för att fokusera på straff och beteendemodifikation. Typ, det var ett tag sedan jag läste boken. Han pratar dels om orsaker (biologiska och kemiska) till att vissa barn är mer explosiva (jätteintressant!!) och sedan har han en del av boken där han föreslår hur man ska hantera konflikter och situationer. Den senare delen läste jag inte så noga... Juuls har superbra grundvärderingar och många tankeväckande insikter. Personligen har jag lite svårt för hans stil och känner mest för argumentera med honom när jag läser hans böcker. Många av hans grundprinciper går igen hos Haim Ginotts böcker, som passar mig bättre. Och förstås i Adele Faber and Elaine Mazlish böcker. Men jag säger det mest för att om man inte tycker om en bok så finns det alltid andra...

• Flickan och kråkan
    canmamma skrev 2010-02-19 16:43:10 följande:
    Jag har bläddrat i Greenes Explosive child och tycker att den verkar mycket bra. Han menar att vissa barn inte har lärt sig den flexibilitet och adaptibilitet som krävs för att hantera ett rasieriutbrott på ett socialt acceptablet och konstruktivt sätt. Därför måste föräldrar och lärare fokusera på att lära ut just de egenskaperna istället för att fokusera på straff och beteendemodifikation. Typ, det var ett tag sedan jag läste boken. Han pratar dels om orsaker (biologiska och kemiska) till att vissa barn är mer explosiva (jätteintressant!!) och sedan har han en del av boken där han föreslår hur man ska hantera konflikter och situationer. Den senare delen läste jag inte så noga... Juuls har superbra grundvärderingar och många tankeväckande insikter. Personligen har jag lite svårt för hans stil och känner mest för argumentera med honom när jag läser hans böcker. Många av hans grundprinciper går igen hos Haim Ginotts böcker, som passar mig bättre. Och förstås i Adele Faber and Elaine Mazlish böcker. Men jag säger det mest för att om man inte tycker om en bok så finns det alltid andra...
    Låter som läsvärda tips....ska nog ta mig en titt på dem
  • Lusthan

Det låter lovande med den där Greene faktiskt. Jag gillar väl Juuls lite men det finns gånger då jag också känner att nä vad är det här. Jag tror att man verkligen måste anpassa vissa delar.

Jag jobbar gärna preventivt för att slippa de stora bråken men jag tänker inte vända mig ut och in för att det inte ska hända för det vet man ju att även om man gör ett superjobb så kommer det att hända någon gång och då är det viktigt att veta hur man gör när det väl sker.

Explosiva barn ser jag fram emot och jag ska kolla runt lite på andra författare också tror jag. :) Jag vill ju såklart göra det bästa jag kan för att det ska bli bra.

• canmamma

Jag glömde rekommendera Raising your spirited child av Mary Sheedy Kurcinka. En jättebra bok till dem som har ett barn som bara är lite MER (och för andra med). Jag vet inte om den finns på svenska.

Svar på tråden Jesper Juul V Ross Greene