Inlägg från: canmamma |Visa alla inlägg
  • canmamma

Jesper Juul V Ross Greene

Jag har bläddrat i Greenes Explosive child och tycker att den verkar mycket bra. Han menar att vissa barn inte har lärt sig den flexibilitet och adaptibilitet som krävs för att hantera ett rasieriutbrott på ett socialt acceptablet och konstruktivt sätt. Därför måste föräldrar och lärare fokusera på att lära ut just de egenskaperna istället för att fokusera på straff och beteendemodifikation. Typ, det var ett tag sedan jag läste boken. Han pratar dels om orsaker (biologiska och kemiska) till att vissa barn är mer explosiva (jätteintressant!!) och sedan har han en del av boken där han föreslår hur man ska hantera konflikter och situationer. Den senare delen läste jag inte så noga... Juuls har superbra grundvärderingar och många tankeväckande insikter. Personligen har jag lite svårt för hans stil och känner mest för argumentera med honom när jag läser hans böcker. Många av hans grundprinciper går igen hos Haim Ginotts böcker, som passar mig bättre. Och förstås i Adele Faber and Elaine Mazlish böcker. Men jag säger det mest för att om man inte tycker om en bok så finns det alltid andra...

• canmamma

Jag glömde rekommendera Raising your spirited child av Mary Sheedy Kurcinka. En jättebra bok till dem som har ett barn som bara är lite MER (och för andra med). Jag vet inte om den finns på svenska.

Svar på tråden Jesper Juul V Ross Greene