Lusthan skrev 2010-02-19 13:18:58 följande:
Den boken visste jag inte fanns. Nu har jag visserligen inga problem att säga just nej men jag antar att boken handlar om mer än att kunna säga just nej. Mitt absolut största problem är att veta hur jag ska hantera konflikten när den finns där så att den inte blir värre än den redan är. Hur jag ska göra för att bryta när han är så himla aggressiv och arg.
Den handlar om att säga nej på rätt sätt (vad som är rätt är självklart ingen objektiv sanning

), inte om att säga nej generellt. Att säga nej utan att så att säga skuldbelägga, kränka eller såra den man säger nej till. Håller helt med hans resonemang om hur man ska göra och säga, men det är svårt att inte falla in i gamla vanliga mönster ändå

. Har gett mig mycket. Nu är mina barn så små ännu så vi har inte haft konflikter på det sättet som du står inför nu, men jag jobbar som lärare på högstadiet och hans tanke om hur man ska/bör markera gränser och säga nej tycker jag absolut håller, inte minst för att undvika att hamna i en negativ spiral, och för att få gehör för det man säger....men sedan är det ju svårt att säga från person till person så att säga. Det är ju bara du och din son som känner er relation och den situation just ni befinner er i.