• Tessou

Recept på tårtbotten i långpanna

Jag vet... det finns minst 1000 recept på internet. Men jag vill ha något som någon har gjort, och tycker är gott!

Jag vill ha den saftig och god. Tänker inte ens försöka mig på att dela den så tala gärna om hur höga de brukar bli.

Det är mer än 1 månad kvar till sonen fyller år, men jag vill vara ute i god tid!

ELIAS 090326
  • Svar på tråden Recept på tårtbotten i långpanna
  • znuttan79

Jag gör alltid på rulltårts botten de blir jätte gott =)

Rulltårta

3 ägg
    1½ dl socker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 250 grader. Klä en långpanna med osmort bakplåtspapper. Vispa äggen och sockret pösigt. Blanda mjölet med bakpulvret å rör ner i smeten. Bred ut i långpannan med hjälp av slikepott. Grädda i mitten av ugnen i ca 5 min.

Går även att dubbla reseptet för lite tjockare bottnar.

Som fyllning brukar jag ha: Sylt och vaniljkräm eller citronfromage och chocklad moss.
    Lycka till

• znuttan79
    Tessou skrev 2010-02-19 14:16:47 följande:
    Hur tjock blir botten?
    Den blir inte så tjock de e ju på rulltårtebotten å dom e ju inte så tjocka. Jag har ganska stor ugn så jag brukar göra dubbel sats.
  • Tidvis

Jag brukar med göra rulltårtebotten, och jag delar inte den. utan gör så många bottnar som jag vill ha lager, det brukar bli lagom tjocklek

• znuttan79
    Tidvis skrev 2010-02-19 17:17:56 följande:
    Jag brukar med göra rulltårtebotten, och jag delar inte den. utan gör så många bottnar som jag vill ha lager, det brukar bli lagom tjocklek
    Ja de e så ja oxå gör =) JÄTTE god blir den =)
  • Tessou

Har inte ätit rulltårta på länge.. smakar det typ som köpe tårtbotten?

ELIAS 090326
  • Vårsolen

gör jag stor tårta så gör jag också på rulltårtebotten, det blir jättegott och smakar inte alls som köpebotten

• Tessou

Tänkte göra tårtan stor som en långpanna.. återstår att se hur många bottnar jag måste göra. Har ca 1 månad kvar å fundera.. samma sak vad gäller fyllningen.

ELIAS 090326
  • 4mirakel

Den här långpannetårtbotten gör jag alltid, den blir jättebra:

4 ägg
    2 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i äggsmeten.
    Smörj och bröa en långpanna, häll i smeten och grädda ca 20 minuter i 225 grader.

Jag har testat några olika men den här blir alltid bra. Det blir alltså bara ett lager, vill du ha en tredelad tårta får du baka tre st =)

• Tidvis
    Tessou skrev 2010-02-20 22:00:28 följande:
    Tänkte göra tårtan stor som en långpanna.. återstår att se hur många bottnar jag måste göra. Har ca 1 månad kvar å fundera.. samma sak vad gäller fyllningen.
    Citronfromage i ett lager och cholkadmousse i ett annat blir jättegott.. Tips bara
Svar på tråden Recept på tårtbotten i långpanna