Inlägg från: Tidvis |Visa alla inlägg
  • Tidvis

Recept på tårtbotten i långpanna

Jag brukar med göra rulltårtebotten, och jag delar inte den. utan gör så många bottnar som jag vill ha lager, det brukar bli lagom tjocklek

• Tidvis
    Tessou skrev 2010-02-20 22:00:28 följande:
    Tänkte göra tårtan stor som en långpanna.. återstår att se hur många bottnar jag måste göra. Har ca 1 månad kvar å fundera.. samma sak vad gäller fyllningen.
    Citronfromage i ett lager och cholkadmousse i ett annat blir jättegott.. Tips bara
  • Tidvis
    Tessou skrev 2010-02-22 10:37:46 följande:
    Många verkar göra rulltårtebotten.. är det ingen som provat med typ sockerkaksbotten? När brukar ni fixa ihop tårtan - precis innan man ska äta, kvällen innan...? Tidvis; Har en förpackning citronfromage hemma faktiskt, har aldrig använt det.. den har stått där i några år nu men går ut i Maj detta år - så jag hinner använda den.. Gör man som det står på förpackningen och efter den kylts i några timmar så har man på den på botten?
    Ja, precis.. Jag brukar ha 2 st på en långpannebotten och 2 chokladfromage på nästa. Jag gör alltid klart fyllningen dagen innan så det får stå och dra sig, blir bra mycket godare då Själva täckningen med grädde eller vad man nu har på kan göras samma dag den ska ätas dock.
  • Tidvis

Annars är hallon på ett lager och riesen"flufff" på det andra också väldigt gott!!
    Då mosar du bara hallon och lägger på ett lager, eventuellt lite socker, men chokladfyllningen är ganska söt, så det är en smaksak om man vill ha lite socker eller inte.

Ta 5 dl grädde till en långpannebotten och häll i en gryta och smält riesenchoklad i grädden på låg värme, får inte koka. Sen ska det stå kallt minst 6 timmar. Sen vispar man det som vanligt, det blir lite krämigt, sen är det bara att bre på tårtan.

Det funkar med annat godis med, tex dajm, dumle osv. Men just riesen har jag fastnat för Jag brukar ha cirka 12 bitar till 3 dl så lite mer till 5, smaka av

Svar på tråden Recept på tårtbotten i långpanna