Inlägg från: Umm Elias |Visa alla inlägg
  • Umm Elias

Blir så ledsen

Det gör mig så ont och jag blir så ledsen av all främlingsfientlighet man möter på detta forum...Ute i samhället verkar det inte vara så mycket men varannan tråd här på forumet visar människor med så mycket okunskap, så hatiska tankar och så fruktansvärda fördomar.. Gömmer ni er hemma bakom datorerna eller gömmer ni era åsikter när ni är utanför dörrarna?

Något slags betygssystem eller kunskapskrav skulle införas i tidig grundskola gällande invandring, religion och olika kulturer...Vi behöver säkra samhället från all denna okunskap och hemska människor.. Vi behöver säkra samhället så att våra barn kan få leva i frid när de växer upp och inte möta barn som präglats av sina föräldrar till detta människohat...

Jag önskar att ni någongång finner den kunskap ni behöver för att kunna leva ett liv i ett land som Sverige, ett land där alla är välkomna att leva sida vid sida utan att behöva möta fientlighet av högsta grad...

• Svar på tråden Blir så ledsen
  • Umm Elias
    petsod skrev 2010-02-19 15:09:22 följande:
    Hur tänker du ts när du ser ex Efterlyst och nästan alla våldsbrott och stölder/bedragerier är utförda av människor som bryter på svenska, har mörk hy osv??? Blir du inte förbannad och känner att de människor Sverige tar emot borde visa större uppskattning och respektera de lagar och regler som finnsInte för att dra alla över........ men visst fasiken blir man förbannad och en aning anti???
    Nej? Varför ska jag bli förbannad just för att de pratar om mörkhyade eller annat? Det spelar väl ingen roll vilken hudfärg man har, brott som brott? Ska jag bli mer arg när en tysk våldtar en kvinna än när en svensk gör det? Jag förstår inte det resonemanget faktiskt.

Viceguy- var och varannan tråd innehåller dessa hemskheter
  • Umm Elias
    Disela skrev 2010-02-19 16:03:50 följande:
    Jo, det är det jag menar. Är det så jävligt så är det bara att flytta "hem". Att sakna sitt hemland är en annan sak, det förstår jag att man gör. Men att säga att man hatar det land man bor i och flytt till är så jävla fel.
    skiljer du på invandrare och flyktingar då? Många kan ju inte "flytta hem" eftersom de inte frivilligt valt att lämna sitt hemland. Var ska vi skicka svenskarna som hatar Sverige då (de främlingsfientliga som vägrar acceptera vår vackra mångkultur)?
  • Umm Elias
    jaghopparhögt skrev 2010-02-19 16:55:10 följande:
    Måste man tycka om mångkultur då?
    )
    nej men då kan man ju flytta tll ett land som är enkulturellt o inte förstöra för resten av befolkningen :)!
  • Umm Elias
    Disela skrev 2010-02-19 18:11:30 följande:
    Men det var ju inte riktigt vad det handlade om. Säger man att man hatar Sverige, flykting eller invandrare så tycker jag att man har ett val. Man kan flytta/fly någon annan stans i så fall. Men har man flytt till ett land som tagit emot och beviljat uppehållstillstånd osv tycker inte jag att man har rätt att säga att man hatar det landet. Passar det inte så är det bara att ta nästa båt/buss/flyg och hoppas på att nåt annat land visar lika mycket gästvänlighet. Nej, man kanske inte kan åka tillbaka till sitt eget land, men om Sverige är så dåligt så ser jag ingen anledning till fortsatt uppehälle. 
    Det är just denna typ av okunskap jag tycker är tråkig. Om man flytt till ett land har man lämnat hemlandet ofrivilligt, varför ska man då tvingas tycka om det nya landet?
  • Umm Elias
    grönräv skrev 2010-02-19 18:22:42 följande:
    Borde inte befolkningen som bott här först fått rösta om en sådan mångkultur? det borde ju ändå vara dem man borde ta hänsyn först till.Om du har så lätt att förstå att andra mår dåligt borde du kunna sätta dig in i hur det är att vara ensam svensk tjej i ett tungt invandrarberikat område som Angered/Rosengård.
    jodå, jag bor i ett invandrarberikat område och har bott i fler andra tidigare. Trivdes bättre och fick bättre välkomnande där än i ngt "heltsvenskt område" jag bott i :)

Och vilka har bott här först? Jag vet inte hur gammal du är men jag är 27 år, har alltså bott och levt här i 27 år. Har vänner som bott här i 35 år men invandrat från Libanon...Då har de mer att säga till om än mig då? Trots att jag är etniskt svensk´?
  • Umm Elias
    grönräv skrev 2010-02-19 18:31:53 följande:
    För att enligt lagar så ska man söka sig till det första land, närmsta land på vägen från sitt eget land, kommer man få från..låt oss säga Iran, så är knappast Sverige först på kartan.Alltså har man sökt sig hit för att det var detta land man VILLE till.. annars kunde man ju åkt till något av de andra länderna i världen.. DET och det faktum att invandrare får mycket hjälp av staten när de anländer och senare i livet, gör att de borde vara lite tacksamma.
    första landet man kan få en möjlighet att stanna i, ja.
  • Umm Elias
    grönräv skrev 2010-02-19 18:33:01 följande:
    Syftar mest på ursprungsbefolkningen, men klart de har mycket att säga till om.Faktum är att de flesta invandrare jag talat med SJÄLVA är kritiska till invandringen i Sverige.
    ja och jag frågar dig då vilka ursrpungsbefolkningen är, de som bott här längst?
  • Umm Elias
    grönräv skrev 2010-02-19 23:05:07 följande:
    Tror du de testat något annat innan de kom hit?
    men gud ja, jag jobbar i förberedelseklass och inte en enda av mina elever har bott i mindre än 3 länder inna de kommit hit'!
  • Umm Elias

och hur ser man min tro utanpå mig menar du?

WhiskeyRiver skrev 2010-02-20 01:34:51 följande:
    Men vad jag förstår på ditt nick (ber om ursäkt om jag har fel) så antar jag du har konverterat till islam och då tror jag att du får ett helt annat bemötande i ett invandrartätt område.Rasism per se skall självklart inte tolereras, men mycket av problemet med just svensk invandring är att man vägrar erkänna de problem som ökad immigration i princip alltid innebär- och hur skall man då komma tillrätta med problemen? Dessutom är det ju stor skillnad på arbetskraftsinvandring och ekonomiska flyktingar. Både skatterna och socialförsäkringarna i Sverige bidrar ju till att locka outbildade människor (säger ingenting om det, jag hade också tagit chansen i den situationen), med det innebär också ökade problem med integrationen. För offret spelar naturligtvis inte gärningsmannens nationalitet någon roll, men varför skall ett land importera kriminalitet? För mig är det helt absurt hur kan man ens kan tänka tanken på brott när man kommit til ett land där man får både sjukvård och skola till sina barn? Öppna gränserna men slopa samtidigt samtliga bidrag så att de som VILL bo i Sverige och leva efter svenska lagar kan göra så. Bidragsparasiter (ja, det finns faktiskt sådana) faller då automatiskt bort och de som är villiga att arbeta hårt skall vara mer än välkomna- oavsett ursprung. Och nej, nada bidrag gäller alltså inte flyktingar!
  • Umm Elias
    Colisa skrev 2010-02-20 01:58:06 följande:
    Vanlig missuppfattning. Nej, det var faktiskt de vita svenskarna (eller vad man nu ska kalla dem eftersom Sverige som nation inte fanns då) som var här först. Eftersom isen började smälta söderifrån vandrade de in där. Senare smälte isen utmed norrlands kuster och samerna kom dit österifrån. Så däremot kan man säga att samerna var först i nordligaste delarna av Sverige, men inte i Sverige som helhet.
    så de blonda o blöögda ska bestämma, släng er i väggen alla brunetter. wohooo, I ruule.
  • Umm Elias
    Argo skrev 2010-02-20 07:39:05 följande:
    Jaja, du är säkert frustrerad över något, men ändå: vilka kunskaper skall eleverna ha ett krav på att lära sig? Vems ska välja ut vad som är sanningen? Du?Vad jag vet har man fortfarande kvar religionsundervisningen i skolan. Sedan då?Kulturer? Ganska vittomfattande att lära sig allt om alla kulturer eller är det specifika detaljer i kulturerna du tänkte på? Ska man bara lära sig om kurdisk matkultur och dans eller ska vi ta biten med hedersmord också?Lära om invandring? Inkluderar det att studera brottstatistik eller ska vi nöja oss med att gambianska kulturföreningen kommer till skolan och pratar? Eller ska vi kanske helt skita i att lära om alla hitsläpade prostituerade afrikanska lover-boys och nöja oss med att lära om våra norska invandrare?*Nä, jag gillar inte när staten skall lära folk vad som rätt eller fel i moral och etik och stör mig när folk kommer med sådan förslag*
    Sanningen är redan bestämd enligt svensk lag, alla är likvärdiga och alla har lika rätt i samhället
  • Umm Elias
    Argo skrev 2010-02-20 11:59:34 följande:
    Svensk lag säger ingenting om vilka fakta vi skall lära oss om religioner och kulturer. Det var du som påstod att svenskarna måste "uppfostras" och genomgå kunskapsprov. Så - vilka kunskaper skall man ha för att vara godkänd? Det är du som vill kräva en viss kunskapsnivå: vilken då?Och nä alla har inte samma rättigheter och skall så heller inte ha. Lagen skiljer på folk oh folk. Exempelvis: är du under 18 för du inte köra bil. Har du begått ett brott låser vi in dig och du får inte röra dig fritt.Alla har ett människovärde i egenskap av en kropp och en själ, men det skall inte mistas för att alla människor har samma rättigheter.
    har jag ens dragit upp ngt om specifika kunskaper? Jag tror det var du som drog den slutsatsen. Lär ni er om människans värde och likvärdighet så räcker det långt sen, då har vi eliminerat hälften av er, den andra hälften är över 80 och finns inte länge till. Att ha lika rättigheter handlar inte om vem som är över och under 18 utan alla ska ha samma rättigheter utifrån sina försättningar, dvs en omogen människa ska ej utsätta medmänniskor för exempelvis trafikfara. (Det är så svårt att diskutera sånt här med okunniga men jag gör mitt bästa med dig.)
Svar på tråden Blir så ledsen