Inlägg från: grönräv |Visa alla inlägg
  • grönräv
    Umm Elias skrev 2010-02-19 17:03:19 följande:
    )nej men då kan man ju flytta tll ett land som är enkulturellt o inte förstöra för resten av befolkningen :)!
    Borde inte befolkningen som bott här först fått rösta om en sådan mångkultur? det borde ju ändå vara dem man borde ta hänsyn först till.
    Om du har så lätt att förstå att andra mår dåligt borde du kunna sätta dig in i hur det är att vara ensam svensk tjej i ett tungt invandrarberikat område som Angered/Rosengård.
  • grönräv
    Umm Elias skrev 2010-02-19 18:29:22 följande:
    Det är just denna typ av okunskap jag tycker är tråkig. Om man flytt till ett land har man lämnat hemlandet ofrivilligt, varför ska man då tvingas tycka om det nya landet?
    För att enligt lagar så ska man söka sig till det första land, närmsta land på vägen från sitt eget land, kommer man få från..låt oss säga Iran, så är knappast Sverige först på kartan.
    Alltså har man sökt sig hit för att det var detta land man VILLE till.. annars kunde man ju åkt till något av de andra länderna i världen.. DET och det faktum att invandrare får mycket hjälp av staten när de anländer och senare i livet, gör att de borde vara lite tacksamma.
  • grönräv
    Umm Elias skrev 2010-02-19 18:31:34 följande:
    jodå, jag bor i ett invandrarberikat område och har bott i fler andra tidigare. Trivdes bättre och fick bättre välkomnande där än i ngt "heltsvenskt område" jag bott i :)Och vilka har bott här först? Jag vet inte hur gammal du är men jag är 27 år, har alltså bott och levt här i 27 år. Har vänner som bott här i 35 år men invandrat från Libanon...Då har de mer att säga till om än mig då? Trots att jag är etniskt svensk´?
    Syftar mest på ursprungsbefolkningen, men klart de har mycket att säga till om.
    Faktum är att de flesta invandrare jag talat med SJÄLVA är kritiska till invandringen i Sverige.
  • grönräv
    Umm Elias skrev 2010-02-19 21:30:13 följande:
    första landet man kan få en möjlighet att stanna i, ja.
    Tror du de testat något annat innan de kom hit?
  • grönräv
    amalie79 skrev 2010-02-20 09:43:47 följande:
    JAg tycker vi ska lära våra barn att alla människor har lika värde. Och den uppfattningen verkar varken svenskar eller invandrare stå för alltid.
    Tror knappast att du känner så själv..är inte dina barn mer värda än andra människor? din mamma och pappa? ..
    För mig har min familj, mina vänner  och de jag känner betydligt högra värde än andra människor. man värderar det man känner till först och främst.
  • grönräv
    Gnagarn skrev 2010-02-20 06:14:32 följande:
    OK, verkar logiskt. Dock är vi invandrare hela bunden isåfall beroende på hur långt tillbaka man räknar..
    Fast invandrarna som kommer nu och när urbefolkningen i sverige kom är inte samma sak.
    Vi har olika kulturer, religioner och språk.
    Man kan inte ta till ett sådant argument eftersom då iså fall alla länder skulle vara "invandrade" .. men visst finns det ett värde i alla kulturer som vore tråkigt om de försvann?
    tänk om vi skulle åka till Iran och bygga upp kyrkor, midsommarstänger ..eller belägra någon indianstam och tvinga på dem tron om en enda Gud och köttbulleätning..
    Nog skulle det vara synd om deras kultur försvann..för naturligtvis finns det värde i både de arabiska, svenska och indian kulturen, som vore fruktansvärt tråkigt om det försvann..
  • grönräv
    Trollet Ludenben skrev 2010-02-20 09:59:13 följande:
    Det ju skillnad på vad en människa betyder för DIG och människors lika värde. När man pratar om människors lika värde så pratar man ju om olika grupper, inte blir personlig och pratar om enskilda individer som ens barn.Jisses, nivån på denna sajten ÄR skrämmande låg.
    Men det som är närmast dig själv får automatiskt ett högre värde än något främmande.
  • grönräv
    Trollet Ludenben skrev 2010-02-20 10:04:55 följande:
    Nej, min mamma är inte mer värd som människa än din mamma. Men min mamma BETYDER mer för MIG än vad din mamma gör tex, men min mamma betyder inte mer för MÄNSKLIGHETEN än av vad din mamma gör. Du kanske får lära dig att sära på begreppen och hur man använder dom i olika sammanhang.När man pratar om lika värde så pratar man om rättigheter. Man har samma rätt till livet, samma rätt i samhället, samma rätt till respekt av sina medmänniskor vare sog man är svensk, afrikan, homosexuell eller blind. Du verkar inte förstå innebörden av det som menas med lika värde i detta sammanhanget.
    Det som är mest likt dig själv får automatiskt ett större värde, vare sig du vill eller inte.
    Gäller familj och etnicitet.
Svar på tråden Blir så ledsen