Inlägg från: Disela |Visa alla inlägg
  • Disela

Blir så ledsen

Läste en kurs på komvux som heter människan socialt och kulturellt. Den borde införas i alla högstadieskolor för att skapa en större förståelse för kulturer och diverse sociala betingelser. Sen försvarar jag självklart inte människor som begår brott, men om de är invandrare eller ej är inte så viktigt.
    Vad jag däremot stör mig på, är invandrare som "hatar" Sverige. Det förstår jag inte hur man kan sitta och säga, om man flytt från ett krigsdrabbat land exempelvis. HUR kan man då säga att man hatar landet som erbjudit en fristad? TS, jag håller med dig om att det förekommer mycket påhopp, men inte bara mot invandrare. Det handlar mycket om människor i olika sociala situationer; bidragstagare, arbetslösa o.s.v.
    Jag tror inte det är mångga som skulle våga stå för sina åsikter "på öppen gata", utan är mer frispråkiga bakom en datorskärm.

• Disela
    Gnagarn skrev 2010-02-19 15:51:23 följande:
    Ha ha ha ha..invandrare som "hatar" Sverige?Hm...som jag förstått det finns det flyg, båtar, broar och vanliga gränsstationer som leder ut ur detta land. Förstår inte riktigt hur man väljer att stanna i ett land man hatar. Detta gäller både svenskar och invandrare/flyktingar. Visst kan det vara krångligt att flytta till ett annat land men om man hyser så starka känslor så att man hatar ett land bör man vara motiverad att göra vad som krävs för att lämna det. Har sagt till min far som är finne och bitter på det mesta och framför allt Sverige att det går båtar till hans hemland flera gånger dagigen så han är välkommen att dra om han vill. Väljer man att stanna gör han det frivilligt!
    Jo, det är det jag menar. Är det så jävligt så är det bara att flytta "hem". Att sakna sitt hemland är en annan sak, det förstår jag att man gör. Men att säga att man hatar det land man bor i och flytt till är så jävla fel.
  • Disela
    Umm Elias skrev 2010-02-19 16:52:05 följande:
    skiljer du på invandrare och flyktingar då? Många kan ju inte "flytta hem" eftersom de inte frivilligt valt att lämna sitt hemland. Var ska vi skicka svenskarna som hatar Sverige då (de främlingsfientliga som vägrar acceptera vår vackra mångkultur)?
    Men det var ju inte riktigt vad det handlade om. Säger man att man hatar Sverige, flykting eller invandrare så tycker jag att man har ett val. Man kan flytta/fly någon annan stans i så fall. Men har man flytt till ett land som tagit emot och beviljat uppehållstillstånd osv tycker inte jag att man har rätt att säga att man hatar det landet. Passar det inte så är det bara att ta nästa båt/buss/flyg och hoppas på att nåt annat land visar lika mycket gästvänlighet. Nej, man kanske inte kan åka tillbaka till sitt eget land, men om Sverige är så dåligt så ser jag ingen anledning till fortsatt uppehälle. 
Svar på tråden Blir så ledsen