Inlägg från: AngoStura |Visa alla inlägg
  • AngoStura

Jo, jag är en manshatare.

Jag funderar över er diskussion om "den socialt skapade mansrollen", huruvida den är bra eller dålig för kvinnors fysiska säkerhet. Jag tänker att det är upp till varje förälder att fostra sina söner och döttrar och tala om för dem vad som är viktigt och vad som är fullständigt oacceptabelt.

Jag tänker att jag skall berätta för min son att man ALDRIG får ha sex med någon, tafsa på någon eller liknande mot deras vilja och är man inte säker måste man avstå. Punkt slut. Detsamma gäller naturligtvis för dottern och jag hoppas att jag inte placerar oss kvinnor i ett offer-fack när jag tvivlar på hennes förmåga att tvinga män till just sex, men det kanske är jag som är konservativ?

Det jag menar är att vi förldrar är ansvariga för våra barns sociala roller och uppfostras man av föräldrar som exempelvis lever med misshandel i sina liv är det troligen större risk att barnen kommer att leva med det också.

Jag har också utsatts för mäns "ovälkomna" tafsande och visst reagerade jag med både skam och bortträngning. Jag betraktar dessa män och pojkar som okunniga om hur man beter sig. En och annan är det nog också fel i huvudet på...

• AngoStura

Väldigt intressant tråd detta faktiskt, vet inte riktigt varför. Antagligen för att så många har rätt samtidigt på något sätt.

Kan förstå att lady D inte gillar manrollen efter vad hon varit med om. Tycker verkligen inte att du behöver göra det heller. Tycker samtidigt att alla människor måste ta ansvar för sin egen könsroll och att det definitivt är att förminska män att säga att våldtäkt sker på grund av könsroller eller kulturella orsaker. Samtidigt sker ju våldtäkt på grund av dessa orsaker också. Så vad jag menar är att man alltid måste tänka själv. Ta sitt ansvar. Man som kvinna.

Skulle min son växa upp och vara med om att våldta eller trakassera folk skulle jag nog vilja skjuta mig själv, eller något. För så illa får man bara inte göra någon.

Tack, nu har jag svamlat klart för en liten stund...

• AngoStura
    Gung Ho skrev 2014-01-13 03:06:36 följande:
    Tja, jag har diskuterat flera gånger med TS här på FL och tagit del av hennes starkt politiserade världsbild, så jag har nog ganska bra koll på hennes metodik.
    Min utgångspunkt är att hatar man inte män så skriver man inte så. Ganska enkelt faktiskt... :-/
    Äh, finns ju en hel del kvinnohatare också. De kanske kan jämna ut varandra? Eller jämna varandra med marken?

www.flashback.org/t1394630
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.