Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Jo, jag är en manshatare.

Lady Dahmer skrev 2010-03-01 17:11:37 följande:
    Vi lever i ett samhälle där man som kvinna inte får vara full eller lättklädd och man inte får gå med en man hem om man inte känner honom väldigt väl för annars får man skylla sig själv om nåt händer.
    Man får skylla sig själv enligt en hel del även om det är en person man känner och litar på, även om det är ens egen partner, barndomsvän eller annan närstående.
    För det ska man ju förstå, att man som kvinna ansvarar för eventuella övergrepp man blir utsatt för.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-01 21:59:35 följande:
    Men de där "en hel del" är, tycker jag, oftare kvinnor än män. Inte för att det gör att de män som begår brott till mindre skyldiga, men vi kvinnor är jäkligt bra på att skyffla "skyll-dig-själv" ner i halsen på andra kvinnor. Så man borde ju skriva att man hatar de män som begår brotten och de kvinnor som skuldbelägger andra kvinnor... Jag har åtminstone svårt att hata "Mansrollen" så djupt och innerligt. Jag hatar mannen som gjorde det och de kvinnor som fick mig att känna mig skyldig. Mannen har jag lämnat bakom mig, listan över kvinnor som säger "men vad sa du till honom som fick honom att slå" fortsätter växa.
    För mig är det människor.
    Könet är mindre intressant för mig, men det leder ju ändå till denna bristande tillit till andra.
    Både män och kvinnor ifrågasätter övergreppen jag utsatts för och kommer med dumma kommentarer. Men för mig har majoriteten av dom som utsatt mig varit just män, medan dom som skuldbelägger kan vara vilket kön som helst.
    Dom som själva utsatts är oftast lättare att prata med, dom säger sällan saker som gör ont.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-01 22:13:04 följande:
    Jag påpekar vad som är fakta och vad som är projektioner. Jag tycker det är viktigt att hålla sig till det som faktiskt är sagt istället för att komma med vilda anklagelser.
    Och att hålla upp ts konfrontation med sig själv som något som talar emot henne är faktiskt direkt sketet.
    Men du gör som du vill.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-01 22:59:03 följande:
    Jag är inte direkt fantast av varken misandri eller misogyni, men jag håller mig till fakta.
    Det hjälper inte någon att man projicerar detta på personer som inte har varkendera.
    Det gör det bara svårare att motarbeta det.
    Varför skulle jag försöka tysta dig?
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 00:20:27 följande:
    Men skärp dig.
    Du kan ju inte tro på det där själv ens.
    Jag efterfrågar logik och ett vettigt diskussionsklimat. Är det svårt att förstå?
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-02 07:21:23 följande:
    Jag är ledsen men det går faktiskt inte att diskutera med en person som läser in det den vill i det skrivna.
    Du vill uppenbarligen bara bråka, jag har inget intresse av det.
    Det ger mig ingenting.
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-02 08:04:11 följande:
    Men om könet är ointressant varför detta manshat? Varför är det då så viktigt att hata män/mansrollen/det som män står för om det inte är könet som är viktigt? Är det inte bättre att hata förövaren inte bara det kön han/hon råkar tillhöra? Jag hatar de som utsätter. punkt... oavsett om det är man eller kvinna eller mittemellan. Jag hatar de som skuldbelägger. punkt... oavsett om det är man eller kvinna eller mittemellen. Den som utsatte mig var en man, de som skuldbelägger mig är kvinnor (notera var plural dyker upp). Skulle man gå på vilka som är flest så skulle jag hatar mitt egna kön mest...
    Men var ser du att jag skulle ha något manshat?
    Jag hatar könsrollerna jämlikt, jag tycker dom är förkastliga företeelser som borde försvinna.
    Jag känner ofta mer ilska gentemot omgivningen som inte lagt sig i än gentemot enskilda förövare faktiskt.
    Men jag förstår varifrån TS kommer, vad hon menar med sina inlägg.
    Den förståelsen gör inte att jag anammar detta tänkesätt, men jag förstår och relaterar till det.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 09:50:13 följande:
    jo drar man saker ur sitt sammanhang så kan man få det att betyda vadsomhelst. Inte speciellt schysst diskussionsteknik dock.
    Dock en vanligt förekommande sådan i denna tråd. ;)
  • Triskele
    TessaS skrev 2010-03-02 10:44:09 följande:
    Ok, jag har tolkat din inlägg som att du håller med ts i manhatet, men då har jag tolkat det du skriver fel. Jag ser dock ingen anledning att hata någon könsroll, för jag ser könsrollen som något annat än bara just den delen av en människa som begår ett brott och/eller övergrepp. Jag är inte rädd för män när jag är ute och går själv, jag är rädd att bli överfallen. Idag kan det lika gärna vara av ett gäng rabiata tonårstjejer som av en våldtäktsbenägen man...
    Som jag läst TS så hatar hon mansrollen i första hand, inte män.
    Att hon tar upp sina s.k. förbjudna tankar och luftar dessa i ett separat stycke tyder på att hon inte låter dessa påverka henne i någon större utsträckning.
    Hon erkänner deras existens och går vidare därifrån.
    Jag är inte rädd överhuvudtaget, men jag är beredd att freda mig nuförtiden.
    Den enda som egentligen skrämmer mig nuförtiden är jag själv.
    Däremot är min tillit gentemot främlingar totalt körd i botten, det är den primära skada övergreppen och omgivningens nonchalans lett till.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-03-02 10:57:19 följande:
    yes yes yes. Det är väldigt skönt att det finns EN person här som förstår precis hur jag menar och tänker.
    Det påminner mig om den teknik jag fick lära mig i terapin, erkänn känslorna men låt dom inte styra dig. Man ska inte gömma undan det svåra och "fula".
    Kanske därför jag förstår.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.