Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Jo, jag är en manshatare.

DrKejs skrev 2010-03-04 20:28:56 följande:
    Den liknelsen anser jag faktiskt vara väl extrem.
    Män som är feminister behöver ju inte vara indoktrinerade, dom kan ju faktiskt helt enkelt anse att feminismen är en valid tanke.
    Min pappa är ju t.ex. feminist, det är han inte p.g.a. någon hjärntvätt eller indoktrinering, lika lite som att han är muslim p.g.a. något liknande.
    Han råkar anse att feminism är en bra idé och han håller med om ideologin i stort.
  • Triskele
    DrKejs skrev 2010-03-05 09:16:53 följande:
    Jag ska se om jag kan förklara det här.
    Att vädra, även tankar man normalt klassar som förbjudna, behöver inte betyda att dessa tankar styr och kontrollerar hur man agerar.
    Tvärtom gör ett nyktert synsätt på dessa att man kan ta steget ifrån dessa och välja att agera intellektuellt.
    Det är inte ett uttryck för något man vill sprida vidare, det är ett sätt att vara ärlig med sig själv och omgivningen om att man är medveten om egna fördomar och arbetar emot dessa.
    Att rycka dessa rader ur sitt sammanhang är en oärlig debattmetod. Då har man missat meningen bakom dessa.
    Det är inte misandri per se, det är tvärtom ett steg ifrån dom fördomar och känslor personen har, ett steg mot tolerans och förståelse.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 10:12:40 följande:
    i övergången ja, pga hormonsvallningarna. (men detsamma händer i puberteten eller i graviditeter)
    Progesteron t.ex. gör mig mordisk...
    Och det är ett hormon som framförallt kopplas till kvinnor.
    Det handlar knappast om förhöjda testosteronvärden enbart som skulle trigga ilska, irritabilitet och våld.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 10:20:06 följande:
    du är så klok och förståndig.
    Tack. Jag har jobbat hårt med mig själv sen jag var 12 så jag har snappat upp lite på vägen iaf.
    Men jag har lärt mig att det knappt är lönt att försöka vara helt ärlig och öppen, en del kan bara inte släppa små detaljer som dom hänger upp sig på. Strongt av dig att försöka trots allt.
  • Triskele
    Lady Dahmer skrev 2010-03-05 10:36:24 följande:
    om jag ska vara ärlig så får jag mycket mer positiv respons än negativ. Både i trådarna, genom mailen och i min blogg.  
    Så skönt. Det inger ju ett visst hopp.
  • Triskele
    TigerLily skrev 2010-03-05 10:40:07 följande:
    blev i fel ordning då jag citerade.. men där ser du ditt sätt att undvika att svara på frågor eller läsa in saker. orkar inte bläddra längre tillbaka i tråden, men finns många fler exempel där du läser in/tolkar in eller tar saker ur sitt sammanhang. VARFÖR skulle jag tro/tycka att det är DU som har fel ang våldtäkt? På dig låter det som om jag försvarar våldtäkt... vilket jag definitivt inte har gjort nånstans. Som sagt, du läser in alldeles för mkt. Trist och lite skrämmande.  Du är inte särskilt öppensinnad, lite tragiskt med tanke på att du arbetar med barn.
    Du kanske ska blanda in hennes föräldraskap och att hon har en make också. Alla älskar att höra hur andra uppfattar deras liv och livsval som tragiska.
    Det ger en bra grund för fortsatt kommunikation att kalla sånt tragiskt.
  • Triskele
    Semper Idem skrev 2010-03-05 20:10:57 följande:
    Jag tror inte du får skit för att du låter bli att "Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar?" Detta gör ju kvinnor för att dölja, försköna och vilseleda. Samma anledningar som de sminkar sig och använder spanx eller väljer klädesplagg som skall framhäva eller försköna. Inget man får skit för om man låter bli.
    Jodå, nog får man skit om man inte putsar sig, men inte nog med det. Man blir faktiskt sämre behandlad generellt om man inte gör sig "snygg" och anpassar sig efter rådande ideal. Om man klär sig "omodernt" eller udda.
    Avviker man från normerna blir man sämre behandlad.
  • Triskele
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 21:27:29 följande:
    Skulle helt enkelt bli lite tråkigt om man som tjej och kille skulle mötas på mitten, då blir vi ju likadana..
    Ehrm, vi blir ju knappast likadana för att vi öppnar hela spektrat för människor.
    Jag menar du och jag är inte likadana trots att vi delar kön.
  • Triskele
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 21:37:18 följande:
    Nej vi kommer aldrig bli likadana. Men killar och tjejer går igenom olika känslor/tankar/hormoner osv så därför kommer en tjej och kille aldrig bli lika just psykiskt heller. Men däremot så tycker jag att en tjej är lika duktig på "killgöra" och tvärtom. Men, vi kommer aldrig fungera på samma sätt eftersom vi i tonåren tex går igenom olika saker. Precis som jag och min sambo har varit i samma situation när det gäller att vi fick tvillingarna i v24. Meeeeen vi hade ändå helt olika situationer på samma gång.
    Ingen individ blir den andra lik. Handlar inte om kön. Det är bara en aspekt som skiljer bland många.
    Jag ser inte vitsen med att fästa den vikten vid just könsskillnader, när andra skillnader påverkar mer.
  • Triskele
    Semper Idem skrev 2010-03-05 21:38:41 följande:
    När blev "Skära med kniven? Injicera nervgifter? vanställa våra kroppar?" lika med att "putsa sig"? Att vara hel och ren är väl inte oöverstigligt. Att inte lukta skit är ju en ren hänsynsfråga och tycker man det är för jobbigt och blir bemött negativt är det hur som helst inget man kan lasta elaka män för.
    Ehm, krävs betydligt mer än att vara hel och ren för att inte få kommentarer.
    Jag sminkar mig t.ex. ytterst sällan, det får jag ofta kritik för.
    Av både män och kvinnor.
    Precis som det klagas på att jag inte använder parfym, inte klär upp mig, inte koketterar, inte klär mig "kvinnligare" eller mer moderiktigt o.s.v.
    Men det är fint att du antyder att jag skulle vara en lortgris.
  • Triskele
    SandraLindholm skrev 2010-03-05 23:43:08 följande:
    Ja, det kanske finna andra skillnader som påverkar mer, men tror ändå inte att killar och tjejer någonsin kommer kunna vara "likadana" då det finns annat än ideeal och uppfortran
    Men ingen är likadan någon annan. Vi är alla individer. Unika i sammansättning.
    Könet är en liten skillnad som av någon anledning blåses upp som något som skulle ha stor relevans. Det har relevans för att vi väljer att fokusera på det.
    Inte ens enäggstvillingar är likadana. Trots att dom startar med nästan exakt samma förutsättningar.
  • Triskele
    katja74 skrev 2010-03-05 23:49:15 följande:
    Tänk, jag gör precis som du, och jag får nästan aldrig kritik. Jag kan visserligen få lite hintar från det kvinnliga könet, men det är på ett kärleksfullt sätt. Vem bryr sig?
    Om det inte bekymrar dig så är det ju bra.
    Men jag skulle helst se ett samhälle där olikhet inte leder till utanförskap.
    Därför bryr jag mig.
  • Triskele
    jaghopparhögt skrev 2010-03-06 00:00:39 följande:
    Det är nog omöjligt, det ligger ju i människans natur att stöta ut de som är annorlunda. Det ligger i alla djurs natur. Tror du verkligen att de går att ändra? Det är ju psykologi på en väldigt djup nivå.
    Ja, jag tror vi kan ställa oss över våra primala instinkter. Vi gör det hela tiden på andra plan.
    Och om vi visar på tolerans och förståelse inför våra barn så kommer dom ha lättare att göra detsamma senare.
  • Triskele
    jaghopparhögt skrev 2010-03-06 00:16:01 följande:
    Men blir inte det väldigt jobbigt, då måste du ju visa tolerans mot exakt allt. Orkar du verkligen det?
    Du får gärna utveckla den tanken, för det låter inte logiskt för mig.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.