• Bam

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Pejgan skrev 2010-02-19 18:12:24 följande:
    Ja! Hurra för löneskillnader och att kvinnor står vid spisen! Fram för mer deltidsarbetande kvinnor som sliter ut sig! Hurra!
    Japp. Det är exakt därför jag klär min son i blått och spidermantryck.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Bam
    Pejgan skrev 2010-02-19 18:19:27 följande:
    Nu tänkte jag mer på "traditionella könsmönster? Ok, fint. Jag gillar nog könsmönster. :)" än på spindelmannen men visst.
    Jag vet vad du menade. Skulle bara vara lite vitsig.
  • Bam
    Pejgan skrev 2010-02-19 18:51:13 följande:
    Ah. trist att du riktade den mot kvinnan utan radar för ironi då
    Ibland blir det helt galet. Sorry. {#lang_emotions_sunny}
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:27:26 följande:
    i de flesta traditionella förskolorna så jobbar man ofta i grupper utan att ta hänsyn till individen. Sen så kör man indivduellt på andra plan. samma sak gäller ju i genuspedagogiken. Vet man med sig att en av flickorna är stökig så jobbar man ju med det, men kanske inte alltid.
    I min sons klass är det övervägande flickor som är stökiga och bråkiga. Till den grad att vissa av dom inte fick följa med och spela tennis härom dagen. Dom fick sitta i klassrummet och göra annat. Ska man uppmuntra sånt beteende eftersom det är flickor det gäller?
    Jävla bs skulle jag vilja kalla det.
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:43:32 följande:
    som jag skrev så ska det tas hänsyn till. men jag vill även göra en notis om att flickor oftast uppfattas som stökiga även när de inte är hälften så stökiga som pojkarna. Det beror på våra förväntingar. Vi har annorlunda krav på barnen beroende på kön. i en studie så lät man ett par pojkar springa runt på bryggorna vid en badplats. De härjade runt och knuffades osv. Inte en pers reagerade. Det var t.o.m några som log lite sådär "boys will be boys"-aktigt. Sen så lät man ett gäng flickor bete sig exakt lika. Och genast blev reaktionerna annorlunda. Folk blev oroliga, bestörta och några undrade t.o.m argt vad föräldrarna höll hus.
    Jo, men nu råkar det vara så att jag har sett dessa flickor med egna ögon. Och deras beteende är skrämmande. Inget som jag sett bland pojkarna.
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:44:46 följande:
    KOMPENSATORISK fostran. min dotter blir ju redan uppmuntrad av hela samhället att vara just en flicka, hon blir bekräftad när hon uppfyller rollen och ofta nedtonad när hon inte gör det. på vilket sätt är det att låta henne vara sig själv?
    Hur vill du att hon ska vara då?
  • Bam
    Bonanza skrev 2010-02-19 20:51:15 följande:
    Men om man prackar på en tjej en rosa prinsessklänning innan hon ens kan säga mamma så är det ok?
    Lika ok som om man gör det med en pojke.
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:55:50 följande:
    jag vill att hon ska vara fri att utveckla sin fulla potential och personlighet UTAN förväntningar och krav utifrån sina könsdelar.
    Tror du verkligen att hon inte kunnat det om du klätt henne i Hello Kitty kläder?
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:55:07 följande:
    jo, men du precis som alla andra, ser världen genom könsglasögon.
    Med ditt synsätt så kan ju inte flickor uppföra sig illa. Grattis, du har just köpt dig många blinda år.
  • Bam

Jag har just nu en period när jag klär min lille son i muminkläder. Betyder det att han kommer växa upp och bli...Mark Levengood?

Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!