• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • Teskedsmamman

Oj herregud!!!

Då skulle den där "vänninan" komma hem till min mellankilles rum, där går allt verkligen i rosa och det är Hello Kitty ÖVERALLT!!!

Nah, efter 3 killar kommer jag antagligen chocka både mig och flickan (om det nu blir det jag tror) ett tag tills värsta "åh vad söööt" har lagt sig... sedan blir det nog att hon får utvecklas så som hon vill...

Barn skall vara barn... och bekräftas som den individ de är, inte vilket kön de har *tycker jag, så det så*

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Tow2Mater
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 16:22:37 följande:
    Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.
    Det mest "flickiga" i klädväg sätter på min pojke är en röd tröja och ett par röda byxor. Rosa? Aldrig i livet. Inget Kitty heller, och han har inga dockor, etc. Jag tänker uppfostra en pojke, och jag tar alla hans sidor lika - vilda som lugna, inget får speciell uppmuntran eller dämpning. Traditionella könsmönster? Ok, fint. Jag gillar nog könsmönster. :)
  • uniMog
    Tow2Mater skrev 2010-02-19 18:09:53 följande:
    Det mest "flickiga" i klädväg sätter på min pojke är en röd tröja och ett par röda byxor. Rosa? Aldrig i livet. Inget Kitty heller, och han har inga dockor, etc. Jag tänker uppfostra en pojke, och jag tar alla hans sidor lika - vilda som lugna, inget får speciell uppmuntran eller dämpning. Traditionella könsmönster? Ok, fint. Jag gillar nog könsmönster. :)
    Ja! Hurra för löneskillnader och att kvinnor står vid spisen! Fram för mer deltidsarbetande kvinnor som sliter ut sig! Hurra!
    I can Cum Lauder
  • Bam
    Pejgan skrev 2010-02-19 18:12:24 följande:
    Ja! Hurra för löneskillnader och att kvinnor står vid spisen! Fram för mer deltidsarbetande kvinnor som sliter ut sig! Hurra!
    Japp. Det är exakt därför jag klär min son i blått och spidermantryck.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • uniMog
    Bam skrev 2010-02-19 18:17:43 följande:
    Japp. Det är exakt därför jag klär min son i blått och spidermantryck.
    Nu tänkte jag mer på "traditionella könsmönster? Ok, fint. Jag gillar nog könsmönster. :)" än på spindelmannen men visst.
    I can Cum Lauder
  • Mrs Ella

Skulle han vilja ha Hello Kitty så skulle han få. Men jag kommer inte med det självmant. Jag skulle dock välkomna mer unisexkläder generellt. Det finns så många färger, mönster, motiv och modeller som passar båda könen. Ändå skall kläder alltid könsbestämmas med typiska tjej- eller killmotiv. (Fjärillar och hjärtan med glitter och paljetter till tjejer och typ star wars till killar.) Skittrist!

• Bam
    Pejgan skrev 2010-02-19 18:19:27 följande:
    Nu tänkte jag mer på "traditionella könsmönster? Ok, fint. Jag gillar nog könsmönster. :)" än på spindelmannen men visst.
    Jag vet vad du menade. Skulle bara vara lite vitsig.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Tow2Mater
    Pejgan skrev 2010-02-19 18:12:24 följande:
    Om kvinnor väljer att inte utbilda sig, väljer att vara hemma med barnen, etc, fint att de kan göra det om de vill.  Om hon vill arbeta deltid, fint. Om hon inte vill göra sånt har hon alla möjligheter i världen att inte behöva göra det.
  • uniMog
    Bam skrev 2010-02-19 18:38:28 följande:
    Jag vet vad du menade. Skulle bara vara lite vitsig.
    Ah. trist att du riktade den mot kvinnan utan radar för ironi då
    I can Cum Lauder
  • uniMog
    Tow2Mater skrev 2010-02-19 18:48:48 följande:
    Om kvinnor väljer att inte utbilda sig, väljer att vara hemma med barnen, etc, fint att de kan göra det om de vill.  Om hon vill arbeta deltid, fint. Om hon inte vill göra sånt har hon alla möjligheter i världen att inte behöva göra det.
    Och om du inte ens kan se hur samhället påverkas av våra val och hur det påverkar framtida generationer så är det menigslöst att diskutera med dig.
    I can Cum Lauder
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!