Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
Du skriver det bra i ts. Jag brukar hävda att jag låter min son vara just pojke - en pojke som är förhållandevis lugn och stillsam, som gillar rött och gult i sina kläder, som tycker att xbox är ohemult roligt men inte vågar åka pulka nerför en backe, som älskar lego men är likgiltig inför bilar, och som i största allmänhet är mer en individ och ett femårigt barn än en liten könsrepresentant. Och tänk, snoppen har inte trillat av ännu.
Men jag tycker det är tråkigt när man nekar könsstereotyp lek - jag har funderat och kommit fram till att mycket av det man kallar pojk- eller flick-lek är positivt för båda könen. Alla barn har nytta av att leka med dockor, att prova rollekar, att prata och diskutera och pyssla med glitter och pärlor, att springa och klättra och brottas och spela lagsporter.
Däremot vet jag inte om några barn har glädje av att lära sig skrika, slåss, att bli beordrade istället för tilltalade eller uppmanade att sitta stilla för att inte förstöra sina kläder, eller användas som stötdämpare gentemot stökigare barn.