Inlägg från: Esther M |Visa alla inlägg
  • Esther M

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Tow2Mater skrev 2010-02-19 18:09:53 följande:
    Det mest "flickiga" i klädväg sätter på min pojke är en röd tröja och ett par röda byxor. Rosa? Aldrig i livet. Inget Kitty heller, och han har inga dockor, etc. Jag tänker uppfostra en pojke, och jag tar alla hans sidor lika - vilda som lugna, inget får speciell uppmuntran eller dämpning. Traditionella könsmönster? Ok, fint. Jag gillar nog könsmönster. :)
    Yes! Fram för med tydliga könsmönster! Kvinnor finns för att behaga män, så om en man vill ha sex med en kvinna ska han få det. Lär flickor att deras snippa är till för män att roa sig i och trösta sig med. Och senare, att föda hans barn med. Lär pojkar att nej betyder ja, flickor ska bara låtsas dygdiga en stund först.
  • Esther M
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 19:54:24 följande:
    HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA. Du hade inte fått på mina söner något rosa överhuvudtaget. *skrattarhelavägentillsängen* Varför måste man klä söner i rosa?
    vad bra att du har lyckats så bra med att lära dina barn könsstereotypa idéer. Det är alltid tillfredsställande att nå ett efterlängtat mål.
  • Esther M
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 19:58:09 följande:
    Ja, du jag tycker det är ascoolt med rosa skjortor etc, men pojken ifråga gillar det inte. Han har en vilja med, ska jag bara skita i det?
    jag tror att en person är resultatet av en kombination av arv och miljö. följaktligen tror jag också att en stor del av hans värderingar kommer ifrån hans familj; de han uppfostrats av.
  • Esther M
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:02:14 följande:
    Ja tro, kan man ju göra. Bättre att veta tycker jag. (Finns något som heter KOMPISAR också).
    Du verkar vara oehört insatt i frågan. Jag ger mig. Du har inget att göra med hur din sons värderingar ser ut.
  • Esther M
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:09:28 följande:
    Nej eftersom mina söner hade rosa på sig INNAN, men nu vill de inte. Så JAG kan ju knappast ha med att göra att de inte vill ha rosa på sig?
    nej. när de växer upp ocjh blir vuxna kommer de fortfarnade att vara präglade av sina kompisar. det har ju inte med dig att göra vilka åsikter de har då.
  • Esther M
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:12:59 följande:
    Ok, så vad ska man göra då? Tvinga sina barn att ha rosa kläder för jämställdhetens skull?
    man kan undvika att skratta åt idén att pojkar kan ha rosa kläder, och fundera över möjligheten att ens egna åsikter och beteenden kommer att återspeglas i barnen.
  • Esther M
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 20:18:47 följande:
    Jag skrattar inte åt iden att pojkar kan ha rosa kläder, jag skrattar åt iden att sätta på MINA pojkar rosa kläder, kan du förstå skillnaden?? (nej jag har märkt det)
    dina pojkar har de åsikter du har vidarebefordrat till dem. jag förstår vad du menar, men håller inte med.

jag orkar inte debattera om det enda du kan hänvisa till är det enskilda fallet med dina egna barn. jämställdhet handlar inte om just dina barn, och inte om huruvida du ska vålda prinsessklänningar på dem. det handlar om vilken attityd människor har till hur manligt och kvinnligt ska värderas, och vilka kriterier man anser ska läggas på de olika könen.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!