Inlägg från: Tant Green |Visa alla inlägg
  • Tant Green

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Jag undrar om inte alla i min omgivning har läst liiiiite för mycket om kompensatorisk pedagogik för det känns som att alla bara kommenterar ("typiskt tjejer") när min dotter har rosa/klänning eller liknande och de dagar (ungefär varannan) hon har baggy jeans och star wars tröja så är det ingen som säger ett ljud.

Och när vi flyttade och hon fick rosa tapeter i sitt nya rum kommenterades det med ett ironiskt "ja, det ska synas vilket kön som bor där", medan ingen sa någonting när hon hade blå tapeter i sitt gamla rum.

• Tant Green
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 16:22:37 följande:
    (givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Jag läste en del i den där länken du hade till kompensatorisk pedagogik, och funderar på hur man gör rent praktiskt för att ta hänsyn till individen? Det står en massa exempel (Jag läste under "Lärande exempel - förskola") som gick ut på att dela upp barnen i flick- och pojkgrupper för att öva på det de inte är bra på. Men hur gör man då med t.ex. de tysta känsliga pojkarna, eller de högljudda flickorna som tar all plats. Får de vara med i gruppen med det andra könet?

Jag har för mig att jag sett någonstans att du själv jobbar på förskola, så jag tänkte att du kanske vet hur det går till i praktiken? Antar att det inte är så enkelt som det låter i teorin...
  • Tant Green
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:27:26 följande:
    i de flesta traditionella förskolorna så jobbar man ofta i grupper utan att ta hänsyn till individen. Sen så kör man indivduellt på andra plan. samma sak gäller ju i genuspedagogiken. Vet man med sig att en av flickorna är stökig så jobbar man ju med det, men kanske inte alltid.
    Ja, jag tänkte mer på de olika exemplen här: http://www.jamstalldskola.se/larande-ex-forskola/larande-ex-forskola.shtml, om du visste något mer om det. T.ex. att pojkarna fick gå till simhallen och flickorna fick öva mer på innebandy, men hur gör de med flickan som redan är stjärna i innebandylaget, får hon följa med och simma då? Och pojken som alltid står vid sidan av planen och inte vågar röra bollen, får han stanna och spela innebandy med tjejerna?

Allt lät så himla enkelt i de där åtgärdsexemplen, men det kan ju slå lite konstigt om inte alla pojkar och flickor i gruppen är exakt som "de ska".
  • Tant Green
    Tygtiiger skrev 2010-02-19 20:35:33 följande:
    Sudd: jag är inte pedagog men har min unge på en helt ok förskola. För något år sedan var de otroligt många pojkar i gruppen, och det medförde faktiskt att pojkarna blev individer, inte en grupp av pojk-barn med vissa egenskaper. De känsliga pojkarna syntes mer, liksom de stökiga pojkarna. Så jag kan tänka mig att gruppindelning kan bli lite av en väckarklocka för att barn är individer - det finns känsliga och stökiga ungar av båda könen, och de syns ibland lättare i en enkönad grupp.
    Ok, så kan det ju vara förstås... om pojkarna får spela innebandy själva en dag så blir den försiktiga pojken som står vid sidan av mer synlig, eftersom han inte kan gömma sig bakom de lika försiktiga flickorna, och då kan man uppmärksamma honom mer sen.
  • Tant Green
    Bonanza skrev 2010-02-19 21:47:30 följande:
    Fast jag förstår fortfarande inte. 99% av alla föräldrar tar bort hälften av alla färger och kläder för sina barn. Några få föräldrar gör det inte. Hur kan det bli vi som anklagas för att styra in våra barn, begränsa våra barn?
    Snarare 49% om man ska vara petig... det är ju väldigt ovanligt att en flicka aldrig får ha något som ser en aning pojkigt ut, bara tvärtom.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!