Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
Mina barn är barn, jag har en pojke och två flickor, tre fullkomligt olika personligheter, som alla tre leker med alla gemensamma leksaker, brottas, klär ut sig och har skoj ihop. De är trygga i sig själva och kan säga ifrån när någon behandlar dem fel eller gör något som de inte anser är rätt.
De är tre barn som klär sig i de kläder de vill ha i de färger de vill ha. Jag styr dem mot vilken typ av plagg det gäller som ska köpas, byxa/jacka/tröja/t-shirt osv, sen väljer de färger och motiv. Vad gäller leksaker så styr jag dem inte alls, men det börjar bli svårt nu när femåringen på dagis har snappat upp att det enligt hans vänner finns "flickleksaker" och "pojkleksaker". Flera gånger i veckan får jag upprepa frasen att det finns inte pojk/flick-leksaker, det finns bara leksaker.
Men de är trygga barn, harmoniska barn och självständiga barn, att treåriga dottern älskar sin ballerinakjol när hon har gymnastik gör inte att femåriga sonen älskar sin mindre, de är jättefina tillsammans, båda två på sina sätt.