Inlägg från: LisaLo |Visa alla inlägg
  • LisaLo

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

TS....verkar som du har haft fullt upp på FL idag.....

Ang denna tråden så blir jag så nedrans trött på allt köns tjafs. Kan man inte bara uppfostra sina barn att bli smarta och självständiga individer utan att oroa sej så himla mycket för att man inte ska sätta könsroller på barn???? Man kan väl vara en busig liten kille med blåa pojkkläder och ändå respektera andra människor, lika mycket som man kan vara en busig liten tjej i rosa kläder som skriker och tar all plats....

Det viktiga anser jag, är att inte begränsa våra barn utan låta dom få vara som dom föds och låta dom få prova allt och inte vad som anses ok eller inte ok av samhället. Tex så finns det så mycket vi vuxna och många barn inte vågar göra och intr tror att vi klarar av eftersom vi sen barnsben har fått höra att man inte kan göra si eller så. Eller det klarar du inte osv.... Kan vi inte bara ge dom självförtroende och respekt????

• LisaLo
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:07:26 följande:
    problemet är ju att det inte bara är du som fostrar ditt barn. Hela samhället hjälper till. Om du, hemma, fostrar ditt barn fritt från förväntningar så kommer hon/han fortfarande stöta på krav utanför hemmet. Krav på vad som är ok för flickor och vad som är ok för pojkar osv.
    Jo, visserligen kan jag inte ha kontroll över dagis, skola etc. Men det man lär sina barn är ju det som följer en resten av livet, det som präglar en så att säga. Kan bara tala för mej själv men jag är en produkt av mina föräldrar, inte av min skola...
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!