Inlägg från: j 3 n N y |Visa alla inlägg
  • j 3 n N y

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Jag vågar knappt ge mig in på det här för jag vet hur du kommer argumentera ner mig nu LD... Läser din blogg och tycker du skriver bra och intressant men jag håller inte alltid med dig (vilket jag hoppas är ok).

Det jag tycker är jobbigt med utövningen av genus är just det här kompensatoriska... Varför kan man inte bara utgå från varje barns intressen och uppmuntra det som de tycker är kul? Min dotter (18 mån) bryr sig inte ett dugg om dockor utan är däremot överförtjust i bilar och bollar. Och att måla. Hon älskar också att rota bland mina smycken och går ofta runt med mina gamla halsband runt halsen (gärna alla) på morgnarna när jag gör mig iordning. Jag skulle aldrig få för mig att ta bort varken halsbanden eller dockan för att det är "tjejiga" saker.

Blir det inte fel när man applåderar en kille som leker med dockor medan tjejen som står bredvid inte får samma uppmärksamhet när hon leker med samma docka?

• j 3 n N y
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:25:48 följande:
    Just för att leken är ett lärande. sen handlar det ju inte om att göra en grej av det, som att applådera -- det blir ju bara fel och konstigt. När man uppmuntrar lek och beteenden så är det bästa sättet att vara entusiastisk och engagerad i bekräftandet av barnet då de kliver över mallarna.
    Med applådera menade jag det bildligt :) Barn är ju väldigt känsliga för hur vi vuxna reagerar och därför tror jag att det är viktigt att uppmuntra det de tycker om samtidigt som man självklart måste visa nya vägar och infallsvinklar i leken. Älskar att leka med min dotter, man får ju direkt respons på hur hon utvecklas.

Det jag tycker blir så enformigt är att det känns som att alla ska stöpas i samma form. Det finns ju gamla könsroller, de som våra far- och morföräldrar fortfarande är helt insnöade i, men de är väl ändå på väg bort. Alla tänkande och moderna individer i dagens samhälle är väl införstådda med att vi är jämlika och jämställda?
  • j 3 n N y
    Bonanza skrev 2010-02-19 22:05:47 följande:
    Va? Tror du på det där själv, i såna fall får jag gratulera - du har sluppit alla de hemska åsikter om vad pojkar inte får ha på sig. De flesta föräldrar här på FL skulle hellre skära av sig sin högra hand än låta sin son ha Hello Kitty och balettkjol.
    Jag skulle hellre skära av min högra hand än att låta min dotter ha Hello Kitty (sorry, jag kunde inte låta bli... avskyr den där fula katten)
  • j 3 n N y

Jo jag har förstått att NÅN måste gilla den där pissemissen för den är ju överallt *fasar till den dag då min dotter själv ska välja vilka kläder vi ska köpa*

• j 3 n N y
    Veladis skrev 2010-02-19 23:00:14 följande:
    Det båda mina barn leker/gör mest är dock bygger & konstruerar. Lego, duplo, klossar, soffkuddar, går det att bygga med så byggs det. Dottern är också en hejare på att både läsa och även göra egna ritningar. Hon är 6 och bygger ihop tekniklego för 12-åringar enl ritning och har gjort flera ritningar på den flervåningskoja hon planerar att bygga i sommar. När hon väl gör sitt yrkesval kan man ju hoppas att ingen längre tittar snett på en tjej som vill bli ingengör. Och vill hon inte längre bli det då,  hoppas jag att det  inte fördomar och trångsynthet som fått henne att välja något annat...
    Härligt tycker en byggingenjör men undrar om någon idag tittar snett på en tjej som vill bli ingenjör? Är väldigt många tjejer på de tekniska högskolorna idag...
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!