Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Sonen på 5 år angående en blå baddräkt med Hello Kitty på:
    "Nej Emmy, den är inte för dig. Sån där baddräkt är bara för killar! Den är blå, tjejer gillar gult!"

Å ena sidan suger det ju att han har börjat dela in i "killigt och tjejigt", å andra sidan...

Därför har jag lite smått svårt att tro att så små barn som 1.5-2 år kan ha så jävla starka åsikter angående vad som passar tjejer och killar om inte föräldrarna har haft ungefär samma inställning.

• Bonanza
    skunkråtta skrev 2010-02-19 20:54:08 följande:
    Innan barnen själva kan välja så väljer föräldrarna efter eget tycke. Det blir löjligt när flickor inte får vara "flickiga" och pojkar "pojkiga" för att de då inte är jämställda. Inbillar du dig att en liten pojke i rosa tröja är mer jämställd än en liten flicka i rosa tröja?
    Nej, det har jag inte sagt. Jag tycker att alla ska få ha alla färger och (nästan) alla kläder. Jag bara undrar varför det är att "pracka på" en pojke, men inte att "pracka på" en tjej när det handlar om samma kläder.
  • Bonanza
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:10:41 följande:
    Du missförstår med flit, det jag sade var att man skall låta barnen välja själva. Vill pojken ha rosa eller prinsessklänning så varför inte, men jag anser inte att man skall sätta på pojkar rosa för att man som förälder anser att de blir mer jämställda då. Barnen måste få bestämma själva, barn är små människor som man inte kan (eller ska) styra hur som hellst.
    Nej, jag missförstår inte. Men små spädbarn kan inte välja själva, då måste man som förälder bestämma. Och jag förstår inte varför det skulle vara sämre att ta på en två månaders bebis rosa bara för att han har en snopp istället fö ren snippa. Är barn från början vana vid att ha alla färger och (nästan) alla sorters kläder så kommer de inte tycka att det är märkligt när de är 1,2,3,4,5 osv heller.
  • Bonanza
    Bam skrev 2010-02-19 21:20:22 följande:
    Ja, och jag bestämmer att min pojke ska ha blått och star wars. Och?
    Tja, det är fult? Utöver det så är det ju inget problem (även om jag starkt ifrågasätter varför pojkar alltid ska utsättas för så mycket våldsförhärligande som starwars etc) så länge du samtidigt inte erbjuder dem allt annat också. Avgränsning bara utifrån kön tycker jag inte är bra.

Jag håller med andra ord inte med TS om att man inte ska låta sina flickor ha rosa. Jag har ett barn av varje kön och har alltid levt enligt devisen "kan jag köpa det till det ena barnet så ska jag kunna köpa det till det andra barnet". Det innebär att jag självklart begränsar mina barn - det gör alla föräldrar i viss mån - men inte utifrån vilket kön de har.
  • Bonanza
    Bonanza skrev 2010-02-19 21:23:22 följande:
    Tja, det är fult? Utöver det så är det ju inget problem (även om jag starkt ifrågasätter varför pojkar alltid ska utsättas för så mycket våldsförhärligande som starwars etc) så länge du samtidigt inte erbjuder dem allt annat också. Avgränsning bara utifrån kön tycker jag inte är bra. Jag håller med andra ord inte med TS om att man inte ska låta sina flickor ha rosa. Jag har ett barn av varje kön och har alltid levt enligt devisen "kan jag köpa det till det ena barnet så ska jag kunna köpa det till det andra barnet". Det innebär att jag självklart begränsar mina barn - det gör alla föräldrar i viss mån - men inte utifrån vilket kön de har.
    Ta bort ett inte i meningen "så länge du samtidigt inte erbjuder dem allt annat också"
  • Bonanza
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:24:37 följande:
    Det var du som kom dragandes med frågan om det var ok att "pracka på en flicka som inte ens kunde säga mamma en prinsessklänning" Jo du missförstår.
    Gör jag? Ja, jag ifrågasatte varför det är ok att välja rosa och klänningar till flickor innan de kan välja själva, när du säger att det inte är ok att bestämma åt pojkar.

Men för att det inte ska bli fler missförstånd:

Tycker du att det är samma sak att välja rosa och klänning till en pojke som inte kan välja själv, som det är att välja det till en flicka som inte kan välja själv?

Jag tror nämligen inte att någon tvingar på sina söner rosa om de inte vill, så jag förstår inte varför detta "tvinga i jämställdhetens namn" kommer ifrån.
  • Bonanza
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:27:55 följande:
    neee jag har ju inte sagt att flickor inte ska ha rosa. Jag har sagt att jag inte tycker att man ska klä dem stereotypt.
    Du skriver i din TS att:

"När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)"

Jag håller inte med. Jag undviker kläder som jag tycker är smaklösa - till både min son och min dotter. Jag undviker kläder jag tycker sänder fel budskap - till både min son och min dotter. Jag undviker kläder som jag tycker är fula - till både min son och min dotter.

Men i övrigt gör jag ingen skillnad och de har samma garderob i princip.

Däremot kan jag gärna uppmuntra sonen om han intresserar sig för något icke-stereotypt, precis som jag gör med min dotter. Det är där jag tror vi skiljer oss, jag tycker också att kompensatorisk uppfostran är bra, men bara via uppmuntran. Jag tar inte bort.
  • Bonanza
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:34:37 följande:
    Uppenbarligen finns det människor som styr sina pojkar till att välja rosa och flickorna till snickarbyxor, för att kompensera samhället. Jag tycker det är fel att pracka på barnen sina egna åsikter och uppfattning av samhället, jag tycker att barn skall få friheten att utvecklas till egna individer och nu börjar jag känna mig jävligt tjatig eftersom att jag får skriva samma sak om och om och om igen. När man medvetet styr barnens smak och tycke när det gäller kläder anser jag att det blir det samma som att tvinga.  
    Eller så kanske man erbjuder sina barn allt, istället för att avgränsa. Det är det absolut vanligaste när det handlar om de här frågorna.

Vad är det för fel att erbjuda allt? Alla styr sina barns smak och tycke när det gäller kläder. Du med.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!