Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:27:55 följande:
neee jag har ju inte sagt att flickor inte ska ha rosa. Jag har sagt att jag inte tycker att man ska klä dem stereotypt.
Du skriver i din TS att:
"
När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "
Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".
Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna
(t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)"
Jag håller inte med. Jag undviker kläder som jag tycker är smaklösa - till både min son och min dotter. Jag undviker kläder jag tycker sänder fel budskap - till både min son och min dotter. Jag undviker kläder som jag tycker är fula - till både min son och min dotter.
Men i övrigt gör jag ingen skillnad och de har samma garderob i princip.
Däremot kan jag gärna uppmuntra sonen om han intresserar sig för något icke-stereotypt, precis som jag gör med min dotter. Det är där jag tror vi skiljer oss, jag tycker också att kompensatorisk uppfostran är bra, men bara via uppmuntran. Jag tar inte bort.