Inlägg från: AnnaT |Visa alla inlägg
  • AnnaT

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Min dotter har bara rosa vita eller röda kläder, nu är hon bara tre månader så leka och sånt gör hon ju inte men när hon kommer börja så kommer jag köpa "tjej" saker till henne, men om hon vill leka med bilar så får hon det.
    Min son får absolut inte ha några rosa kläder!
    Skulle han få det av någon skulle jag inte låta honom använda det,
    Han får leka med nästan vad han vill förutom barbie dockor.
    Men rosa kläder som sagt går för långt, och så klart klänningar och kjolar och sånna tjej kläder

• AnnaT
    vindil skrev 2010-02-19 23:23:46 följande:
    Det roliga är ju föärldrar som säger saker som "jag köper bara killkläder till min son men när han är äldre får han självklart bestämma själv vad han ska ha på sig". Haha, som att det är försent och att han inte redan indoktrinerats och blivit formad då?
    Det beror väl på vad man menar med äldre, det är ju skillnad på 7 och 18 år
  • AnnaT
    camillimill skrev 2010-02-19 23:54:46 följande:
    Varför får din son inte ha rosa kläder om han vill?Skulle du inte tillåta din dotter att ha en spindelmannentröja från killavdelningen?Blir svaret på min andra fråga Ja, så gör du ju en värdering, där pojken (indirekt) står högre i rang än flickan. Helt i enlighet med principen att "byta upp sig" eller "byta ner sig"..
    För att jag inte tycker att killar ska ha det, för att rent ut sagt bögigt.
    Nej det skulle min dotter inte heller får ha.

Mina barn är precis lika mycket värda bara för att jag vill att min dotter ska ha tjej kläder och min son kill kläder betyder verkligen inte att någon är högre rank!!!!
  • AnnaT
    MariaKsk88 skrev 2010-02-20 00:15:17 följande:
    Jag skulle inte låta min dotter ha en Spindelmannen-tröja.. sorry :P Av samma anledning som att jag inte köper kläder från herravdelningen. Skulle inte heller låta min son ha en klänning. Men om min dotter ville leka med bilar och sonen ville leka med dockor får de väl välja själva. Tycker jämnställdheten har gått för långt, nu är det nästan så att man uppmuntrar flickor att leka med pojksaker och tvärtom "bara för att", istället för att helt låta de välja själva..
    Håller med totalt
  • AnnaT
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 00:20:36 följande:
    jag försöker fostra min unge till att ta för sig, stå på sig, vara omtänksam, snäll, klok, hjälpsam, kapabel osv.
    men det är ju folk som du som ser till att människor tycker att tjejer är mindra värda bara för att dom har rosa kläder, varför skulle hon inte bara kunna ha rosa kläder och i alla fall vara allt det där!
  • AnnaT
    MariaKsk88 skrev 2010-02-20 00:27:14 följande:
    Latinomamma? :P No me sorprende jajaja.. Skönt iaf, trodde alla skulle hoppa på mig där :P
    vadå =)
  • AnnaT
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 00:27:55 följande:
    knappast. det är människor som du som tycker att pojkar SKA vara på ett visst sätt och flickor på ett annat som förstärker ojämlikhet och diskriminering.
    du lär din dotter att hon inte bara sk aha rosa villket säkert kommer göra att hon tycker att det är töntigt och att bara löjliga små tjejer har det vilket gör att det är folk som du som gör att folk tycker att små rosa tjejer är mindra värda!
  • AnnaT
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 00:38:51 följande:
    nu så utgår du att jag är som du (som lär dina barn att det är bögigt med rosa)jag lär INTE min dotter att det är fel, dumt eller töntigt att ha rosa på sig.
    Nej men om hon nu träffar en liten tjej som bara har rosa så lär hon ju tycka att det är lite konstigt, och kanske lite löjligt
  • AnnaT
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 00:43:30 följande:
    varför skulle hon tycka det? tycker dina barn att det är konstigt och lite löjligt när de träffar en kille i rosa?
    kanske dom tycker när dom är äldre, inte vet jag
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!