Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
Jämställdhet handlar inte om kläder utan om lika rättigheter att vara, lika lön för samma jobb, rätten att vara kvinna eller man blir rätten att vara människa, samma förutsättningar. Men någonstans måste det börja, jag själv anser att kläder spelar roll! vilket det egentligen inte ska göras, men eftersom flera människors tankar, ideér och värderingar ligger i just vilken typ av kläder och vilken färg dessa har kanske det är smart att börja där. Färgen rosa har för länge förknippats med tjejer vilket jag tröttnat på! Rosa är snyggt och passar alla! Precis som blått, grått, grönt, rött, orange, lila osv. Vi dömer varandra utifrån färgen på kläderna, hur lite vi än vill erkänna det så är det så! Men det ska inte spela någon roll om barnet har en rosa tröja på sig, det är inte där den stora förändringen ska ligga. Det är när barnet växer upp och tjänar 30% mindre i lön för samma arbete som en i blå tröja....
Ps.
Vilken fin garderob din dotter har, TS! Jag vill ge mina barn en så färgglad garderob!