Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
Detta är något jag ufnderade på mycket när jag var gravid, och jag håller helt med dig Lady D. Men här kommer en chockerande bekännelse!
Jag tycker nog att normen för flickor är mer problematisk än normen för pojkar när det kommer till kläder: flickornas kläder är mindre praktiska och ofta tydligare könsprofilerade så att säga.
När jag var gravid bad jag min mamma att bara köpa unisexkläder, och det har hon fortsatt med. Jag tycker att min son är jättefin i vitt, orange, rött, svart, brunt, grönt och turkos. Och det är sådana kläder jag köper till honom. Innan han föddes (vi visste inte könet innan) så fick h*n en turkosblå fleecejacka av min mamma. Nu känner jag nästan att jag vill be om ursäkt för att min son bär blått, för jag tycker att det är så dumt. Men jag hade ju använt den om det varit en flicka.
Tyvärr fick vi nästan bara mes-babyblå kläder i present när han föddes, och oftast inget kvitto så att vi kunde byta. Och jag orkade inte ta fighten... Så han har haft en hel del mes-babyblått på sig.
Men... jag vill inte köpa rosa till honom för att "väga upp" med kompensatorisk pedagogik. Jag tycker att rosa Hello Kitty är hemskt. Och faktiskt kan jag tycka att plagg som gubbkeps är jättesött på bebisar av båda könen så en sådan får han nog i vår (om man nu ska prata i sådana temer som "två motsatta kön").
Ja, detta är så dumt... svårt att hitta unisexkläder i butikerna, förresten! Speciellt i vanliga butiker som H&M osv. Så jävla tröttsamt...