Inlägg från: NiXxI |Visa alla inlägg
  • NiXxI

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Om jag nu skulle eftersträva jämnställdhet med mina avkommor, så skulle kläderna vara det sista stället jag skulle understryka det på.

Jämställdheten sitter inte i kläderna våra barn bär, det sitter i hur vi vuxna agerar under våra barns uppväxt.

Om jag inte kan få mina barn att känna sig jämställda utan att understryka det med diverse kläder, ja då är det ingen jämställdhet...då är det ju mer av en maskerad.

Tycker många har fått nippran på att klä sina barn efter allt mer märkliga preferenser och sedan betonar att det minsann är jämställt...men vem är mer jämnställd pga sina kläder?

Snarare särbehandlade pga sitt kön i så fall...."Du är pojk, därav ska vi klä dig i klänning så att du verkligen inte behöver hamna i ett fack"...

Jag får inte likvärdig lön som mina manliga kollegor pga hur jag klä mig likt dem...eller har jag missat något väldigt väsentligt i denna sakfråga?

jahapp
  • NiXxI
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:42:27 följande:
    men du ---- hur vuxna agerar påverkas av kläderna barnet har på sig!
    Men då är det fel av de vuxnas sätt att tolka...för om vår tolkning av barnet igger på kläderna, då kanske vi inte ska försöka agera som jämställda vuxna heller.
    Ska man praktisera på sådan nivå att det ska "hänga" på valet av kläder så måste ju hela värlen ändra sin bild oh sina tolkningar.
    D.v.s att vuxna män ska kunna sitta på sina positioner iförda t.e.x klänningar eller varför inte toppar på gymmet på killarna?

Faktum är ju att vi tjejer har lättare för att klä oss  mäns kläder än omvänt, men fortfarande yrkas det på att vi är mindre jämställda och då ska detta påpekas genom våra kläder?

Tanken bakom är säkert god, men i verkligheten är det nog bättre att försöka lära barnen att jämställdheten är hurvida vi är som individer, inte hur vi ser ut...oavsett kläder, glasögon, hårfärg etc etc
    jahapp
  • NiXxI
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:04:52 följande:
    jag kan inte förändra ett helt samhälle eller styra hur folk bemöter mig eller mitt barn-vad jag däremot KAN göra är 1. se till att mitt barn är klädd på ett sätt som ger henne ett bra bemötande. dvs att hon bemöts utifrån sin person och inte som en söt liten flicka. och 2. se till att ge mitt barn hundra möjligheter istället för två och på så sätt se till att hennes möjligheter breddas.
    Men det är ju upp till samhället då.
    Inte upp till dig, oavsett hur du väljer att sätta din flicka i för fack genom kläderna.
    På vilket sätt får din flicka hunrda möjligheter och vilka är de andra två som du kontrar med?
    jahapp
  • NiXxI
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:17:38 följande:
    100 möjligheter = få vara den hon är utan förväntningar och krav utifrån sitt kön2 möjligheter = flicka eller pojke. De två könsrollerna. Och det ÄR ju upp till mig eftersom att kläderna jag väljer åt min unge påverkar hur andra bemöter henne. Jag KAN styra det till viss del.
    Men jag har inte bara en möjlighet i världen som kvinna...vad tråkigt att du fått den uppfostran.

Jag kan bli vad jag vill, oavsett mina kläder eller mitt kön.

Samma gäller för alla mina tre döttrar.

Hur styr du då det genom unisexkläder t.e.x när ditt barn är litet kontra när ditt barn är vuxet och har en egen vilja?
    Hur lappar du över de förväntningar och krav som då i så fall samhället idkar?
    jahapp
  • NiXxI
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:26:08 följande:
    som kvinna har vi en roll. avviker vi från den så får vi negativa reaktioner från samhället. Samma gäller män. Människor som bryter normen blir inte mottagna vänligt och förståeligt. om jag ser till att bredda mitt barns möjligheter när hon är mitt i utvecklingen av sin person så breddar jag automatiskt hennes möjligheter som vuxen.
    Så då vill du att ditt barn ska mottagas ovänligt och oförstående av samhället genom att bryta normen?
    Hur breddar du möjlighetrna menar du?
    jahapp
  • NiXxI
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:31:37 följande:
    skulle jag märka att hon blir bemött ovänligt så skulle jag se till att ändra på det. Nu när hon är liten. När hon blir gammal nog att ha en egen vilja så kommer jag också ge henne ansvar att välja ev. förändring själv. (men stötta henne i att hennes val ÄR rätt och att hon ÄR bra) men mitt barn bemöts fantastiskt bra av sin omgivning så det finns ingen anledning att oroa mig!
    Hur skulle du ändra på hur andra bemöter henne utifrån de normer du pratar om. Ändra kläderna igen eller ändra samhället där det enligt dig är enkom en möjlighet vi har baserat på våra respektive kläder?

Och hur kommer det sig att jag käner mig fri som människa trots mitt kön och mina klädval utifrån kvinna, likt många andra i denna tråden. Trots at min föräldrer klädde mig typiskt "flickigt"?
    Nä, dina argument är lite av en gråskala i mina ögon...nästan lite likt ditt tankesätt.

Söker man förändring utanför normerna kanske man ska titta på djupet av uppfostran, inte på det yttre.
    För du lär väl ditt barn livärde oavsett hudfärg, hårfärg, etnicitet etc?
    jahapp
  • NiXxI
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:39:43 följande:
    om min dotters kläder orsakar att hon bemöts negativt så anpassar jag hennes garderob efter det. precis som jag sagt hela tiden.
    Och därav ställer jag mig totalt oförstående till varje argument du framhävt i tråden!
    jahapp
  • NiXxI
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:46:46 följande:
    vad är det du inte förstår?
    Eftersom jag skrev alla dina argument, så menar jag nog alla dina argument.
    jahapp
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!