Inlägg från: StoraD |Visa alla inlägg
  • StoraD

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

har bara läst TS

Jag känner inte till "kompensatorisk pedagogik", men jag tycker att det låter rätt så rimligt. Varje dag bombarderas vi med förväntningar, de kommer via media, kompisar, förskolan, släkt osv. Vi ska vara på ett visst sätt, pojkar ska vara lite tuffa, leka med vissa saker osv. (hur många killar läser vårdprogrammet, och hur många tjejer läser fordonprogrammet? för att se vilka effekter dessa lekar har. Hur ofta hör vi en 14-årig kille säga "jag vill bli sjuksyrra"?)
    Dessa förväntningar begränsar min lille pojke, och det tycker jag är deprimerande! Mitt lilla barn ska vara helt fritt att välja själv - men som samhället ser ut idag så är han inte det! Och tror man att barn, eller vuxna, i dagens samhälle är helt fria att göra som de vill - så är man helt vansinnigt naiv!! Påtryckningarna är inte uttalade, men de finns där. Som förälder vägrar jag förstärka dessa förväntningar eftersom de begränsar honom - och jag vill att han ska vara så fri som möjligt i sina val! Det är jämställdhet för mig, det är viktigt för den personliga utvecklingen, och därför är det en viktig samhällspolitisk fråga. 
  • StoraD
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 13:52:48 följande:
    Jag hoppas VERKLIGEN inte att mina barn vill bli sjuksyrror, det tjänar man ju inga pengar på
    jag förstår att du säger det med glimten i ögat - men samtidigt, varför tjänar man inga pengar på det? trots att det är ett yrke som kräver flera års universitetsutbildning? jo - för att det är ett KVINNOYRKE!! 
  • StoraD
    Leijne skrev 2010-02-20 13:58:55 följande:
    Vill bara svara på det här med olika program och yrken. Där jag gick var det och är fortfarande väldigt många tjejer som går fordon, bygg, industri, el och Teknik. (Jag själv gick teknik) Det är också många killar som går omvårdnad, barn och fritid etc.
    Alltid vanskligt att dra generella slutsatser från 1 enskild persons erfarenheter. 
    Enligt statistik från Skolverket 2008 är gymnasieskolan fortfarande är starkt könsuppdelad. 
    "Mest ojämn könsfördelning är det på energi-, el-, bygg- och fordonsutbildningarna. På dessa utbildningar är andelen pojkar över 90 procent. Högst andel flickor är det på hantverks-, omvårdnads-, barn- och fritids- samt livsmedelsutbildningar. På dessa utbildningar är andelen flickor 85 till 70 procent. källa: www.hsv.se/publikationerarkiv/nyhetsbrev/2008/jamstalldhet/jamstalldhetihogskolannr22008.5.7d7aa521187fdc50c280002460.htmlse även http://www.skolverket.se/sb/d/203/a/11274

Ni tror väl inte att det är en slump att över 90% av studenterna på el- och bygg är pojkar och 70-85% är flickor på omvårdnad och barn och fritid?! 

Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!