Inlägg från: cookie dough |Visa alla inlägg
  • cookie dough

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Jag ser inte nödvändigtvis någon koppling mellan kläder och uppfostran. Det viktiga för mig är att jag är lyhörd för mitt barn, och ger henne alla möjligheter att utveckla just sin unika personlighet.

Att jag sedan tycker kläder är otroligt roligt, och gärna köper söta klänningar och dyra designerplagg till dottern har inte med hennes uppfostran att göra det minsta. Det enda viktiga när det gäller kläder är att de är bekväma, funkar att leka i och att hon inte behöver vara rädd om dem, tycker jag.
    Är det verkligen så, att folk som automatiskt behandlar pojkar och flickor olika helt plötsligt behandlar dem lika så länge pojken har en rosa tröja och flickan en blå, så att säga? Eller sitter könstänket djupare rotat i dessa människor än så, tror ni? Det tror iaf jag.
    Oavsett vilket, jag säger som Dr Phil: Du är inte ditt barns enda förebild, därför måste du vara deras bästa förebild.
  • cookie dough
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 13:55:23 följande:
    en pojke i rosa och en flicka i blått behandlas verkligen INTE lika, men det är en väsentlig skillnad på hur man behandlar t.ex en flicka i en söt klänning och en flicka i jeans och neutral t-shirt. och det är en väsentlig skillnad på hur man behandlar en pojke i tuffa spindelmannentröjan och en pojke i jeans och neutral tröja. om du förstår hur jag menar.
    Det faller sig mest naturligt att bemöta barn efter hur de är och vad de gör, inte efter vad de råkar ha på sig. Låter smått otroligt att en flicka i klänning skulle få ett annat bemötande än en flicka i jeans! Det är inget jag har märkt (under förutsättning att vi tar samma flicka med sin sprudlande personlighet och sätter henne i dessa olika outfits). Finns det studier på detta, så skulle det vara intressant att ta del av.
  • cookie dough
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 14:06:48 följande:
    kommer ludvig till förskolan i en tuff tröja så kommer han bemötas utifrån det. kanske få höra "wow, vilken COOL/TUFF tröja du har idag!" -- kommer han till förskolan i en vanlig tråktröja så kanske han inte får nån kommmentar alls. det kommer få honom att tänka att det är bra att vara tuff och det kommer skapa ett behov av att vara just det. Vilket i sin tur påverkar omgivningen och bilden de har av honom, förväntningarna som i SIN tur påverkar hur han bemöts. En tuff kille i coola kläder bemöts som tuff och cool medans en kille i söta kläder bemöts mjukare. samma sak med flickor. en flicka i klänning eller glittrig tröja får otroligt mycket mer respons än en flicka i vanliga kläder. Det är "åh vad SÖT/FIN du var idag!" vilket i sin tur får henne att tänka att det är bra att vara söt för då får man positiv respons. kläder påverkar människor förväntningar och bild av varandra, och det i sin tur påverkar hur man bemöts. Eller  tror du t.ex att en östermalmskärring får samma bemötande som en punkare? till exempel?
    Läste ditt svar nu. Japp, ett barn i fina kläder får kommentarer om att kläderna är fina. Då är det ju detta som är problemet, snarare än klänning/rosa/etc. Känns som just kommentarer om kläder slängs ur sig väldigt slentrianmässigt, oavsett vad barnen har på sig dock...
  • cookie dough
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 14:13:42 följande:
    det finns massvis med studier. jag kan rekommendera ett par böcker om du är genuint intresserad. men tänk så här: tror du att en punkare får samma bemötande som en kvinna i gucci? Eller tror du att de har samma slags förväntningar på sig? Kläder skapar förväntningar och fördomar som i sin tur påverkar hur vi bemöter varandra.
    Ja, tipsa på - jag läser gärna!
    Utseende och eventuella förväntningar beror till stor del på situationen, skulle jag säga.
    Kan hålla med om att jag inte vill att min flicka ska uppmärksammas för att hon är fin och söt hela tiden, men det är inget problem än så länge. 
    Har inga barn på dagis, men om man får tro diskussionen här så är pedagogerna där väldigt opedagogiska - säger de verkligen "åh, vilken tuff tröja" till pojkar med tröja-med-tryck och "åh, vad söt du är idag" till flickor i klänning? Låter smått otroligt, tycker jag. Ingen annan vuxen i min omgivning håller iaf på så.
  • cookie dough
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 14:16:03 följande:
    men det är ju ingen som sagt att KLÄDERNA i sig är problemet. Det handlar ju just om hur man blir bemött och det i sig påverkas av kläderna vi har på oss. om människor var fria från en massa idiotiska föreställningar om manligt och kvinnligt och vad som är ok för pojkar och vad som är ok för flickor så skulle kläderna inte spela någon roll.
    Det var såklart underförstått...
  • cookie dough
    Veladis skrev 2010-02-21 12:56:37 följande:
    Men vems fel är mobbning? Den som mobbar eller den som mobbas? Vem behöver ändra attityd?
    För att dra en parallell - då borde man verkligen kunna klä fickor i sockersöta små klänningar och pojkar i tuffa kläder. För som sagt, det är ju inte kläderna i sig som är problemet utan folks attityder.
    Men det resonemanget kanske bara tillämpas efter egen övertygelse...
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!