Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: skanka |Visa alla inlägg
  • skanka

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Jag tror inte det sitter i kläderna. Man kan vara lika framåt o ta för sig i klänning och rosa som man kan i byxor o blått. Precis som killar kan vara lika känslosamma i bått o byxor som de kan vara i klänning o rosa.
    Det handlar om vilka värderingar man förmdelar till sina barn. Ofta är man så noga med att göra pojkar av flickor men inte alls lika noga med att göra flicor av pojkar.
    Men som sagt det spelar ingen rol vad de har på sig.  Många kvinnliga chefer går ju i kjol tex.

• skanka
    SweetNilam skrev 2010-02-20 14:15:15 följande:
    Det intressanta är alltid att fråga sig själv varför man gör som man gör och varför man säger som man säger. Kommer man till den insikten i alla fall har man kommit långt. Det finns många förskollärare som resonerat som du "Jag behandlar alla lika" osv. Sedan har de bestämt sig för att tex filma sig själva och studera varnadra med sk genusglasögon. Många (om inte alla?) har blivit förvånade över hur de behandlar barnen de jobbar med och fått sig en ordentlig tankeställare. Jag går också runt och tror att jag behandlar alla lika, men jag skulle nog vakna upp om jag bara bandade mig själv i en situation med framför allt barn då, eftersom det är så lätt att falla in i traditionen kring könsrollerna och hur man talar med barn...
    Alla barn är olika och behöver olika bemötande och det är inget fel i att bemöta barnen olika så länge man bemöter dem utefter vad de har föär personligheter inte utefter vad för sorts könsförväntningar man har på dem .
    Har man en tjej som älskar glitter, förbjud henne inte att använda glittret, ta hjälp av glittret och utifrån det hitta andra saker- Samma sak med killar har man en kille som bara vill leka med bilar, ta bilarna till hjälp, bygg en stad som bilarna kan vara i och i staden måste det finnas människor, tillverka människor osv.
  • skanka
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 14:18:59 följande:
    alla har fördomar. det är just min poäng, och omedvetet så generaliserar vi och dömer. En person i slitna smutsiga kläder ger inte samma intryck som en i dyrare outfit och en punkare ger ju inte samma intryck som en tjej med silikontuttar och spackel... osv.
    fast det beror ju på vem som tycker, i vissas ögon är punkare mer värda och i vissas ögon är guccitanten mer värd och det är väl bra att man lär barnen att alla kan vara olika men ändå lika mycket värd oavsett om man är gucci el punkare
  • skanka
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 14:40:51 följande:
    absolut. min poäng var bara att man bemöts mycket utefter hur man ser ut.
    Jo det håller jag med dig om. Kommer tex punkaren och guccitanten till en arbetsintervju som bankkassörska så är sannolikheten större att guccitanten får det även om punkaren var bättre.  
  • skanka
    SweetNilam skrev 2010-02-20 14:39:28 följande:
    Absolut! Sa ingenting alls om det. Jag tycker bara det är viktigt att veta hur man bemöter barn. Jag är också för att utveckla personlighet, individ. Och alla sätt att nå fram till egen utveckling är bra. Alltså är det bra att studera sig själv- i alla sammanhang- just för att se hur man verkligen gör. Det är lätt att vara subjektiv, svårare att se objektivt på sig själv.. Bara det jag menar!
    Jag håller med dig, jag jobbar inom förskolan och det är väldigt intressant att se sig själv på film el när barnen leker att de är vi vuxna, det är också intressant att studera =)
  • skanka

Lyssnade på en väldigt bra föreläsare för nåt år sen. Han menade på att man skulle satsa mer på pojkarna i jämställdheten. Just därför att flickor generellt sett är bättre i skolan. Nu är dt också krav på att det ska vara jämställd på arbetsplatserna vilket är bra. Men det finns inget som säger att det ska vara mer kvinnor än män i en styrelse, däremot så är det så åt andra hållet det ska helst inte var afler män än kvinnor. Detta kan leda till att det blir tvärtom att kvinnorna slår ut männen från höga positioner och det är ju inte heller bra i ett jämställt samhälle. Därför tyckte den här föreläsaren att man skulle satsa på pojkar, få dem att våga vara mer som flickor. Om man nu ska placera barnen i fack utefter vilket kön de har.

• skanka
    xoxonathalie skrev 2010-02-20 14:52:06 följande:
    jag skulle nog aldrig köpa tjej saker/kläder till min son visserligen kanske en docka om han hellre vill ha det än en bil tex men inga tjej kläder =P där går min gräns. Vill han klä sig som en tjej får han göra det när han kommit upp i den åldern att han har råd att köpa egna kläder. Tycker inte heller att föräldrarna har nån rätt att klä ut ungarna hur som helst.
    Men om han vill vara Lucia på Lucia på förskolan får han inte det då?
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!