SweetNilam skrev 2010-02-20 14:15:15 följande:
Det intressanta är alltid att fråga sig själv varför man gör som man gör och varför man säger som man säger. Kommer man till den insikten i alla fall har man kommit långt. Det finns många förskollärare som resonerat som du "Jag behandlar alla lika" osv. Sedan har de bestämt sig för att tex filma sig själva och studera varnadra med sk genusglasögon. Många (om inte alla?) har blivit förvånade över hur de behandlar barnen de jobbar med och fått sig en ordentlig tankeställare. Jag går också runt och tror att jag behandlar alla lika, men jag skulle nog vakna upp om jag bara bandade mig själv i en situation med framför allt barn då, eftersom det är så lätt att falla in i traditionen kring könsrollerna och hur man talar med barn...
Alla barn är olika och behöver olika bemötande och det är inget fel i att bemöta barnen olika så länge man bemöter dem utefter vad de har föär personligheter inte utefter vad för sorts könsförväntningar man har på dem .
Har man en tjej som älskar glitter, förbjud henne inte att använda glittret, ta hjälp av glittret och utifrån det hitta andra saker- Samma sak med killar har man en kille som bara vill leka med bilar, ta bilarna till hjälp, bygg en stad som bilarna kan vara i och i staden måste det finnas människor, tillverka människor osv.