Inlägg från: trädis |Visa alla inlägg
  • trädis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lady Dahmer skrev 2010-02-19 16:22:37 följande:
      När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) )
    och när jag köper kläder till min son så vill jag ha typiska "pojk" kläder (om man nu får säga så) hade jag haft en dotter hade jag gärna köpt en och annan klänning till henne.
    alla lägger inte så mycket värderingar i vilka kläder de väljer, utan köper sånt som de tycker är snyggt och passar bra för deras barn.
    jag är ledsen att jag inte är mer avig än så utan gärna håller mig till flick- respektive pojkavdelningar. sen om du väljer att göra tvärtemot så är det upp till dig

bara för att man vill ge flickkläder till en dotter och pojkkläder till en son så behöver man inte vara för löneskillnader eller tycka att kvinnan platsar vid spisen.
    det handlar om kläder och leksaker. inget annat. och nu talar jag för mig själv
    världens lyckligaste mamma
  • trädis
    Veladis skrev 2010-02-20 11:07:24 följande:
    Ska och ska - men varför hinda killarna som faktiskt vill ha Hello Kitty-klänningar, eller bemöta dem med hån och skratt?
    fast i TS fall tolkar inte jag det som att vi pratar om vad barnet vill. hon skriver "när JAG köper kläder".

"När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) "
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:11:48 följande:
    min unge är två bast. Vad ska jag göra - släppa lös na inne på hm och köpa allt hon drar på sig?  i örvigt så köpte och valde min mamma ut alla mina kläder tills jag var runt 12, 13 och inte fan mådde jag dåligt av det. Tvärtom, jag blev alltid så himla glad när hon kom hem med kläderna. Det var liksom som julafton.
    nej det har jag aldrig sagt att du ska göra. självklart köper föräldrarna kläder till sina barn.

jag tycker dock det är två olika diskussioner vi pratar om. å ena sidan verkar folk här inne prata om ifall man ska hindra barn från att ha på sig kläder från "fel" avdelning för att barnen själva vill. jag tolkar din TS som att den handlar om huruvida vi föräldrar väljer kläder till våra barn innan de kan välja själva. alltså två olika diskussioner i mitt tycke.
    Veladis skrev 2010-02-20 11:11:36 följande:
    Jo, men jag har aldrig sagt att jag gör precis som TS.
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:14:11 följande:
    sen så är det bättre att ge barnen verktyg att hantera elaka människor och självkänsla att inte bry sig istället för att lära dem att de måste anpassa sig för att duga.
    absolut en fin tanke. tänk på att den ska fungera rent praktiskt också bara.
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:17:48 följande:
    det brukar det göra.
    okej, så du menar att tex en man inte blir ansedd som konstig den dag då han kliver in på kontoret iförd klänning?
    eller att män som går på tex anställningsintervjuer iförda klänningar har exakt samma förutsättningar som övriga trots hans klädval?

ledsen att ta dig till verkligheten, men så ser det nog ut om jag får gissa. sen om man gillar det eller inte eller om man vill att klänningar ska vara "normalt" även för män, det är en annan fråga.
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:24:03 följande:
    jo visst skulle de anses konstiga, men brukar folk generellt retas och mobbas bara för att nån är annorlunda? Och brukar de fortsätta retas om personen ger svar på tal eller helt enkelt skiter i det?det är samma sak med barn. Jag har själv sett hur barn med svar på tal blir lämnade ifred. Barn har dessutom mycket lättare till att acceptera olikheter och det som är "konstigt" än vuxna. Och om vi ska diskutera anställningsintervjuer så kan jag berätta att maken hade en sån. Killen kom i kjol. Fick jobbet och på frågan efteråt varför han haft kjol så svarade han: "jag ville ju vara fin inför mötet!" - det var så självklart. Maken skrattade gott.

grattis till killen i kjol som fick jobbet. undantag sker alltid. trots din erfarenhet i det här fallet vidhåller jag ändå som jag skrev i mitt förra inlägg att jag inte tror att det tillhör vanligheterna att en sån man har samma möjligheter till att få jobbet som övriga sökande.

• trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:29:57 följande:
    jo precis. och om ett barn då är modig nog att trotsa den normen så kräver ju det en eloge. Det är bara väldigt starka och självsäkra barn som klarar det.
    varför ska man få en eloge för att man trotsar en norm?
    varför inte bara acceptera att klänningar, BH, kjolar etc är ämnat för tjejer? själv tycker jag inte det är så farligt att det faktiskt finns en flick/dam och en pojk/herr avdelning.
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:31:55 följande:
    men det var inte det som var frågan. tycker du att man alltid ska anpassa sig till normen och idealen för att duga, aldrig följa sin egen smal och väg?
    då undrar jag igen om vi diskuterar att barnen själva ska få välja eller om vi diskuterar valen vi föräldrar gör gällande våra barns kläder?

så länge inte normer och idel är felaktiga så ser jag ingen anledning att göra revolt för att bryta dem. men om man nu VILL bryta en norm så får man vara beredd på konsekvenserna, vilket jag har svårt att tro att ett barn klarar av att se vilka de är.
  • trädis
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:35:22 följande:
    så du tycker inte att det är beundransvärt att våga gå sin egen väg oavsett vad samhällets normer dikterar?
    jodå, om samhällets normer är felaktiga.

jag ser inte felet i att ha olika avdelningar på kläder för män och kvinnor.
    vi ÄR olika i kropparna oavsett hur jämställt folk än vill ha det.
  • trädis
    Veladis skrev 2010-02-20 11:36:10 följande:
    Pojkavdelningar och flickavdelningar finns för att affärrna ska få sälja mer.Eftersom pojka och flickor har väldigt lika kroppar till preoubertal ålder så är det egebtligen totalt onödigt. Det handlar bara om hur flickor och pojkar ska framtonas enligt gängse könsnorm - flickor ska vara söta, rara oc fina, pojkar tuffa, coola och hårda. Det har inget med passform att göra. Möjligtvis för kalsonger och trosor för barn som slutat med blöjor. Det där lilla snoppvecket i ffram fyller sin funktion har jag märkt. Men för småbarn är snoppen och snippan det enda som skiljer rent fysiskt.
    varför får inte barn kläs utifrån sitt kön? det finns ju herr och dam avdelningar.

tycker det är så larvigt det här. ni får det nästan att låta som man ska skämmas om man klär sin dotter i kjol och klänning.

eller vi kanske ska köra unisexkläder rakt av? fasen va tråkigt.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!