Inlägg från: Helene OSV |Visa alla inlägg
  • Helene OSV

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lady Dahmer skrev 2010-02-20 00:11:34 följande:
    Ja det är ju för synd om stackars lilla begränsade och kuvade Ninja.....till skillnad från alla andra fria pojkar och flickor som får välja själva:
    Härliga färger! Ungefär så ser vår klädkammare ut. Massor med färger på alla hyllor, det finns INGEN som kan gissa att en hylla tillhör en pojke och två hyllor tillhör flickor! Det är precis lika mycket härliga färger på alla hyllor.

Det hade ju varit oerhört tråkigt ifall en hylla hade varit blå och två hade varit rosa! Snacka om deprimerande! Och dyrt att behöva köpa nya kläder till Valter när det ju finns massor att ärva från syrrorna!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Helene OSV
    trädis skrev 2010-02-20 12:17:59 följande:
    ...kanske man vill klä sitt barn i fina kläder och man tycker att tjejiga barnkläder är fina...
    Jag handlar mest på tjejavdelningen faktiskt, det är oftast finare färger där och jag undviker det som är för ryschigt och puttenuttigt. Har väldigt svårt för allt svårt och framförallt tråkblått och sunkgrönt på pojkavdelningen.

Grejen är att jag handlar där till ALLA mina barn, två tjejer och en kille, just för att jag tycker att de kläderna är finast!

Det vore ju underligt om jag tyckte att kläderna på tjejavdelningen var finast bara när jag handlar åt Olivia och Sigrid och sen när jag handlar åt Valter så skulle jag plötsligt tycka att kläderna på pojkavdelningen var finast.
    Eller hur?

Sen försöker jag faktiskt hitta BARNkläder. Färgglada kläder utan könsmarkeringar.
    Plyschbyxor i olika färger, tröjor utan en massa tryck, volanger och spets, osv.
  • Helene OSV
    Vronka skrev 2010-02-20 12:50:09 följande:
    har inte läst allt. Men jag förstår precis vad du menar! Jag och min karl har som mål att vara "könsneutrala" eller vad man ska säga, mot våran son som kommer till världen vilken dag som helst. Dvs, vi tänker inte bestämma åt honom hur pojkig han ska vara innan han ens hunnit bilda sig en egen uppfattning om vad han gillar och inte. Har köpt kläder nu i både blått och rött och grönt. Tänker inte köpa bilar om han inte visar intresse för det, inte heller dockor om han inte visar intresse för det. Vill inte tvinga på honom saker, utan vill att han ska få möjligheten att tidigt välja själv vad som intresserar honom. Tänker att man nog kommer märka vilka färger han föredrar osv... Önskar han sig brandbilar i 2årspresent kommer han att få det, önskar han sig en docka får han det. Är det en helt galen inställning?
    Tycker inte att man ska sträva efter att vara helt könsneutral.
    Man ska ju ge dem möjlighet att välja själv och då är det ju jättebra att det finns allt möjligt att leka med.
    Vi har alltid haft både dockor och bilar, klossar och pussel, köksgrejer och doktorsgrejer, osv, osv. och barnen har lekt med allt!
    Bilarna tillhör absolut inte bara Valter (de flesta är Sigrids) och alla barnen har minst två dockor var.
    Sen ser jag inte på dockor som "tjejleksaker" och bilar som "pojkleksaker" utan det är leksaker helt enkelt. Som alla leker med. Valter kan ju leka pappa likväl som Olivia och Sigrid kan leka mamma (eller tvärtom, man kan ju vara den man vill när man leker) och iaf i vårt hushåll är det jag, mamman, som kör bil och pappan som dammsuger.
  • Helene OSV

Men det fattar ni väl ändå att klädkedjorna vill tjäna så mycket pengar som möjligt, de vill naturligtvis att man ska vara "tvungen" att köpa nya kläder till lillebror, han kan ju inte ärva från storasyster!
    (troligvis därför de håller så jäkla dålig kvalitet också!)

Jag är en väldigt dålig kund, handlar på rean och låter alla syskon ärva!

Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!