Vronka skrev 2010-02-20 12:50:09 följande:
har inte läst allt. Men jag förstår precis vad du menar! Jag och min karl har som mål att vara "könsneutrala" eller vad man ska säga, mot våran son som kommer till världen vilken dag som helst. Dvs, vi tänker inte bestämma åt honom hur pojkig han ska vara innan han ens hunnit bilda sig en egen uppfattning om vad han gillar och inte. Har köpt kläder nu i både blått och rött och grönt. Tänker inte köpa bilar om han inte visar intresse för det, inte heller dockor om han inte visar intresse för det. Vill inte tvinga på honom saker, utan vill att han ska få möjligheten att tidigt välja själv vad som intresserar honom. Tänker att man nog kommer märka vilka färger han föredrar osv... Önskar han sig brandbilar i 2årspresent kommer han att få det, önskar han sig en docka får han det. Är det en helt galen inställning?
Tycker inte att man ska sträva efter att vara helt könsneutral.
Man ska ju ge dem möjlighet att välja själv och då är det ju jättebra att det finns allt möjligt att leka med.
Vi har alltid haft både dockor och bilar, klossar och pussel, köksgrejer och doktorsgrejer, osv, osv. och barnen har lekt med allt!
Bilarna tillhör absolut inte bara Valter (de flesta är Sigrids) och alla barnen har minst två dockor var.
Sen ser jag inte på dockor som "tjejleksaker" och bilar som "pojkleksaker" utan det är leksaker helt enkelt. Som alla leker med. Valter kan ju leka pappa likväl som Olivia och Sigrid kan leka mamma (eller tvärtom, man kan ju vara den man vill när man leker) och iaf i vårt hushåll är det jag, mamman, som kör bil och pappan som dammsuger.