Inlägg från: Leijne |Visa alla inlägg
  • Leijne

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Jag har inte läst några kommentarer. Och är bara nyfiken på det här med kompensatorisk pedagogik.

"Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön."

Jag bara funderar lite på om man inte hämmar möjligheterna fast tvärt om. Varför överösa en pojke med  typisk "tjejiga" kläder och prylar. Och tvärt om med tjejer.
    Kan man inte bara låta barnen bestämma mer. Nu blir de ju styrda åt ett annat håll bara.. Eller?
    Är bara nyfiken

• Leijne
    Haraaz skrev 2010-02-19 23:12:53 följande:
    Precis vad jag tänkte... Om man nu ska vara jämställd så är det väl inte särskilt jämställt att neka flickor klänning medan man tillåter pojkar ha det?! Låt barnen välja själv isåfall...
    Nej, jag tycker det låter jättekonstigt.
    Jag blev aldrig nekad något istället. Jag var i sig en ganska pojkig tjej. Men jag lekte med barbie, dockor och klädde mig i prinsessklänningar. När jag inte var ute och trampade runt på min traktor vill säga. Jag fick välja själv. Ville jag vara prinsessa fick jag det, och ville jag vara pirat gick det också bra :)
    Valmöjlighet tycker jag är jämställt nog.
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 23:46:12 följande:
    "pojkig" tjej? bara att du säger en sån sak är ju nedslående och påvisar min poäng med de olika förväntningarna man har på könen.
    Jag skrev "pojkig" just för att försöka förklara vad jag menar. Vad ska jag säga då.. Hmm.. En könsneutral tjej. Jag bryr mig inte om hur föräldrar väljer att klä och uppfostra sina barn. Alla gör väl så gott dom kan och vad dom tycker är bäst.
    Jag var som sagt bara nyfiken.
  • Leijne
    logg81 skrev 2010-02-20 08:28:14 följande:
    Barn ska få vara barn. Oavsett kön så ska allt politiskt bort ifrån dom. Jämställdhet i all ära... Jag kommer aldrig använda min dotter som något slags valplakat där mina åsikter i en tuff debatt genomsyras. Hon är flicka och hon har hela och rena kläder. Hon har allt från Spiderman till Hello Kitty. Hon har nytt och begagnat. Klänningar och byxor. Hon leker med bilar och med dockor. Hon har rosa och hon har blått...Min dotter är ett barn och aldrig att jag skulle ens tänka tanken att visa min åsikt via henne. Jag har en alldeles utmärkt talförmåga jag kan använda själv. (Eller via skrift). Och skulle jag vilja skylta med mina åsikter för omvärlden kan jag klä mej själv i killavdelningens kläder... Jag köper kläder som jag tycker är fina och som jag tror är funktionella till min tös. Någon jämställdhetstanke finns inte bakom mina inköp. Hennes behov går före politik...
    Håller med fullt ut. Låt barn få vara barn!
  • Leijne

Kan man inte bara få klä sina barn i vad man tycker är fint. Jag kommer garanterat köpa klänningar om det visar sig vara en tjej i min mage. Men däremot kommer hon också springa runt i jeans, mjukisar och snickarbyxor. Om hon vill det.
    För mig handlar det inte om vad som är rätt och fel. Utan om vad jag tycker är snyggt. Jag har fått klä mig i klänning. Jag tycker inte att jag blivit en sämre människa för det.
    Hur var du klädd som liten TS? Har det påverkat dig till den du är?

• Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:17:38 följande:
    100 möjligheter = få vara den hon är utan förväntningar och krav utifrån sitt kön2 möjligheter = flicka eller pojke. De två könsrollerna. Och det ÄR ju upp till mig eftersom att kläderna jag väljer åt min unge påverkar hur andra bemöter henne. Jag KAN styra det till viss del.
    Får hon verkligen vara den hon är? När du väljer bort vissa stilar.
    Jag kommer också välja kläderna till mina barn när dom inte kan göra det själv. Men däremot kommer jag aldrig sätta ett förbud mot de kläder och leksaker de vill ha. NÄR de kan välja själva.
    För sent säger du.
    Men du har ju också redan tagit bort det som kunde blivit ett val åt det "tjejiga hållet"
  • Leijne
    nollåtta skrev 2010-02-20 12:26:13 följande:
    Alla väljer väl bort kläder man inte tycker är lämpliga? Eller har dina barn lack och läder? Äkta päls? Plastmaterial?
    Ja visst. Jag skrev ju att jag också kommer välja kläderna åt mina barn när de inte kan det. Men vill min tjej ha hello kitty så kommer hon få det. Jag skulle heller inte förbuda en traktor till killen. Eller tvärt om.
    Just nu har jag bara barn i magen. Och eftersom jag inte köper lack, äkta päls och plastmaterial till mig själv kommer jag ju inte köpa det till mina barn. Men när de blir såpass stora att de ansvarar för sin månadspeng och vissa klädköp, då kommer jag ju inte förbuda det.
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:29:40 följande:
    fram för mer lack och läder! Herregud, ungarna ska väl få tillgång till ALLA stilar!
    Jag förstod inte heller vad det är för fel på läder.
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:26:50 följande:
    låter du din ev. son ha klänning och kjol?
    Jag har inte kommit dit än. Jag har lite svårt för det än så länge. Och som sagt kommer jag ju inte köpa det till min ev. son. När det är jag som väljer. Men vill han ha klänning eller kjol så får jag ta ställning till det då.
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:36:21 följande:
    så varför begränsat JAG mitt barn när jag väljer bort klänning men inte du när du väljer bort päls lack och läder? kommer du låta din son ha klänning? innan han kan välja själv menar jag? Eftersom att du tykcer att jag ska trycka på mitt barn en.
    Päls väljer jag bort. Jag har inte pengarna! Men däremot tycker jag att det är snyggt och har en del fuskplagg. Läder har jag massor av.
    Jag tycker inte att du ska trycka på ditt barn en klänning när du inte vill det. Jag vet fortfarande inte om jag kommer låta min son ha klänning. Men kommer din dotter att få ha det om hon vill det?
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!