Helene OSV skrev 2010-02-20 13:03:05 följande:
Tycker inte att man ska sträva efter att vara helt könsneutral. Man ska ju ge dem möjlighet att välja själv och då är det ju jättebra att det finns allt möjligt att leka med. Vi har alltid haft både dockor och bilar, klossar och pussel, köksgrejer och doktorsgrejer, osv, osv. och barnen har lekt med allt! Bilarna tillhör absolut inte bara Valter (de flesta är Sigrids) och alla barnen har minst två dockor var. Sen ser jag inte på dockor som "tjejleksaker" och bilar som "pojkleksaker" utan det är leksaker helt enkelt. Som alla leker med. Valter kan ju leka pappa likväl som Olivia och Sigrid kan leka mamma (eller tvärtom, man kan ju vara den man vill när man leker) och iaf i vårt hushåll är det jag, mamman, som kör bil och pappan som dammsuger.
Hur då helt könsneutral? Fram tills han är två, eller åtminstone ett år, kommer han inte kunna säga så mycket själv, däremot kommer vi ju förmodligen märka vad som tilltalar honom och inte...
Sen känner jag, efter att ha jobbat inom barnomsorgen, att väääldigt många barn idag har total brist på fantasi när det kommer till lek. Hur många gånger per dag får man inte höra "Fröken, jag har inget att göra", när man befinner sig i en jättelokal med alla leksaker ni någonsin kan tänka er och en fantastisk skog som man kan gå ut och leka i!
När jag växte upp kunde vi nästan bokstavligen göra en höna av en fjäder, när det kom till lek. Vi behövde inga leksaker. Det räckte fullständigt med det som fanns tillgängligt+fantasi för att roa oss i timmar, för att inte säga dagar. Detta främjade verkligen våran kreativitet!!!
Min poäng är att jag inte har för avsikt att köpa så mycket specifika leksaker till min son, utan vända mig till det som känns tillgängligt. Visserligen vill jag gärna att han ska bli stimulerad av olika färger och former, vilket jag tror är nyttigt, och har därför införskaffat ett babygym.
I övrigt tror jag inte han behöver mer än en skallra kanske, sen kan han säkert nöja sig med det som finns tillgängligt. Vardagliga saker som en petflaska, handkrämstup, bok.. etc. Dom behöver, när dom är så små, få utveckla sin känsel, syn och lukt. Inte ha massa köpta skallror och tåg och klossar. Man kan väl stapla mjölkpaket?