Inlägg från: Krätchen |Visa alla inlägg
  • Krätchen

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Orka bry sig?

Har inte egna barn, men mina vänner har.
    Vill tjejen ha en bil, då får hon en bil,vill killen lajja med hello kitty,  varför inte.

Du överanalyserar, låt barnet bara vara.

• Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 10:59:36 följande:
    när du får barn.... och märker att vissa kläder får folk att behandla dina barn på ett sätt du inte är ok med, kommer du då skita i det eller kommer du göra nåt för att påverka det i en annan riktning?
    Om jag någonsin får barn, då köper jag kläder jag gillar. Mycket rosa{#lang_emotions_laughing}Oavsett kön.
    Sedan får barnet bestämma, när de kan.

Jag bryr mig inte att min gudson väljer att ha en hello kitty-tröja.
    No big deal.
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:21:07 följande:
    du svarade inte på frågan. Skulle du inte bry dig om vissa kläder gav en negativ reaktion hos folk?
    Känns ganska oviktigt att jag ska svara på den frågan.
    Klä barnet som du vill, sedan när barnet kan välja sjäv: låt barnet bestämma.

Prinsessklänning på pojken, Superman på flickan. 
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:28:37 följande:
    så då är svaret - ja, jag skiter i om vissa kläder får mitt barn att bli behandlad på fel sätt.
    Nej.
    Vad är fel sätt?
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:36:16 följande:
    när mitt barn har nåt tjejigt på sig så får hon höra att hon äntligen ser ut som en riktig tjej.
    Jaha. Skitsamma.
    Varför orkar du bry dig?

Vem säger att hon ser ut som en tjej då?
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 11:42:27 följande:
    men du ---- hur vuxna agerar påverkas av kläderna barnet har på sig!
    Och det skadar barnet på vilket sätt?
  • Krätchen

Jättefina kläder TS.

På vilket sätt menar du att du protesterar genom att klä Ninja i alla färger som finns?

• Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:06:34 följande:
    som jag sagt till dig tre gånger nu; nej det är inte fel, men man bör fundera på varför barnet gör de val det gör och om de eventuellt kan behöva stöd i att vara sig själva helt. (om de nu är på ett visst sätt eller klär sig på ett visst sätt för att passa in)
    Men relax...
    De flesta barn blir hyggliga vuxna. Oavsett klädsel.
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:08:34 följande:
    hur menar du "protesterar"?
    Du är insnöad på att ett visst klädesplagg /färg betyder könsdiskriminering
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:18:53 följande:
    ja det blir de. Men hur FRIA är de? Får alla barn utveckla sin fulla potential eller trycks de in i mallar?
    När de är 1-2, hur fria ska de va?
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:22:26 följande:
    ALLA typiska tjejkläder? klänning, kjol och spets alltså. tre saker. låter DU din son ha klänning och kjol och spets?och låter du ditt barn ha päls, läder, blommigt, leopardmönstrat, hello kitty, pvc?
    Min gudson älskar hello kitty . Älskar allt som glittrar
    Min brorson älskade glitter.
    Jösses vad mycket rosa klädesplagg han fick. Han är normal

Klänning ville ingen av dem ha. Borde jag ha tvingat dem?
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:33:12 följande:
    mammor? jag skulle snarare säga att det är min mamma som gjort mig tillräckligt tuff att stå emot normer även när det är svårt. Däremot min pappa som lärde mig hur kvinnor ska se ut och uppföra sig och samhället i övrigt som dikterat för mig hur en riktig kvinna SKA vara.....
    Och därför har du sporadisk kontakt med din pappa?(läser din blogg)
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:39:43 följande:
    om min dotters kläder orsakar att hon bemöts negativt så anpassar jag hennes garderob efter det. precis som jag sagt hela tiden.
    Eh. What?
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 12:48:05 följande:
    läs ts en gång till.
    Har gjort det.
    Läste /tolkade fel ang din pappa.
    Annars tycker jag att du överdriver.
  • Krätchen
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:44:46 följande:
    KOMPENSATORISK fostran. min dotter blir ju redan uppmuntrad av hela samhället att vara just en flicka, hon blir bekräftad när hon uppfyller rollen och ofta nedtonad när hon inte gör det. på vilket sätt är det att låta henne vara sig själv?
    Du överdriver.
  • Krätchen
    cookie dough skrev 2010-02-21 13:33:06 följande:
    För att dra en parallell - då borde man verkligen kunna klä fickor i sockersöta små klänningar och pojkar i tuffa kläder. För som sagt, det är ju inte kläderna i sig som är problemet utan folks attityder. Men det resonemanget kanske bara tillämpas efter egen övertygelse...
    .
    Barn skiter fullständigt i vad de har på sig.  (Barn 0-3 år) 
  • Krätchen
    My opinion skrev 2010-02-21 13:44:06 följande:
    Precis men omgivningen reagerar som Pavlos hundar på den betingade reflexen att treåringen i Spindelmannentröjan måste vara en pojke och ska behandlas därefter (som en lite tuffing) och klänningen sitter på en lite tjej som ska behandlas som den sköra lilla blomma hon är. Så även om barnet inte bryr sig så påverkas hur de blir behandlade.
    Skitsamma. Jag är 70talist, med andra ord har jag fått min beskärda del av orange,brun och grönt.
    Jag minns inte hur jag blev bemött, jag tror inte att jag dog ifall någon undrade ifall jag var kille eller tjej.
  • Krätchen
    Veladis skrev 2010-02-21 13:55:03 följande:
    Nej det stämmer inte, de kan ha väldigt bestämda åsikter. Däremot har de sällan koll på vad samhället anser är pojkigt och flickigt. Än.
    Precis.Det är vi vuxna som fuckar upp allt.
  • Krätchen
    PCOskruttan skrev 2010-02-21 14:06:48 följande:
    Så innan barnen är 3 år  tar de öht inte in några värderingar runt omkring en? Då behöver mabn alltså inte börja med någon uppfostran innan dess... najs..
    Skrev jag det?
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!