Inlägg från: LindaJohansson81 |Visa alla inlägg
  • LindaJohansson81

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA.

Du hade inte fått på mina söner något rosa överhuvudtaget.

*skrattarhelavägentillsängen*

Varför måste man klä söner i rosa?

• LindaJohansson81
    Esther M skrev 2010-02-19 19:56:04 följande:
    vad bra att du har lyckats så bra med att lära dina barn könsstereotypa idéer. Det är alltid tillfredsställande att nå ett efterlängtat mål.
    Ja, du jag tycker det är ascoolt med rosa skjortor etc, men pojken ifråga gillar det inte. Han har en vilja med, ska jag bara skita i det?
  • LindaJohansson81

Detta fungerar ju så länge man kan bestämma över sina barns kläder, men när de får en egen vilja så är det inte så enkelt. Jag tänker INTE köpa kläder till mina pojkar som de ALDRIG skulle ta på sig för "jämställdhetens" skull, bortkastade pengar.

• LindaJohansson81
    Esther M skrev 2010-02-19 20:01:09 följande:
    jag tror att en person är resultatet av en kombination av arv och miljö. följaktligen tror jag också att en stor del av hans värderingar kommer ifrån hans familj; de han uppfostrats av.
    Ja tro, kan man ju göra. Bättre att veta tycker jag. (Finns något som heter KOMPISAR också).
  • LindaJohansson81
    Veladis skrev 2010-02-19 20:03:31 följande:
    Men kompisen gillar ju förhoppningsvis personen, inte kläderna? Mina barn är 3½ oc 6 år gamla, de har många bra kompisrelationer oavsett vad de har på sig.
    Ja men nu är det så att mina barn har bestämda uppfattningar av vad som går att ha på sig, den äldsta är dock VÄLDIGT krässen när det gäller kläder och har bestämda uppfattningar på vad han vill ha på sig. Jag låter han få bestämma det, då det är trots allt han som ska bära kläderna och trivas.

Jag är inte EMOT rosa kläder utan tycker som sagt att det är snyggt, men mina söner delar inte den uppfattningen.
    De tycker helt enkelt inte om rosa, men det gör jag.

Förstår du?
  • LindaJohansson81
    Veladis skrev 2010-02-19 20:05:17 följande:
    Men min son VILl ju har rosa. Ska jag bara skita i det då?
    Min son vill inte ha rosa! Förstår du? Jag ser inget FEL i att pojkar har rosa på¨sig om de tycker om det, men ska jag TVINGA på min son rosa kläder när han inte gillar det?
  • LindaJohansson81
    Esther M skrev 2010-02-19 20:04:54 följande:
    Nej eftersom mina söner hade rosa på sig INNAN, men nu vill de inte. Så JAG kan ju knappast ha med att göra att de inte vill ha rosa på sig?
  • LindaJohansson81
    Veladis skrev 2010-02-19 20:11:11 följande:
    Ja, jag har förstått att dina söner inte vill ha rosa. Men frågan är ju av vilken anledning, om de helt enkelt inte gillar rosa eller att de anser att inte killar kan ha rosa och därför inte gillar rosa. Du slängde ut en fråga också: varför ska man klä killar i rosa? Vilken jag svarade på. För att de vill. Ungefär samma argumnet som du använde alltså. Fast tvärt om. Förstår du?
    De gillar inte rosa helt enkelt.

Den lille gillar dock lila fortfarande...
  • LindaJohansson81
    Esther M skrev 2010-02-19 20:12:00 följande:
    nej. när de växer upp ocjh blir vuxna kommer de fortfarnade att vara präglade av sina kompisar. det har ju inte med dig att göra vilka åsikter de har då.
    Ok, så vad ska man göra då? Tvinga sina barn att ha rosa kläder för jämställdhetens skull?
  • LindaJohansson81
    Veladis skrev 2010-02-19 20:14:35 följande:
    De behöver inte gilla rosa. Men oavsett dina söners val så behöver du ju inte "skratta hela vägen till sängen" och fråga varför man ska sätta rosa kläder på killar öht. Eller hur. Andra föräldrar gör andra val, andra barn gör andra val. De ska inte behöva bli utskrattade för det - för det är sådana attityder som håller tråkiga stereotyper levande.
    Jo men det jag skrattade åt var TS påstod att man kan VÄLJA att sätta på killarna rosa kläder, när det i mitt fall inte går.

Jag bryr mig INTE om en kille går i rosa prinsessklänning till skolan och skulle knappast kommentera det eller tycka att det är konstigt på något sätt.

Det jag skrattade åt var;Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!