Inlägg från: FridaochSamuel |Visa alla inlägg
  • FridaochSamuel

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

hmm.. vet inte vad man ska säga. Alla föräldrar får göra precis som de vill om man inte gör nåot väldigt "farligt"/dumt.
    Själv tycker jag att flickor kan va flickor och pojkar pojkar....  Om dom senare i livet väljer att klä sig anorlunda eller vara anorlunda är de helt key, inget jag kommer bry mig om.
    Men förstår bara inte vad det är för fel på rosa till tjejer och blått till killar. Då kan man ju desutom se om de är en tjej eller kille, inte alltid så lätt på barn under tre år :). De är inget fel på att va pojke och inget fel på att va flicka så varför är de så viktigt för vissa att påpeka att deras barn kan va både pojke och flicka?

aja man gör som man vill i vilket fall, inget lifsavgörande beslut.

• FridaochSamuel
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:15:14 följande:
    1. det är inget fel att ha rosa om man är flicka eller blått om man är pojke. Men det är heller inget fel att ha rosa om man är pojke eller blått om man är flicka. Problemet är när man börjar begränsa barnen och ha olika regler beroende på vilket kön du har. 2. varför är det viktigt för dig att se vilket kön barnet har? 3. kan man inte vara flicka oavsett vad man har för kläder på sig? Är jag t.ex mindre kvinna för att jag inte rakar mig under armarna och blir min man mindre man om han har kjol?
    1. regler är väll att ta i, mer att de känns mer passande. Och varför de? Jo för att de blev så av någon anledning långt bak i tiden. Du begränsar ju din dotter, hon får ju inte ha för mycke rosa eller vad du skrev...

2. För att man ska veta om man ska kalla barnet "hon" eller "han" när man tex frågar "vad heter *". Råkat ut för flera situationer då jag inte vet vad jag ska kalla barnet. inte så farligt men de hade underlättat.

3. Självklart, men förstår inte varför folk hela tiden ska skämmas över vad flicka och pojke "står" för. båda könen är bra och man behöver inte trycka bort barnens naturliga inställning bara för man själv tycker de.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!