Inlägg från: Pralin M |Visa alla inlägg
  • Pralin M

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Jag har inte läst hela tråden, kom in alldeles för sent för att orka...
    Men jag förstår inte riktigt resonemanget i att överkompensera, det känns lite onaturligt för mig. Sänder det inte motstridiga signaler till barnet? Är det inte bättre att bara försöka behandla barn lika oavsett kön, så långt det går?

Min 3½ åring är försiktig av sig och därför har jag uppmuntrat honom till att våga mer. Däremot är han bra på att uttrycka sina känslor vilket jag uppmuntrar då jag ser det som en bra egenskap. Jag gillar inte HelloKitty så jag vill inte klä honom i det.

Fast kanske är det för att jag har två pojkar som jag inte förstår resonemanget riktigt? Och just vad gäller kläder så känns det inte lika viktigt som att uppmuntra till både "pojk" och "flick" lekar till exempel. Jag klär mina killar i praktiska lekvänliga kläder och bryr mig inte så noga vad det är för färg på dem. Visst, min 11 månaders har en rosa vinteroverall. Men det är för att jag gillar rosa

• Pralin M
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:16:40 följande:
    inte ÖVERkompensera. kompensera. eftersom att samhället inte behandlar barn lika utan särbehandlar efter kön, så kompenserar man det för att skapa balans. Då får barnet större möjlighet att bredda sina roller.
    Fast jag fattar inte vad man vinner på att klä sin son i en massa Hello Kitty och rosa "bara för att". Då vänder man ju bara på det. Jag tror som du att samhället behandlar barn olika beroende på kön. Men då är det väl bättre att tex klä pojkar och flickor lika iställer för att vända på det och klä pojkar i volanger och hello kitty och flickor i mörka kläder med grabbiga tryck.
  • Pralin M

Ett problem är språket, tycker jag. Personer benämns med "han" eller "hon". Man vill ju inte gärna kalla ett barn för "det", därför blir det lättare om man vet könet. Detta är iaf anledningen till att jag frågar efter kön på små barn.

• Pralin M
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:28:47 följande:
    det handlar om att kompensera. Jag kan tycka det kan vara nyttigt för en pojke som alltid får höra hur tuff, stark, cool osv han är att även få lite av flickornas roll. En pojke i söta kläder får ju ofta den bekräftelsen. samma sak med flickor. jag märker en enorm skillnad på bemötandet min unge får beroende om jag klär henne i rosa, i neutralt och i kläder som får folk att tro att hon är en pojke! Och jag kan tycka det är bra att hon får lite pojkig behandling som en kontrast till det övriga. idealiskt vore givetvis att barn behandlades utifrån sin individ, men det är ju inte riktigt så det funkar... så då kompenserar man genom att ge en motsatts. skapa balans.
    Ok, jag förstår lite mer hur du tänker.
    Jag har dock aldrig märkt att mina söner behandlas annorlunda när de är klädda i rosa. (Förutom att många säger "hon" till min 11 månaders då...) Men kanske är det för att min stora kille är väldigt känslig och omtänksam, vilket är traditionellt "tjejiga" egenskaper.
  • Pralin M
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:33:57 följande:
    varför inte fråga vad barnet heter? Jag benämner de flesta med namn om jag kan. annars säger jag "kompis". "Titta ninja, en kompis vill låna spaden!" (i sandlådan med okänt barn)
    Ja, jag har bara tyckt det känns konsigt att säga "vad heter ditt barn?", men kankse är det inte så konstigt.
    "Kompis" funkar då inte på min 3½ åring. Han blir bara sur och säger "det är inte min kompis" ifall han inte känner barnet
  • Pralin M
    Lillly skrev 2010-02-21 12:52:50 följande:
    Nej men jag har i min skola stött på pojkar som blivit mobbade i mindre feminina kläder.  Vi pratade om kläder
    Det resonemanget är så bakvänt. "Gör inte så, för då blir du mobbad". Då lägger man ju ansvared på den mobbade. Det är väl adrig rätt att mobba någon oavsett?
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!