Inlägg från: Mrs Charles |Visa alla inlägg
  • Mrs Charles

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

www skrev 2010-02-21 13:58:24 följande:
    Hej,min grundsyn på detta med kläder är att det tar upp för mkt kraft från det som är viktigt - på riktigt. Jag anser att det är fullkomligt irrelevant vad för kläder min dotter har på sig, och det är det jag vill förmedla. Därför har hon ibland ärvda rosa prinsesskläder och nästa dag en ärvd blå overall och alla tror att hon är en kille...Jag är själv uppvuxen i en familj där utseende och kläder inte tar plats. Det som är viktigt är hur man beter sig, vilken utbildning man ser till att skaffa sig och att man är självständig och inte beroende av andra. Oavsett om man har varit en dotter eller son i vår familj. Jag har en utbildning i ett traditionellt manligt högstatusyrke. Kvinnorna på min arbetsplats, alla höginkomsttagare, klär sig väldigt olika, en del mkt feminint, andra manligt, och vissa som jag, utan att bry sig om vilket. Det vi har gemensamt är att vi har ett självförtroende om vad vi kan, att vi aldrig skulle bry oss om hur vi såg ut eftersom det är så irrelevant i våra liv.Detta vill jag alltså ge min dotter. Andras syn på hur vi klär oss och ser ut är inte viktigt, deras syn kan vi aldrig påverka. Det vi kan påverka är hur vi själva beter oss och vad vi signalerar. Kunskap och utbildning är viktigare än allt annat. Först då har vi chans att spela på riktigt på männens planhalva och få ett jämställt samhälle.MvhJenny
    Jag håller med dig till 100%. Mycket välskrivet!
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!