Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lady Dahmer skrev 2010-02-19 16:22:37 följande:
    Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.
    Det mest "flickiga" i klädväg sätter på min pojke är en röd tröja och ett par röda byxor. Rosa? Aldrig i livet. Inget Kitty heller, och han har inga dockor, etc. Jag tänker uppfostra en pojke, och jag tar alla hans sidor lika - vilda som lugna, inget får speciell uppmuntran eller dämpning. Traditionella könsmönster? Ok, fint. Jag gillar nog könsmönster. :)
  • Tow2Mater
    Pejgan skrev 2010-02-19 18:12:24 följande:
    Ja! Hurra för löneskillnader och att kvinnor står vid spisen! Fram för mer deltidsarbetande kvinnor som sliter ut sig! Hurra!
    Om kvinnor väljer att inte utbilda sig, väljer att vara hemma med barnen, etc, fint att de kan göra det om de vill.  Om hon vill arbeta deltid, fint. Om hon inte vill göra sånt har hon alla möjligheter i världen att inte behöva göra det.
  • Tow2Mater
    Pejgan skrev 2010-02-19 18:51:56 följande:
    Och om du inte ens kan se hur samhället påverkas av våra val och hur det påverkar framtida generationer så är det menigslöst att diskutera med dig.
    Visst kan ja se det. Jag är för fria val! Men du måste acceptera att andra kan göra andra val än dig.
  • Tow2Mater
    Tygtiiger skrev 2010-02-19 19:09:33 följande:
    Bull-shit. Jag kan garantera dig att iom att du säger att du tänker uppfostra en pojke, som inte kommer att tillåtas ha dockor, Hello Kitty eller rosa så tar du inte alla sidor av hans personlighet lika. Du kommer att uppmuntra sådant som traditionellt anses pojkigt eftersom du önskar dig en traditionell pojk.
    Jag pratde om vilda respektive lugna sidor. Skulle kanske sagt "båda" istället för "alla". Bara för att han inte har dockor, betyder det inte att han inte har t ex nallar. Lugna och vilda sidor kan båda uppmuntras utan dockor och rosa kläder.
  • Tow2Mater
    Tygtiiger skrev 2010-02-19 19:09:33 följande:
     Jag frågade om han ville ha en blå eller grön, och han svarade direkt "kan man inte få den i rosa?". Skulle jag ha nekat med hänvisning till att killar inte har rosa, eller att krokodiler inte är rosa, eller skulle jag ha gjort som jag gör - stickat en knallrosa krokodil åt honom?)
    Jag kan inte säga vad du skulle ha gjort, du skulle förmodligen gjort som du gjorde. Men jag skulle ha sagt att den kommer inte i rosa. Möjligtvis i gult om blå eller grön inte accepterades.
  • Tow2Mater
    Pejgan skrev 2010-02-19 19:32:59 följande:
    Ja, men jag kan tycka att de är korkade och ogenomtänkta.
    Ingen hindrar dig från det.
  • Tow2Mater
    Sommarlöv skrev 2010-02-21 19:49:26 följande:
    Vi hakar efter när vi är föräldrarlediga, vilket är helt sjukt!
    Vill inte byta ämne här, men varför skulle det vara sjukt? Om du är borta från arbetslivet förlorar du relevant erfarenhet och kunskap och att du då skulle få samma lön när du återvänder som en som aldrig varit borta från arbetslivet skulle vara mycket orättvist mot den som hela tiden slitit i sitt arbete och hållit sina arbetsrelaterade kunskaper uppdatrade och ökartsin jobbrelaterad erfarenhet.
  • Tow2Mater
    Pejgan skrev 2010-02-22 14:47:55 följande:
    Men om nu kvinnor tar 80% av ledigheten (eg. av föräldrapenningen) så kommer vi alltså aldrig ifrån att kvinnor halkar efter. För att inte tala om att MÄN som är hemma inte straffas likadant. Så det verkar ju inte vara konsekvent.
    Vi kommer nog inte ifrån det innan all föräldraledighet delas 50/50, och jag tror det måste till en lagändring för det att hända (tyvärr). <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Arial Unicode MS"; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1 -369098753 63 0 4129279 0;} @font-face {font-family:"\@Arial Unicode MS"; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1 -369098753 63 0 4129279 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
  • Tow2Mater

Argh, vet inte vad som händer med mina inlägg idag.... nån som vet hur man redigerar sina inlägg, går det?

• Tow2Mater
    Pejgan skrev 2010-02-24 12:26:41 följande:
    Oj. Det här hade faktiskt inte jag koll på, från föräldraledighetslagen: "Lagen innebär att en föräldraledig ska ha samma löneutveckling och villkor under föräldraledigheten som när han arbetar enligt sin normala arbetstid. Enligt lagen får arbetsgivaren inte missgynna en arbetstagare av skäl som har samband med föräldraledigheten när arbetsgivaren beslutar om t.ex. lön och andra  anställningsvillkor. Det betyder att en arbetsgivare inte får sätta en arbetstagare i ett sämre läge eller behandla honom så att det medför en skada eller nackdel i jämförelse med de arbetstagare som arbetar."
    Snacka om diskriminering av barnlösa i arbetslivet!
  • Tow2Mater
    DrKejs skrev 2010-02-26 20:26:29 följande:
    Ur barnaspekt så har vi alldeles för starkt fokus på arbetslivet. En uppgradering av barnlivet är nödvändig så att vi stannar hemma med barnen längre tid än de fjuttiga månader som fp är.

---

Du har all rätt i världen att säga upp dig och vara hemma med barnen. Andra skattebetalarna betalar redan alldeles för mycket för att du ska få vara hemma med betalt på deras bekostnad! Om du inte har råd att ha barn utan att andra betalar för det - skaffa dem inte!
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!