Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
Lady Dahmer skrev 2010-02-19 16:22:37 följande:
Det mest "flickiga" i klädväg sätter på min pojke är en röd tröja och ett par röda byxor. Rosa? Aldrig i livet. Inget Kitty heller, och han har inga dockor, etc. Jag tänker uppfostra en pojke, och jag tar alla hans sidor lika - vilda som lugna, inget får speciell uppmuntran eller dämpning. Traditionella könsmönster? Ok, fint. Jag gillar nog könsmönster. :)
Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.
Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.
Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.