Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Jag tycker man inte ska ta speciella hänsyn till individers kön - det gör man inte när det är jämställt. 

Eftersom kompensation gör precis det så tycker jag det är en dum metod, hellre på lära att alla har lika rätt till [vad det nu är].
  • SkåneP
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 10:20:11 följande:
    men om resten av samhället nu särbehandlar pga kön, vad kan jag göra som pedagog eller förälder för att motverka det och skapa balans? 
    Att verka för att inte göra någon könsbaserad åtskillnad?
    "Om jag förhåller mig neutral så tippar ju den andra sidan över."

Neutral är den som inte gtr något alls. Att aktivt vara könsneutral är inte att vara neutral.

"Kompensation handlar ju om att bredda barnens roller, inte särbehandla."

Särbehandling blir det per definition samma sekund som man har olika agendor där agendorna tittar till könet.

"Att låta barnen får träna på de färdigheter de kanske är mindre bra på och stärka de sidor som kommit i skymundan."

Det är förstås bra och något man kan göra. 

Fast man ska IMHO göra det utifrån barnen (detta behöver Olle stöd i för att Olle är svag i detta) och inte utifrån någotgeneraliserat antagande om svagheter som följer med barnens kön (detta behöver Olle stöd i för Olle är pojke).

• SkåneP
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 10:50:57 följande:
    genuspedagogik och kompensatorisk pedagogik ska alltid vara individbaserad först och främst. 
    Ska inte all pedagogik vara det?

• SkåneP
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 10:50:57 följande:
    Men man jobbar även med grupper och man kan idag se skillnader i hur grupperna funkar tillsammans just baserat på kön. Och det är det man uppmärksammar i genusarbete.
    För mig är det uppenbart att om man skiljer folk åt enl. en viss premiss (tex könet) kommer man också befästa att sådan skillnad finns.
  • SkåneP
    Lady Dahmer skrev 2010-02-26 11:04:03 följande:
    som det ser ut på förskolorna och skolorna idag (och i samhället i stort) så särbehandlas barn redan utifrån kön. Skillnader och rollerna befäst i största mån och det är det man vill motverka med ett genusperspektiv.
    Och jag säger att jag tycker den borde vara genusneutral och låta det perpspektivet vara förhärskande.
  • SkåneP
    SweetNilam skrev 2010-02-26 11:48:41 följande:
    Absolut, men vart ska man börja? 
    Som sagt, genom att inte göra någon könsbaserad åtskillnad.
    Den som lärt sig att någon sådan skillnad inte görs  kommer också bli svår att hunsas enl. någon könsstereotyp mall.
  • SkåneP
    Tow2Mater skrev 2010-02-26 20:36:39 följande:
    Om du inte har råd att ha barn utan att andra betalar för det - skaffa dem inte!
    Men om man med råge betalat in arbetsgivaravgifter för att täcka sin FP, är det ok då?
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!