Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
Vronka skrev 2010-02-20 12:50:09 följande:
har inte läst allt. Men jag förstår precis vad du menar! Jag och min karl har som mål att vara "könsneutrala" eller vad man ska säga, mot våran son som kommer till världen vilken dag som helst. Dvs, vi tänker inte bestämma åt honom hur pojkig han ska vara innan han ens hunnit bilda sig en egen uppfattning om vad han gillar och inte. Har köpt kläder nu i både blått och rött och grönt. Tänker inte köpa bilar om han inte visar intresse för det, inte heller dockor om han inte visar intresse för det. Vill inte tvinga på honom saker, utan vill att han ska få möjligheten att tidigt välja själv vad som intresserar honom. Tänker att man nog kommer märka vilka färger han föredrar osv... Önskar han sig brandbilar i 2årspresent kommer han att få det, önskar han sig en docka får han det. Är det en helt galen inställning?Det är dock vissa praktiska problem med att köpa kläder till pojkar (och flickor) i de vanliga kedjorna om man inte gillar rosa och fluff fluff. Går man in på barnavd så hamnar man i det rosa helvetet. ca 80 % verkar rikta sig till flickor och 80% av det är rosa och sockersött. Tar man sedan bort det ned dinsney figurer så blir det inte mycket kvar.