Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
Mycket klokt och intressant skrivet här (och en del mindre klokt, men det har ju blivit väl bemött...).
När dottern var bebis tänkte och gjorde jag väldigt mycket som TS när det gäller klädvalet. Inget ryschpysch, hellre neutralt eller allmänt färgglatt.
Sen såsmåningom om den där prisessåldern likförbannat ;) och hon började äääälska rosa. Jag bestämde mig för att bejaka även detta, fullständigt och fullödigt. Allt för att inte begränsa. Hon ska ju inte heller få lära sig att rosa på något sätt är en förbjuden färg eller att hennes känslor och åsikter är "fel" på något vis. Så jag gick till Lidex och köpte ett litet paket med rosa trosor, linnen, hårband m.m. Och ALDRIG har jag sett henne så lycklig över någon present.
Ja, och så är det ju den där hopplösa katten med den överdimensionerade huvudet... Det har varit helt fascinerande att se hur dottern så snabbt och självklart fattar att det är något MAGISKT med den. Det är inte bara en gullig liten katt, utan det är KITTY och den ska man bara ha, det är något väldigt särskilt och viktigt med den. Väldigt tydligt exempel på hur samhället är där och påverkar, särskilt det kommersiella samhället....
Men - nu försöker jag ändå styra bort från kitty-tröjorna och -prylarna, helt enkelt för att de dyker upp ändå därhemma genom presenter och de enstaka sådana köp jag ändå gör. Och prinsessklänningar har hon fått, men jag har undvikit de mest disneyaktiga eftersom jag tycker de är för bedrövliga (kommersiella, puttenuttiga m.m.)
Och till slut, viktigaste jag vill ha sagt - alla handlar förstås om väldigt mycket mer än kläderna. Nu är dottern nästan alltid rosa-lila, i klänning och strumpbyxor. Men hon är också väldigt bestämd, gillar att visa musklerna, leker med bilar (som hon både rejsar med och bygger bo till!), sjunger högt och starkt, klättrar i träd och älskar att rita blommor och hjärtan.
Jag försöker hela tiden tänka på att uppmuntra och ge beröm på OLIKA sätt. Inte bara "vad duktig du är", "fint" eller "vad snäll du är" utan också "bra jobbat", "oj, vad modig du är" eller "det var smart tänkt".
Tja, det här var väl redan sagt, men jag fick lust att dela med mig iaf... ;)