• Bam

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:04:38 följande:
    wow. Hur tolkade du nu?
    Jag skrev att flickorna i min sons klass uppför sig väldigt illa. Pojkarna i klassen gör det inte. Då kontrar du med könsglasögon.
    Alltså kommer du se ditt barns ev dåliga uppförande genom blinda glasögon. Eller så kommer du uppmuntra det eftersom du är "genusmedveten"
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Bam
    Bonanza skrev 2010-02-19 21:14:10 följande:
    Nej, jag missförstår inte. Men små spädbarn kan inte välja själva, då måste man som förälder bestämma.
    Ja, och jag bestämmer att min pojke ska ha blått och star wars. Och?
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:21:56 följande:
    jag är nog lika blind som alla andra, eller jag kanske är mer medveten om de förvätningar man har och kanske kollar extra efter dem -- men jag kommer inte uppmuntra min unge att bete sig illa. och so far så är hon den som beter sig bäst, den som är mest väluppfostrad och är snällast av de ungar jag umgås med.
    Tänk att mina är det med. Trots att dom är pojkar. {#lang_emotions_dreamer}
  • Bam
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 21:56:25 följande:
    Visst är det märkligt?
  • Bam
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:59:25 följande:
    När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter". Du väljer ju bort, fortsätter du med det om hon själv vill välja dessa kläder är det enligt mig absolut att göra tvärt om. Genom att välja så begränsar du din dotter.
    Precis.
  • Bam
    sjögurka 79 skrev 2010-02-19 22:09:54 följande:
    Jag skulle hellre skära av min högra hand än att låta min dotter ha Hello Kitty (sorry, jag kunde inte låta bli... avskyr den där fula katten)
    Jag älskar Hello Kitty. Får jag en dotter så är katten da shit!
  • Bam
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 22:46:08 följande:
    Ludvig tittar på ishockey, han älskar det. Det är kört. Stackars barn :/
    Lukas älskar att spela fotboll. Rätt kört där också? Fast jag har iofs hört att damfotbollen är rätt stor. {#lang_emotions_dreamer}
  • Bam
    vindil skrev 2010-02-19 23:23:46 följande:
    Det roliga är ju föärldrar som säger saker som "jag köper bara killkläder till min son men när han är äldre får han självklart bestämma själv vad han ska ha på sig". Haha, som att det är försent och att han inte redan indoktrinerats och blivit formad då?
    Är det så illa om han vill ha på sig pojkkläder då?
  • Bam
    camillimill skrev 2010-02-19 23:54:46 följande:
    Varför får din son inte ha rosa kläder om han vill?Skulle du inte tillåta din dotter att ha en spindelmannentröja från killavdelningen?Blir svaret på min andra fråga Ja, så gör du ju en värdering, där pojken (indirekt) står högre i rang än flickan. Helt i enlighet med principen att "byta upp sig" eller "byta ner sig"..
    Varför står pojken högre?
  • Bam
    camillimill skrev 2010-02-20 00:16:39 följande:
    För att det är okej för en flicka att klä sig i pojkkläder, men inte för en pojke att klä sig i flickkläder. Menar du på allvar att du inte förstår sambandet?Det är lite samma sak som att kungen kan göra sin flickvän till drottning, men drottningen kan inte göra sin pojkvän till kung.Handlar om status och att byta upp- respektive ner sig.
    Haha, vilket jävla bs. Ni är själva skull till att era döttrar kommer känna sig mindre värda. 
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 00:20:36 följande:
    jag försöker fostra min unge till att ta för sig, stå på sig, vara omtänksam, snäll, klok, hjälpsam, kapabel osv.
    Låter som egenskaper dom flesta vill att deras barn ska ha. Oavsett spiderman eller kitty.
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 00:24:08 följande:
    jo jag uppmuntrar ju flickebarnet att höras och synas.
    Hade du gjort detsamma med en pojke?
  • Bam
    vindil skrev 2010-02-20 00:26:35 följande:
    Är det en värsting i dina ögon? Vad hade ett snällt barn gjort, låtit sig tryckas ner och snällt väntat på att den andra ska ge sig? I leken står det, missade du det?
    Jag betvivlar att ts skrivit samma inlägg om det gällt en pojke.
  • Bam
    camillimill skrev 2010-02-20 00:26:52 följande:
    Absolut inte. Min dotter är en oerhört stark och trygg liten tjej som vet vem hon är. Hon bryter inte ihop om de rosa eller lila kläderna i garderoben är slut. Hon måste heller inte bjuda tjejkompisarna på prinsesskalas när hon fyller år.Hon är så pass trygg i sig själv att hon - när hon vaknar - går till sin garderob och väljer ut de kläder hon för dagen vill ha. Sen om det råkar bli de mörkblå eller röda byxorna spelar ingen roll. Hon behöver inga kläder för att befästa sin identitet!
    Tänk, så gör min son också! Trots att jag inte förespråkar Kittykläder.
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 00:29:36 följande:
    att vara fysiskt och brottas innebär inte att man är en värsting. det tillhör leken när man är liten och kan t.o.m vara nyttigt.
    Även om man är en pojke? Eller då ska alla tendenser till våldsamheter kvävas?
  • Bam
    camillimill skrev 2010-02-20 00:34:13 följande:
    Frågan är hur bekväm han känner sig i Kittykläder? Tyvärr så känner sig nog flertalet av små pojkar tämligen obekväma i Kittykläder, eftersom deras identitet är intimt sammankopplat till vad de har på sig. Beklagligt.
    Haha, tror jag var lite oklar. Mina barn har aldrig haft på sig kittykläder.

Tror ni genusexperter att era barn skulle ha spider/kittykläder när dom var 10?
  • Bam
    Bonanza skrev 2010-02-20 01:00:40 följande:
    Traditionellt kanske, men de senaste decennierna har det inte sett ut så. Å andra sidan börjar vi gå mot att inte heller tjejer lärs att kontrollera sina våldsimpulser, som tidigare har varit kraftigt undertryckta. Se bara hur mycket våld bland tonårstjejer har ökat. (Se bland annat Kaufman för referens)
    Nej precis. Tjejer kan inte heller kontrollera sig. Vad beror det på?
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 01:09:09 följande:
    mobbing handlar inte om hur du är klädd. Det är den svage i flocken som petas ut. Vill du skydda din unge så ger du honom/henne verktygen att hantera människor som är elaka samt självkänsla att inte bry sig.
    Så en unge på 10 år i Hello Kitty kläder blir inte mobbad?
  • Bam
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 01:26:28 följande:
    barn i förskolan och yngre mobbas inte så jag utgår från att vi pratar om skolbarn nu. Om du ser en pöjk på sju bast i en hello kitty tröja så kan du nog vara säker på att han valt den själv.
    Men om samma pojke kommer med en spiderman tröja så är det föräldrarna som tryckt den på honom?
    Märkligt.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!