Inlägg från: skunkråtta |Visa alla inlägg
  • skunkråtta

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:26:20 följande:
    nja. barn är inte små vuxna.
    nej jag vet, de är inte verktyg i jämställdhetskamen heller
  • skunkråtta
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:35:27 följande:
    nej jag vet, de är inte verktyg i jämställdhetskamen heller
    kampen såklart
  • skunkråtta
    Veladis skrev 2010-02-19 21:36:59 följande:
    Du missförstår hela poängen.Det hnadlar inte om att göra om två kön till ett. Inte om att skapa likadana, androgyna varelser stöpta i samma form. Tvärtom! Det handlar om att frigöra sig från den klassiska flick-formen och den klassiska pojk-formen, dvs två former, och istället låta alla få möjlighet  attvara de individer de är = typ X gånger 100 000 upphöjt till 2 individuella varianter! Det inbegriper såväl pojkiga flickor, flickiga flickor, flickiga pojkar och pojkiga flickor, alla skalor däremellan. Hello Kitty blandat med Starwars, regnbågens alla färger osv valbara i önskad mix efter personlighet, inte efter vilket biologiskt kön man råkar ha fötts med. För det är ju så, vi föds till flicka och pojke - rent biologiskt, men vad som för tillfället räknas till "flickigt" och "pojkigt" bestämmer samhället. Därmed varierar det både med tid och rum.Du påpekar att flickor och pojkar ska ha samma rättigheter och möjligheter, inbefriper inte det också att man ska ha möjlighet att klä sig i vilken sorts kläder man vill utan att begränsas av könsroller? Utan att bli "rättad2 på något sätt av samhället?
    Men det uppnår man knappast genom att påstå att flickor i prinsessklänning eller pojkar med traktormani endast är produkter av ett samhälle som förtrycker (företrädelsevis kvinnor) Attityden blir gärna att prisessflickor inte fått välja själv utan blivit påtvingade en stereotyp könsroll och det tycker jag är trångsynt och inskränkt. 
  • skunkråtta
    Bonanza skrev 2010-02-19 21:38:53 följande:
    Eller så kanske man erbjuder sina barn allt, istället för att avgränsa. Det är det absolut vanligaste när det handlar om de här frågorna.Vad är det för fel att erbjuda allt? Alla styr sina barns smak och tycke när det gäller kläder. Du med.
    Jo men det är ju vad jag skrivit hela tiden. Att barnen skall få välja själva, jag vänder mig emot att man avgränsar barnen, men det har jag ju redan förklarat.
  • skunkråtta
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 21:39:06 följande:
    Du skriver "att man ska ha rättighet att klä sig i vilken sorts kläder man vill", tydligen så får man inte det, iaf inte ens barn, för då är man stereotyp, fast man vill att barnen ska få välja själva.
    Men du förstår att du måste välja rätt, annars blir det fel!!!
  • skunkråtta
    Veladis skrev 2010-02-19 21:40:04 följande:
    Fast styr barnens smak - det gör man väl oavsett vilka kläder man väljer?
    Ja kanske, men då bör man göra det utan baktankar och för att man helt enkelt tycker att plagget är fint.
  • skunkråtta
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:43:16 följande:
    men det är helt ok som det ser ut nu? att man styr ungarna in i könsroller ?
    Jasså, det tycker inte jag. Men jag tror inte att man uppnår något genom att bara göra tvärt emot heller.
  • skunkråtta
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-19 21:45:57 följande:
    Alltså jag fattar verkligen inte detta, jag bestämmer det mesta här hemma, men kläder får de välja själva. De har fått ta på sig vad de tycker är fint, ibland har det varit de konstigaste kombinationer, men DE har fått bestämma iaf, det tycker JAG är viktigt
    Jag håller med (är det verkligen ingen som ser att jag skrivit att barnen bör få välja själva?) men jag tycker det är lika illa att tvinga på barnen könsroller som att tvinga på den någon slags "motsats"

Mina barn tar på sig det de vill , väljer det de vill att jag skall köpa till den själva och ser ibland ut som "hej kom och hjälp mig" med minst sagt märkliga kombinationer. Men det är "learning by doing" :)
  • skunkråtta
    Veladis skrev 2010-02-19 21:47:36 följande:
    Däremot är det många som har sagt åt honom "gå och lek med bilarna!" "Vilken tuff bil du har". Vad kan man dra för slutsatser av det?
    Att inte alla tycker lika och att barnen bör fostras till att göra som de själv vill?
  • skunkråtta
    Veladis skrev 2010-02-19 21:49:21 följande:
    Men det är ju precis så jag gör. Jag hittar ett plagg och tycker "Åh, det här var fint, det skulle passa E"  och så skiter jag i om det hänger på kill- eller tjejavdelningen. Jag skulle kunna låta mig begränsas av det, men det gör jag inte.
    Nä, det gör inte jag heller jag handlar där barnen vill, eller där jag vill om jag handlar utan dem. Det har jag gjort i över 10 år men om barnen väljer "könsstereotypa" kläder tycker jag att det också är ok.

Jag kan tycka att det blir fånigt när man delar kläder i pojk och flickavdelningar, men borde man inte då ha dam och herrkläderna blandade? Men fortfarande skall barnen få välja själva.
  • skunkråtta
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:48:57 följande:
    fast jag gör inte tvärtom heller. Jag kompenserar och tillför och breddar.
    När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Du väljer ju bort, fortsätter du med det om hon själv vill välja dessa kläder är det enligt mig absolut att göra tvärt om. Genom att välja så begränsar du din dotter.
  • skunkråtta
    Veladis skrev 2010-02-19 22:00:59 följande:
    Mina barn har också könssteretypa kläder. Men inte bara. Och jag köpte inte en tröja med en robot på åt sonen för att han är pojke. Utan för att han ville ha en tröja med en robot på. Det ville f ö dottern också i samma ålder, men hon hann slita ut den vi köpte till henne innan lillebror fick den. Däremot har lillebror fått ärva hennes balettdräkt och hennes Hello Kitty-tröja.
    Så gör nog de allra flesta föräldrar.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!