Inlägg från: LindaJohansson81 |Visa alla inlägg
  • LindaJohansson81

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Esther M skrev 2010-02-19 20:17:43 följande:
    man kan undvika att skratta åt idén att pojkar kan ha rosa kläder, och fundera över möjligheten att ens egna åsikter och beteenden kommer att återspeglas i barnen.
    Jag skrattar inte åt iden att pojkar kan ha rosa kläder, jag skrattar åt iden att sätta på MINA pojkar rosa kläder, kan du förstå skillnaden?? (nej jag har märkt det)
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:25:47 följande:
    jo men du -- min unge kom ut som en liten liten bebis utan vare sig åsikter eller möjlighet att komma ut. Och nu vid två års ålder så har hon FORTFARANDE ingen åsikt. Det är liksom JAG som bestämmer vad hon har på sig tills hon blir tillräckligt gammal att ha en åsikt. Sen är det dessutom JAG som fostrar henne.
    Jo det kan jag förstå, men min äldste är 6 1/2 och han har mycket starka åsikter om vad han ska ha på sig...
  • LindaJohansson81
    Esther M skrev 2010-02-19 20:25:16 följande:
    dina pojkar har de åsikter du har vidarebefordrat till dem. jag förstår vad du menar, men håller inte med. jag orkar inte debattera om det enda du kan hänvisa till är det enskilda fallet med dina egna barn. jämställdhet handlar inte om just dina barn, och inte om huruvida du ska vålda prinsessklänningar på dem. det handlar om vilken attityd människor har till hur manligt och kvinnligt ska värderas, och vilka kriterier man anser ska läggas på de olika könen.
    Nej det har de inte, om jag fått bestämma hade Ludvig tagit på sig sin rosa/grå skjorta, men han vägrar. Så lägg ner.
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:29:24 följande:
    du har verkligen hakat upp dig på rosa. läs om ts en gång till, för jag pratar inte bara om EN färg utan om allt kring kläder. nej du kan inte tvinga dina söner att ha på sig rosa, men du kan låta bli att köpa de värsta stereotypa pojkiga kläderna till dem.
    Jo visst. Men den ena vill bara ha på sig stereotypa "killkläder" med drakar, Star Wars, döskallar osv på.
    Jag tänker inte hålla på att tjafsa med honom om kläder VARENDA morgon, men nu fick jag visserligen honom igår att köpa en mintgrön tröja, så det kanske finns hopp
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:33:46 följande:
    personligen så tycker jag inte att barn ska få bestämma allt. Visst ska de få vara med och välja, men inom rimliga gränser. men sen så är det ju så att om dina barn fått ha på sig coola kläder från start så har de ju vant sig vid den bekräftelse som de medför (wow! vilken COOL tröja du har) och då kan det vara svårare att gå tillbaka.
    Eller så räcker det att gå in i en klädaffär, så kan han klart och tydligt se vad som pjkar/tjejer har på sig..........
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:33:46 följande:
    personligen så tycker jag inte att barn ska få bestämma allt. Visst ska de få vara med och välja, men inom rimliga gränser. men sen så är det ju så att om dina barn fått ha på sig coola kläder från start så har de ju vant sig vid den bekräftelse som de medför (wow! vilken COOL tröja du har) och då kan det vara svårare att gå tillbaka.
    Sedan förresten min äldsta son är en riktigt mjukiskille och går med på det mesta men när det gäller kläder, där är det TVÄRSTOPP, då gäller det att fundera på, är det så viktigt för mig att han har på sig de kläderna JAG tycker är fina? Då anser jag inte att det är så viktigt, utan han får bestämma över det.
  • LindaJohansson81
    Bam skrev 2010-02-19 20:38:15 följande:
    I min sons klass är det övervägande flickor som är stökiga och bråkiga. Till den grad att vissa av dom inte fick följa med och spela tennis härom dagen. Dom fick sitta i klassrummet och göra annat. Ska man uppmuntra sånt beteende eftersom det är flickor det gäller? Jävla bs skulle jag vilja kalla det.
    Jag håller faktiskt med.
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:39:04 följande:
    och just därför ska man inte ta med ungarna när man handlar kläder.
    Det måste man ju! Framförallt när de är mellan två stl och pröva kläder. Jag har inte så nära till affärer och kan bara inte "åka" och byta så han får följa med och handla.
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:40:48 följande:
    det beror ju på vad man tycker är viktigt. eftersom att kläderna påverkar hur barn bemöts så tycker jag att det är rätt så viktigt att se till att min unge inte har kläder som får folk att bemöta henne på ett sätt jag inte är ok med.
    Det kommer dem nog tat göra iaf, oavsett vad du tycker om det.
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:45:24 följande:
    nej det måste man inte.
    Jo JAG måste.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!