Inlägg från: Leijne |Visa alla inlägg
  • Leijne

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Veladis skrev 2010-02-20 16:11:05 följande:
    Ja, och när de vuxit ur stl 116 ska de uppenbarligen se ut som de ska gå på nattklubb. Hur lekvänliga är paljetttights och silkig midjekofta?
    Men de är väl inte så lekvänligt på en pojk heller?
  • Leijne
    BlommyNess12 skrev 2010-02-20 16:16:29 följande:
    Barnkläder idag öht ser ut som vuxenkläder, är utformade som vuxenkläder, efter en vuxens behov, och inte efter ett barns behov, dvs att barnen ska inte bara sitta på kontoret hela dagen i de där jeansen, utan faktiskt springa, klättra, sitta på golvet, leka, krypa etc. Jag tycker barn ska ha mjuka rörelsevänliga kläder i vanliga glada färger bara.
    Det finns ju faktiskt bekväma alternativ. Man behöver ju nödvändigtvis inte köpa de man inte tycker om om man inte vill.
    Vill du klä ditt barn i rörelsevänliga kläder i vanliga färger tycker jag det är helt okej.
    Vill en annan förälder klä sina barn i "vuxenkläder" kanske jag har en åsikt om det. Men det är inte mitt val och mina inköp. Varför ska vi bry oss så mycket om varandra. Kan vi inte ägna oss år våra egna barn och hur vi klär dom.
  • Leijne
    Krake skrev 2010-02-20 16:16:17 följande:
    Nej, det stämmer.  Det allra bästa, enligt mig för det är ju min inställning, är att försöka klä barnen fritt från modeindustrin. T ex genom att återanvända och köpa 2nd hand. Inte nöjesshoppa utan behovsinköp.
    Vi ärver kläder av varandra i våran ungängeskrets. Det finns lite allt möjligt i de påsarna. Men storlekarna stämmer ju. Det är väl det viktigaste.
  • Leijne
    Veladis skrev 2010-02-20 16:23:06 följande:
    Nej, det har jag aldrig påstått.Min poäng var att barnkläder ofta inte är ett dugg lekvänliga öht och signalerar en massa konstiga saker. Oftare tjejkläder än killkläder dock, kan jag ju tillägga.
    Nej, jag syftade mer på TS, då hon skrev att hon säkerligen skulle överröst en ev. pojk med gull gull och rysh-pysh. Det låter inte så bekvämt och lekvänligt det heller.
    Alla barnkläder signalerar ju inte konstiga saker. Glömmer vi bort det?
  • Leijne
    Krake skrev 2010-02-20 16:25:13 följande:
    Nu har jag inte köpt särskilt många barnkläder i mina dar, för jag är bara i 6e månaden med första barnet. Men min erfarenhet från klädinköp till mig själv är att det inte är så jäkla lätt att hitta det man vill ha, om det går emot modet. Precis som till barn, föredrar jag enkla, praktiska kläder utan tjafs och i naturmaterial till mig själv. Det har hänt många gånger att det varit nära på omöjligt att hitta... Sedan, grej nummer två, är att när jag ser barnkläder som gör barn till sexobjekt, så undrar jag vad det säger om samhället. Det är ju ett uttryck för den värld vi lever i. 
    Att modet inte stämmer överens med egna önskemål är ju tyvärr inte så mycket att göra något åt. Jag tror att jag föredrar ungefär samma typ av kläder som du. Och jag kan hålla med om att det är tråkigt, när man ( till barn menar jag nu ) bara hittar kläder med tryck, tryck och åter tryck. Men man får ju försöka så gott det går, om man inte vill sy själv.
    Jag skulle aldrig välja kläder till mina barn som gör de till sexobjekt. Aldrig. Det finns andra alternativ, vare sig de ligger på pojk/tjejavdelningen
  • Leijne
    Vronka skrev 2010-02-20 16:51:45 följande:
    Det som är mest trist av allt tycker jag, är att det finns SÅÅÅÅ mycket tjejkläder och SÅÅÅ lite killkläder. Killkläderna går att klä en tjej i. Men eftersom i princip ALLA tjejkläder består av söta klänningar så gör det pojkföräldrarna rätt begränsade i valet av färger på kläder...  Till tjejerna kan man köpa i alla färger, men till killarna bara vissa, för allt som är rosa eller rött är i form av klänning. Och nej, jag har ingen lust att klä min son i klänning, tycker inte att det är könsneutralt det heller!
    Det håller jag verkligen med om. Jag har länge reagerat över hur olika fördelat det är mellan kill och tjejkläder. Det finns inte alls ett lika bra utbud av kläder till killar. Och de följer med till vuxen ålder också.
  • Leijne
    Vronka skrev 2010-02-20 16:57:25 följande:
    Ah!! Det är förbaskat irriterande.. Killar ges knappt inget utrymme i modevärlden!!Fortfarande är det bara tjejer som ska shoppa och känna sig fina.. Kanske är dom just idag en större målsgrupp, men det kanske beror på att dom flesta killar aldrig utvecklar något intresse för att utbudet är så jäkla skralt. Min karl hatar att handla kläder, av just den anledningen. Han får ett litet hörn på hm att titta i liksom=S Fyra par jeans och två sorters tröjor=S
    Ja samma här. min Karl brukar ställa sig i båset, så hämtar jag. Det brukar funka. Men det är förbaskat tråkigt.
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 18:57:36 följande:
    allt som är rosa eller som har volanger är inte per automatik obekvämt. om du tittar hur min dotter är klädd så kan du snabbt konstatera att hon har lekvänliga kläder på sig. detsamma gäller en ev. pöjk.
    Ja de har jag sett. Och jag ser inga fel i hur du klär din dotter! Men jag lovar, att vare dig jag får en pojk eller flicka. Kommer jag garanterat klä dom i mycket blått resp rosa. Men de kommer lika garanterat vara bekväma och lekvänliga kläder.
    Dessutom har jag unisexkläder färdigt till kotten. Mycket grönt. Det tycker jag är en fin färg och klär vem som helst. Därför har jag valt den.
    Däremot väljer jag bort blått och rosa innan jag vet vad det är för en liten. Och det känns okej för mig.
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 20:13:14 följande:
    jämlikhet mellan könen
    Jag tror dessvärre inte det kommer att uppnås när Man väljer att byta. Flickigt till pojkar och pojkigt till flickor. Då blir det ingen jämlikhet, bara tvärt emot hur det ser ut nu.
    Men det är vad jag tror.
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 20:17:29 följande:
    upplöses könsrollerna och förväntningarna så är steget till jämlikhet mycket mycket kortare. men så länge man envisas med att skilja på och behandla människor utifrån könet så kommer det aldrig att uppnås. men jag är inte ute efter att rädda världen. Jag vill bara att MITT barn ska få växa upp utan en massa förväntningar och krav och utan att bli inträngd i en snäv könsroll.
    Men säg att det skulle bli tvärt om om många många år. Att det är nutidens tjejkläder som gäller för killar och killkläder för tjejer. Då är vi ju tillbaka på ruta ett!
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 11:56:59 följande:
    så länge man envisas med att ha olika förväntningar på könen och behandla dem olika så kommer det aldrig bli jämlikt.
    Det kommer aldrig bli jämlikt i samhället oavsett vad vi har på oss. Om det nu kan leda till att det blir jämlikt mellan könen. Ja då har vi tusen andra grupper det glipar mellan!
  • Leijne
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:11:13 följande:
    det är sant. och förjävligt. jag antar att man får hoppas på förbättringar iallafall. Människan kommer antagligen alltid leta grupper de kan se ner på eller särbehandla.
    Ja, tyvärr är det så människan är. Vi lever gärna på andras misslyckanden och svagheter.
  • Leijne
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-21 14:12:06 följande:
    Jo jag har tänkt på den här debatten, jag skulle skicka efter påslakanset till Love så visade jag han en massa olika, så pekade jag på en rosa, "Den var väl fin?", Nej säger han och pekar på ett med Cars på....
    Nja jag tycker nog allt du ska tvinga honom att ha den rosa. För jämlikhetens skull :P
    Hoppas du förstår ironin.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!